Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ: konventionellt eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Nu vill jag ha era åsikter och erfarenheter vad gäller för och nackdelar när det gäller två typer av stativ.

1. Den konventionella typen med vertikal pelare:
Gitzo Classic, Manfrotto 055 tex.

2. Den okonventionella typen med bom och centrumlåsning:
Gitzo Explorer, Benbo

För att jämförelsen ska bli rättvis så förutsätter vi att typ 1 har pelare och ben som tillåter spagat.

Jag håller hemligt vad jag använder, men jag kan säga att jag inte har hittat det perfekta stativet ännu.

/Erik

Jag kan tänka mig att det konventionella stativet är stadigare och lättare. Gärna utan mittpelare överhuvudtaget.

Själv använder jag ett Gitzo Explorer Mountaineer G2228. Den konstiga infästningen av mittpelaren gör stativet lite tyngre.

Per,

Hur smidig är Explorern att sätta upp för fotografering och hur stadig är skruven att låsa stativet med?
/Erik

Tittade lite nogrannare på bilden nu. Jag menar skruven som låser bommen. Benen verkar låsas steglöst med snäppfästen.
Hur smidiga och stadiga är dessa reglage?
/Erik

De är stadiga. Så pass stadiga att stativet blir lite tyngre än ett konventionellt stativ. Det går att justera hårdheten på snäppfästena. Den steglösa inställningen av benen är en av anledningarna till att jag köpte stativet. Dessa gör att man är mycket fri i att ställa upp stativet i knölig terräng. Kan tänka mig att stativet är bra till makrofotografering.

Tack, trevligt att höra om makrolämpligheten.

Någon annan som har erfarenheter att dela med sig av?

Jag tycker att en mittpelare som går att justera som Gitzos är kononbra vid makrofotografering eller när man annars behöver krypa runt bland stenar och buskar. Den fungerar även bra om man vill kunna fotografer ovanifrån.

Den blir en lite tyngre men för den som har användning för funktionen lider förmodligen inte så mycket av de extra grammen.

Sen finns det stativ med mittpelare som går att montera vågrätt som Manfrottos PRO-stativ. Smidigare än Gitzos men inte lika flexibel då mittpelaren bara går att sätta i två lägen.

Gitzos benlås är kanonsmidiga att använda. Den steglösa benutfällningen fungerar bra om man inte är så noga med att alla benen ska vara vinklade exakt lika mycket. När man är ute i skogen på ett ojämnt underlag är inte det så viktigt, men inomhus kan det däremot vara enklare med fasta lägen för benen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar