ANNONS
Annons

Stativ + kulled, har jag hittat rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herlow

Medlem
Efter att ha läst många forumstrådar både här och på andra ställen så har jag fått uppfattningen att Manfrotto 190XPRO B är rätt stativ för mig. Billigt, lätt och mångsidigt. Någon som har tips på stativ-väska och vad man ska tänka på?

Jag tänker satsa lite mer pengar på att köpa en vettig kulled än på själv stativet eftersom jag förmodligen kommer byta stativ till något dyrare och mer stabilt stativ om jag märker att det behövs.

Kullederna jag kollat på är:
Manfrotto 468MGRC2
Manfrotto 468MGRC4

Jag vill mest ha tips om någon har använt någon av ovanstående kulleder och i så fall har åsikter om dem. Har provat RC4:an i butik och blev mycket nöjd, frågan är om inte RC2:an är lika bra. Främst tänker jag på hur bra plattan fäster till kameran, är det någon skillnad mellan RC2 och RC4 på den punkten?

Har provat RC4:an i butik och blev mycket nöjd, frågan är om inte RC2:an är lika bra. Främst tänker jag på hur bra plattan fäster till kameran, är det någon skillnad mellan RC2 och RC4 på den punkten?

Ja, RC2 är inte på långa vägar lika bra som RC4. Nackdelen med RC4:an är att den är stor. Fördelen är att den sitter fast, till skillnad mot RC2:an. Men då snavkar vi fastsättningen i kulleden. I kameran sitter den lika bra, även om du har större anliggningsyta med RC4.

Fick hem ett 055XPROB som jag uppfattt är snäppet bättre än 190-serien. Det känns riktigt bra även om ett betydligt dyrare Gitzo är stablirare. Det kostar några hundralappar mer än det du valt, men det tror jag det är värt.

Till det köpte jag 488RC2 som är ett lite kraftigare än 486. Det känns som en bra kombination med 055-stativet.

Väskan blev en Soligor Stativväska Classic Line XL (upp till 75cm), med frontficka, som passar bra till ovanstående.

Sist men inte minst:

Köp det statv du tror du behöver och inte det näst bästa om du bara kan. Ett billigare stativ som du måste byta ut efter ett tag blir som regel en dyrare lösning. Köp i så fall ett begagnat som du inte förlorar pengar på när du byter upp dig.

Efter att ha läst många forumstrådar både här och på andra ställen så har jag fått uppfattningen att Manfrotto 190XPRO B är rätt stativ för mig. Billigt, lätt och mångsidigt. Någon som har tips på stativ-väska och vad man ska tänka på?

Jag tänker satsa lite mer pengar på att köpa en vettig kulled än på själv stativet eftersom jag förmodligen kommer byta stativ till något dyrare och mer stabilt stativ om jag märker att det behövs.

Kullederna jag kollat på är:
Manfrotto 468MGRC2
Manfrotto 468MGRC4

Jag vill mest ha tips om någon har använt någon av ovanstående kulleder och i så fall har åsikter om dem. Har provat RC4:an i butik och blev mycket nöjd, frågan är om inte RC2:an är lika bra. Främst tänker jag på hur bra plattan fäster till kameran, är det någon skillnad mellan RC2 och RC4 på den punkten?

Till det köpte jag 488RC2 som är ett lite kraftigare än 486. Det känns som en bra kombination med 055-stativet.

Fast vem har pratat om 486:an ??

Jobbigt det där med modellbeteckningar :)

468MG är en riktigt grym kulled. Jag sålde min endast av den enkla anledning att jag ville ha en arca-kompatibel kulled.

Däremot håller jag med om stativet. 190:an må vara litet och bekvämt. Men 055:an är det bättre av de två. Fast jag hade nog tittat på ett kolfiber ändå. Man vill ha ett stativ som är både stort och lätt :)

@Morrison:
tack för tipset om begagnat, men det verkar inte annonseras ut så många bra stativ, i alla fall inte vad jag har hittat. ska kolla om jag kan hitta soligors väskor i någon butik, efter tidigare felköp när det gäller väskor så vill man inte köpa något som visar sig vara helt annorlunda än man tänkt sig.

blir nog hellre 190:an än 055:an om det ska vara manfrotto. hade jag haft mer pengar så hade jag satsat på 055:ans modell, fast i kolfiber. tyvärr känns det som att summan springer iväg och att det inte är aktuellt. kanske borde jag dröja med det hela av den anledningen.

@jeppe:
Låter som att jag ska satsa på RC4:an då. skönt att höra någon säga att det faktiskt är skillnad. jag har läst att många stör sig på den stora plattan på RC4, men eftersom jag har hållit i den själv så känner jag mig säker på vad det är jag köper.

055 PRO B och 488 RC2 är en bra kombo - inte bäst - långt därifrån, MEN den gör jobbet. Lite för tungt, lite för vekt, men det fungerar och är skapligt billigt. 190 stativen är lite väl låga för normalt foto. 055 är inte så mycket dyrare utan kostar istället i form av vikt. Kvallitetskänslan är dock låg - mitt 30 år gamla SLIK stativ har bättre benmekanism och snävare tolleranser, men trots detta så är 055 PRO B stadigare väl monterat och visst är det väl tungt, men på plats så är det oki även för lite tyngre prylar - glöm 500mm objektiven, men ett 300 F/4 och ett XXD hus går strålande även om det blåser lite och höjden räcker till.

Man får inte allt 2700 kronor, men man får ett flexibelt, tillräkligt högt och väl presterande paket för en rimlig peng med kombon 055 PRO B och 488 RC2. Är det bäst ? Nej, självklart inte, men det är bra iaf. Märkligt bara att manfrotto inte kan göra bättre benlås än på 30 år gamla lågbudget stativ...

Ja, det är tungt detta stativ, men skall du gå mycket så titta på kolfiber istället dyrare, men lättare.

Vad är problemet med benlåsen? Låser de inte, går de sönder eller vad?

055 PRO B och 488 RC2 är en bra kombo - inte bäst - långt därifrån, MEN den gör jobbet. Lite för tungt, lite för vekt, men det fungerar och är skapligt billigt. 190 stativen är lite väl låga för normalt foto. 055 är inte så mycket dyrare utan kostar istället i form av vikt. Kvallitetskänslan är dock låg - mitt 30 år gamla SLIK stativ har bättre benmekanism och snävare tolleranser, men trots detta så är 055 PRO B stadigare väl monterat och visst är det väl tungt, men på plats så är det oki även för lite tyngre prylar - glöm 500mm objektiven, men ett 300 F/4 och ett XXD hus går strålande även om det blåser lite och höjden räcker till.

Man får inte allt 2700 kronor, men man får ett flexibelt, tillräkligt högt och väl presterande paket för en rimlig peng med kombon 055 PRO B och 488 RC2. Är det bäst ? Nej, självklart inte, men det är bra iaf. Märkligt bara att manfrotto inte kan göra bättre benlås än på 30 år gamla lågbudget stativ...

Ja, det är tungt detta stativ, men skall du gå mycket så titta på kolfiber istället dyrare, men lättare.

Vad är problemet med benlåsen? Låser de inte, går de sönder eller vad?

Lite okänsliga, och benen frigjorda glider helt friktionslöst till dess de klonkar i ändläget. De fungerar bra monterade, men man skämmer iväg fåglar om man fäller ut stativet och inte tänker sig för. Jag har hört det påstås att de också kan få problem i extrem kyla då de tydligen blir spröda - men det kan jag varken bekräfta eller förneka då jag aldrig har använt stativet i -25 grader (och kommer troligen inte heller göra det).

De fungerar som sagt benlåsen - jag hyser ingen större tvekan om att de kommer att hålla i minsta 10 år om man är normalt föriktig, men jag stör mig lite på att de känns så oprecist vilket gör att det är svårt att montera stativet tyst. Nu är stativet iofs billigt, men det är roligare om produkten inte känns så billig.

Mittpelaren är däremot bra - den är till stor hjälp mid macro och rimligt stadig också trots att det ser lite vingligt ut.

OK, tack för info. Jag har andra behov än tystnad. Ex vis att det går snabbt som attan att fälla ut stativet och fälla ihop det. Det var bl a av den anledningen att jag inte köpte ett Gitzo med skruvbenlås.

QUOTE=bengt-re;1355976]Lite okänsliga, och benen frigjorda glider helt friktionslöst till dess de klonkar i ändläget. De fungerar bra monterade, men man skämmer iväg fåglar om man fäller ut stativet och inte tänker sig för. Jag har hört det påstås att de också kan få problem i extrem kyla då de tydligen blir spröda - men det kan jag varken bekräfta eller förneka då jag aldrig har använt stativet i -25 grader (och kommer troligen inte heller göra det).

De fungerar som sagt benlåsen - jag hyser ingen större tvekan om att de kommer att hålla i minsta 10 år om man är normalt föriktig, men jag stör mig lite på att de känns så oprecist vilket gör att det är svårt att montera stativet tyst. Nu är stativet iofs billigt, men det är roligare om produkten inte känns så billig.

Mittpelaren är däremot bra - den är till stor hjälp mid macro och rimligt stadig också trots att det ser lite vingligt ut.[/QUOTE]

Nu vet jag ju inte vilka prylar du skall ha på stativet. Men en 468, som är en riktigt bra kulled, låter onödigt kraftig på ett 190 stativ tycker jag. Den är också ganska tung. Jag kör med en 468 pro på ett stabil snabb stativ, en underbar kombination, men som sagt ganska tung. Jag har även ett sherpa pro 635 med en cullman magnesit kula på. Och just cullmans magnesitserie tycker jag att du skall kolla på, väldigt bra prylar till bra pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar