Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ - Manfrotto, 055, 141 RC, 468 RC4 Proball?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar kring stativ, kulleder och kamerahuvud med 3 spakar.

Kort och gott, vad ska jag köpa :)

Jag har tittat på Scandinavianphotos Jubileumskit som består av Manfrotto 055 Nature + huvudet 141 RC.

Det finns ett par olika 055-stativ. Är det som finns i ovanstående paket/kit bra? Går det att fälla benen hela vägen ner, går det att ta bort mittpelare m.m.?

Vad är det stora skillnaden mellan ett huvud med tre spakar och kulled? Att det går snabbare med kulled? Är de bra komplement till varandra?

Är det smartare att köpa 055 separat och bara ett 468 RC4?

Min kamerautrustning som ska sitta på stativet kan bli lagom tungt, så jag vill att stativet ska vara stabilt.. men kanske inte väga 20 kg :)

Ge mig lite tips och synpunkter kring stativ och kommentera gärna ovanstående.
 
Hejsan Daniel

De 055 stativ som finns tillgängliga har lite olika möjligheter, skall du använda stativet för macrofotografering så skall du ta det stativet som har möjligheten att sätta mittpelaren horisontellt, jag tror det heter 055 pro.
När det gäller kamerahuvud eller kulled så måste du nästan prova dig fram, jag har båda delarna men kamerahuvudet ligger och samlar damm, jag använder mig av ett 468 rc4 och är super nöjd. Fruktansvärt stabil kulled som går att ställa friktionen med om du vill panorera. Lite dyrt och lite tungt kanske men väldigt stabilt. Stativet som jag har är ett moddat 144 som jag kan sätta i spagat, mittpelaren är kortad.

Allt är ju lite beroende på vad du har tänkt att använda stativet till.

/ Jerker
 
Manfrottos 055:a är ett prisvärt och hyfsat stabilt stativ tycker jag. Själv har jag modell "Naturetrekker 2", vilket kan sägas går att fälla ned i spagat. Dock går det inte fälla ut helt platt. Och med tanke på att kulleden höjer upp gluggen ytterligare en bit från marknivå bör man kanske använda sig av något annat som stöd.

Istället för stativ kan man använda en sk "bönpåse" för väldigt låga motivsituationer. Minimalt med vibrationer och enkelt att hantera.

När det gäller kulled så har jag just 468RC. Den är ganska dyr, men också gedigen och funktionell. Kulled är bra eftersom dessa ofta bara ha ett låsvred, vilket gör det hela smidigt. Lossa vredet, rör på kameran hur du vill, lås vredet. Supersmidigt!

Jag rekommenderar också sk snabbfästesplattor. Det är små plattor som skruvas på objektiven/kamerahusen och med vilka man sedan knäpper fast på stativet. Har man flera plattor går det således snabbt och enkelt att byta mellan olika kameror/objektiv.

Mina rekommendationer är alltså:

1. Någon av 055-modellerna som stativ.
2. För motiv i marknivå..använd en "bönpåse".
3. Kulled där du enbart har ETT låsvred att ta hänsyn till.
4. Införskaffa snabbfästesplattor!
 
Mitt val blir Manfrotto 055 NAT3 med 322 RC2 kulled med snabbgrepp. Ska inhandla nästa månad innan man far iväg på semester. 322 RC2 verkar otroligt smidigt jämfört med de som har tre olika skruvar. Vattenpass och snabbkoppling finns i kulleden också.

Priset blir 1749 + 961 enligt Cybers priser.
 
Hej och tack för era svar!

Det lutar nog åt Scandinavian Jubileumspaketet 055. Det verkar ju vara samma ben som Manfrotto 055 NAT3 och dessutom för samma pris (inkl. 141 RC).

Sen får det nog bli ett kulledshuvud (468 RC4 dvs inkl snabbplatta)

Jonne, om du verkligen inte behöver gröna ben, så kanske du också ska ta en titt på Jubileumspaketet? Vem bryr sig om att det står Scandinavianphoto på ena benet?
 
Beställde den gröna ändå. Jubileumkitets stativ verkar inte vilja gå så långt ner i spagat som den gröna (8cm). Färgen spelar ingen roll. Man har ju ingen värdighet kvar ändå efter man setts med en silvrig DSLR på stan :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.