Annons

Stativ, köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

mixern

Medlem
Hej
Ska bege mig på resa till våren och tänkt köpa ett någorlunda kompakt stativ. Kameraväskan rymmer precis kameran och extra lins så ett stativ får ligga i ryggsäck isf.

Finns det något ni kan rekommendera?

Tror kameran väger ca 7-800 gr fullastad. Exkl ev blixt.

Försöker hålla mig under 1000 om det går.

Vilket sensorformat har du och vilken är den längsta brännvidden du tänker använda. Detta har minst lika stor betydelse som vikten. Ju längre brännvidd desto stabilare stativ behöver du.

Vikterna stativtillverkarna anger handlar mest om att stativet inte ska säcka ihop under kamerans tyngd, inte att de nödvändigtvis är tillräckligt stabila. Många stativ har en krok undertill därman kan hänga en tung ryggsäck för att staga upp ytterligare, och då måste ju stativet klara även den vikten.

När det gäller val av höjd, tänk på att man förlorar mycket stabilitet om man drar ut mittpelaren, så välj ett stativ som är tillräckligt högt utan att utnyttja den extra höjden mittpelaren ger. Mittpelaren är mest till för att ge möjligeter till småjusteringar någon centimeter upp eller ned, snarare än att göra stativet högre.

Tror det blir svårt att komma under tusenlappen, bara en bra kulled ligger ju ofta på mer än så.
Kanske du ska prova leta begagnat.

Tack för ditt svar.

Objektivets brännvidd är 18-55, ev tänkt inhandla ett teleobjektiv när pengarna räcker till.

APS-C heter sensorn iaf.

Är mest tänkt till naturbilder och typ nattbilder eller i övrigt dåligt ljus bilder eller vid långa slutartider.

Provskjöt kameran när den stod säkert på en mur och gav rätt okej bilder, men stjärnhimlen var svår då det inte gick att vinkla utan att skaka. Sen finns ju inte alltid en torr plan yta att tillgå ute.

Manfrotto har jag hört om, finns det några andra rekommenderade märken?

Det viktigaste är väl om den går att resa med utan att behöva en golfbag, haha..

Men det kanske påverkar stabiliteten för mycket?

ANNONS