Annons

Stativ: Kapa mittpelare

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett Manfrotto 055 och har länge irriterats på mittpelaren. Jag använder den aldrig då jag anser att stativet blir alltför ostabilt samt att det omöjliggör full spagat med stativet, ett problem som jag nu vill åtgärda.

Som jag ser det finns tre lösningar:
- Köpa en kort pelare (går bort direkt då jag anser det vara pengar i sjön)
- Köpa ett stativ utan mittpelare (kan vara ett alternativ då jag nyligen införskaffat ett 500/4 vilket är på gränsen för stativet)
- Men helst vill jag helt enkelt kapa mittpelaren. Snabbt, billigt enkelt. Men bra?

Har jag missat nåt alternativ?

Kommer en kortare mittpelare sänka stabiliteten på ett stativ som är konstruerat för lång mittpelare?
Är det bara att kapa och le?

Alla synpunkter uppskattas!

/G
 
Om du aldrig använder mittpelaren så borde du kunna kapa den. Fast skall du sälja stativet senare så kanske köparna vill ha mittpelaren? Stativet blir ju ett bra snäpp lägre utan mittpelare. Om du aldrig drar upp pelaren så gör den väl ingen direkt skada? Och kan du inte snedställa pelaren för att komma lägre ner mot marken vid makrofoto?
Annars låter det som om det bästa är att sälja stativet och köpa ett som passar dig bättre!?
 
Tror inte stabiliteten skall påverkas negativt på något sätt.

Ang att köpa en kort mittpelare - visst kan det vara pengar i sjön, men tänkt då på att värdeförstöringen förmodligen är ännu större eftersom du kommer att få rabattera stativet kraftigt om du ska sälja det begagnat för att byta upp dig senare (vilket kanske inte är helt orimligt efter att du haft ditt 500/4 ett tag).

Jag skulle själv inte betala många spänn för ett 055 med hemma-avsågad mittpelare, men kanske t o m några kronor extra om jag fick med en kort mittpelare.

Bara en tanke.
 
Tackar för synpunkterna!
Anledningen till att jag inte gillar mittpelaren är att jag ofta vill kunna fälla ut benen i spagat, vilket omöjliggörs.
Kommer att vänta ett år tills jag flyttar till USA o där införskaffar mig ett rejält stativ utan mittpelare, just med tanke på mitt 500/4.
Tack återigen!
 
Om du ska vänta ett år kanske det kan vara värt att lägga en trehundring på den korta mittpelaren. Eller kommer man kanske inte ned tillräckligt långt ens med denna?
 
Inga problem att kapa

Jag har samma stativ och hade samma problem när jag ville komma nära marken. En bågfil löste problemet, det finns inga nackdelar med att kapa en mittpelare som man inte använder. Stabiliteten påverkas inte.
 
Nu vet jag inte precis hur ett Manfrotto ser ut, men det borde finnas en enklare lösning att få på stativhuvudet direkt utan pelaren. Skruvar säljs i järnhandeln, och de har brickor också. En lagom lång 3/8" skruv och en rejäl bricka och så drar man fast huvudet direkt utan mittpelaren och utan att ha sönder någonting.

Om man måste ha någon slags cylinder i loppet, kan man skaffa ett rör med rätt dimension eller i värsta fall fixa till med en rullgardinsstång eller kvastskaft eller rundstav som man om det behövs friserar lite och fäster huvudet i änden på. Det finns många olika enkla varianter. Det första man ska göra är väl att se vad det är för diameter på pelaren. Det kanske är samma som till en cykelsadel?
 
Nu vet jag inte precis hur ett Manfrotto ser ut, men det borde finnas en enklare lösning att få på stativhuvudet direkt utan pelaren. Skruvar säljs i järnhandeln, och de har brickor också. En lagom lång 3/8" skruv och en rejäl bricka och så drar man fast huvudet direkt utan mittpelaren och utan att ha sönder någonting.

Om man måste ha någon slags cylinder i loppet, kan man skaffa ett rör med rätt dimension eller i värsta fall fixa till med en rullgardinsstång eller kvastskaft eller rundstav som man om det behövs friserar lite och fäster huvudet i änden på. Det finns många olika enkla varianter. Det första man ska göra är väl att se vad det är för diameter på pelaren. Det kanske är samma som till en cykelsadel?

Det här var intressant, någon som provat en sån lösning? Jag har själv ett 055 XPROB, och det stativet har ju även ett litet "huvud" som används för att placera mittstången horisontellt. Går det lilla "huvudet" att plocka bort?
 
På mitt Manfrotto 055 sitter det en liten stub i botten av mittpelaren. Den kan man ta loss och använda istället för mittpelaren när man vill ha stativet i spagat, dvs komma riktigt nära marken, men den kan ju sitta på när man vill.
 
Jag har aldrig behövt det eftersom jag har Gitzo, där jag helt enkelt vänder pelaren neråt. Mina gamla stativ har inte heller spagat, men jag har kommit undan billigt.
 
Jag har ett 055 XB. På min mittpelare sitter det en "low angle adapter" i botten men den verkar vara extra tillbehör till andra varianter av 055. Kan vara ett alternativ till att kapa av pelaren.

De har väl skippat den på XPROB eftersom man kan ställa mittpelaren horisontellt (och därmed komma ned hela vägen), men det är alldeles för meckigt.
 
Man kan ju montera pelaren både horisontellt och upp o ner, så att komma nära
marken är ju inget problem.
 
Jag köpte kort pelare till mitt 055. Nu är jag inte så tung som du - kör med 400/4 & har nog ca. 1,5 mindre vikt än ditt 500:a men märkte ingen skillnad. Går ju åxå som tidigare sagt att köra med den lilla "stubben", dock lite obs att du inte kan säkra den med de 3 skruvarna underifrån, bär du alltihop på stativ över axeln är det nog lätt hänt att huvvet skruvar loss sig självt.....hur som helst upplever jag stativet lika stadigt med den korta pelaren.///Daniel
 
Att sätta pelaren upp-och-ned eller snedställa den kommer inte att fungera med tyngder som 500/4+hus.
Svårt med hemmabygge då 'huvudgrunden' är så pass tjock att ngn rör-adapter skulle behövas vilket är svårt då pelaren inte på nåt sätt är rund eller regelbunden.
Stellans 'Low angle adapter' är ju klart trådens bästa lösning, men som Daniel påpekar känns det heller inte som en bra lösning vid praktisk användning. Att den sen är gjort av plast får ju hela mig att vibrera...

O har jag irriterat mig på mittpelaren de senaste 5 åren kan jag gott göra det ett år till :)
 
När jag är nere på väldigt låg nivå med sånt som är tungt är det oftast bönpåsen och inte stativet som kommer till användning. Det kan ju utvecklas; om man behöver lite mer höjd kan man palla under, och vill man ha det riktigt stadigt kan man ha en påse med sand. Bättre vibrationsdämpning är svårt att hitta. Jag använder ofta bönpåse när jag tar närbilder på blommor och sånt, vilket ofta sker med lång brännvidd i låg vinkel. Det är ofta mycket enklare än att rigga stativet.
 
Det går att bygga om 055'an så att du slipper den rangliga mittpelaren. Jag gjorde detta hos Hans Olsson - Optipod i Vintrosa utanför Örebro.

Ring och prata med honom om ombyggnation - det var inte dyrt att göra detta och skillnaden blev stor.

019-294060

// Johan Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.