Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ/kulledskitt. Är detta något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaLunda

Aktiv medlem
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10218364

Eller finns det annat som är bättre?
Vad bör jag tänka på när jag väljer stativ och kulled?
Jag är helt och hållet novis vad gäller stativ och leder.

Har kamera Canon EOS 50D
Fick av maken ett teleobjektiv canon 100-400 så nu väger kameran en del och jag orkar inte hålla stilla....

Jag vill ha ett enkelt och lättarbetat kitt. Helst inte jättetungt.....

Helst kulled då jag är gruveligt trött på det stativ jag har... ett videostativ(där allt sitter fast med varandra) från 1800-talet(skämt) !!!!!

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10218364

Eller finns det annat som är bättre?
Vad bör jag tänka på när jag väljer stativ och kulled?
Jag är helt och hållet novis vad gäller stativ och leder.

Har kamera Canon EOS 50D
Fick av maken ett teleobjektiv canon 100-400 så nu väger kameran en del och jag orkar inte hålla stilla....

Jag vill ha ett enkelt och lättarbetat kitt. Helst inte jättetungt.....

Helst kulled då jag är gruveligt trött på det stativ jag har... ett videostativ(där allt sitter fast med varandra) från 1800-talet(skämt) !!!!!

Jag tror ingen kommer säga emot att detta stativkombo är ett av de mest prisvärda som går att köpa!

/Stefan

Som vanligt får du vad du betalar för. Gäller att hitta ett mellanläge som passar dig och din plånbok. Jag är lång och har valt stativet 055 med kulan Manfrotto 498RC2. Har även Manfrotto 141RC som ett alternativ till kulan.

Ibland stör det mig att inte kunna få ner kameran riktigt nära backen pga mittpelaren. Jag har Canon 5D med grepp och 70-200 som tyngsta belastning och det "fungerar" oavsett vilket huvud jag använder.

Skulle jag köpa ett annat stativ, så skulle jag lägga lite extra vikt på förmågan att komma nära marken. Idag är det det enda som jag saknar.

Vikten är egal för mig. Går inga längre sträckor med prylarna.

Som vanligt får du vad du betalar för. Gäller att hitta ett mellanläge som passar dig och din plånbok. Jag är lång och har valt stativet 055 med kulan Manfrotto 498RC2. Har även Manfrotto 141RC som ett alternativ till kulan.

Ibland stör det mig att inte kunna få ner kameran riktigt nära backen pga mittpelaren. Jag har Canon 5D med grepp och 70-200 som tyngsta belastning och det "fungerar" oavsett vilket huvud jag använder.

Skulle jag köpa ett annat stativ, så skulle jag lägga lite extra vikt på förmågan att komma nära marken. Idag är det det enda som jag saknar.

Vikten är egal för mig. Går inga längre sträckor med prylarna.

Jag är bara 163 :)... men vill gärna komma nära marken framför att kunna svänga ut någon mittpelare.
Försöker läsa mig till vilken av dessa två Manfrotto som gör det... Ena stunden verkar det vara bara på 055.. nästa sida läser jag att även 190 :an gör detta på vissa modeller.
Antingen är det fel på deras info? Eller så snurrar jag till det ordentligt.
På ett av dessa kunde man komma ner till 8 cm ovan jord (190)... det hade passat mig bra då jag gillar att fota blommor och blader ute :).

Kanske bättre att försöka plocka ihop något framför att stirra sig blind på kitt :) .

...vill gärna komma nära marken framför att kunna svänga ut någon mittpelare. Försöker läsa mig till vilken av dessa två Manfrotto som gör det...

Båda stativen finns i detta utförande och heter då XPROB i slutet av namnet.

055XPROB med 498RC2 är kraftigare byggd, väger 3 kg och kan belastas med 7 kg.
190XPROB med 496RC2 är lite klenare byggd, väger 2.2 kg och kan belastas med 5 kg.

Valet man gör brukar vara vad som passar fotografen bäst; stabilare stativ eller lättare stativ.
Själv valde jag 055XPROB då det är sällan jag springer runt med stativet.

Båda stativen finns i detta utförande och heter då XPROB i slutet av namnet.

055XPROB med 498RC2 är kraftigare byggd, väger 3 kg och kan belastas med 7 kg.
190XPROB med 496RC2 är lite klenare byggd, väger 2.2 kg och kan belastas med 5 kg.

Valet man gör brukar vara vad som passar fotografen bäst; stabilare stativ eller lättare stativ.
Själv valde jag 055XPROB då det är sällan jag springer runt med stativet.

Tusen Tack för svar!
Nu har polletten fallit ner :) !

Tror jag väljer ett stabilare framför lättare....
Nu skall jag bara kolla in sparkapitalet :) !

Här är det ännu billigare. Fotokungen har samma kit några hundralappar billigare.
Jag har det kitet och en av fördelarna med den svängbara pelaren är ju att man kommer nära marken om du fäller benen rakt ut. Finns också ett kit med väska.

http://www.fotokungen.com/manfrotto-055xprob--498rc2-stativkit-p-4825-c-513.aspx

http://www.fotokungen.com/manfrotto-055xprob--498rc2-inkl-stativvaska-p-5380-c-513.aspx

Du kan se hur det ser ut på sista bilden här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106

//Lars

Tusen Tack för svar!
Nu har polletten fallit ner :) !

Tror jag väljer ett stabilare framför lättare....
Nu skall jag bara kolla in sparkapitalet :) !

en som jag känner valde 055 o tog med den till australien hon använde den aldrig för tung o klumpig tyckte hon. Jag hade valt 190 för den är tillräckligt stadig för det mesta jag har själv haft bägge som komplement till mina gitzo kolfiber stativ. Om du har ekonomi så har väl benro prisvärda kolfiber stativ som är lätta. Jag tycker att 055 är för tungt o klumpigt därför gick jag över till kolfiber, visst 055 är stadig men om du inte orkar bära med dig det så spelar det ingen roll sedan beror det lite på hur mycket du kommer konka runt med det.
Jag som bla jobbar som resefotograf priar vikten rätt hårt även på kamerhus o har därför sålt bort D3x o kör med D700 o 5D mark 2.
så jag väljer hellre ett stabilt lättare stativ o 190 borde funka för dig jag använde min till 360 bilder o då hade jag manfrottos stora huvud på se länk
http://www.manfrotto.us/wtvr-spherical-panoramic-pro-head?alt=1

Bättre och bättre, plattan på nya Benroserien är nog ett strå bättre än manfrottos kitplatta.

Ett Berlebach Report 3002 t.ex och en Benrokula hamnar ungefär på samma pengar.

Jag har fått ett erbjudande om ett velbon el carmagne 530 med velbon 250 b på.
Kan det vara något?
Tyvärr verkar det vara ett tvåledshuvud.... och han visste inte om det gick att byta.
Vet ni något om detta stativ. Är i kolfiber.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar