Annons

Stativ, Gorillapod för mindre ledljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har en mindre Aputure MW led light som jag vill kunna slänga upp lite här och där utan att behöva ta fram ett beslysningsstativ. Tänker mig något likande en Gorillapod man kan vrida och sätta lite varsom?
Har dock aldrig använt ett sådant och har ingen aning om vad som rekomenderas. men vill ha något så mångsidigt som det bara går utan att det tar mycket plats och det ska vara enkelt att slänga upp och plocka fram. Fattningen på min MW ledlight är ett sådant universalt stativ skruvhål i botten, så behöver passa där också.
Alla förslag är välkomna!
 
Manfrotto superclamp samt ett stativhuvud klarar en hel del. Något begränsat i var du kan fästa den, men stolpe, gren, bordsskiva mm är inget problem.
 
En gorilla kan troligen fungera fint. Du kan ju se om du kan få tag i en med lite tunnare kulben, då den med större kulor fyller en hel del. Det finns ju denna typ från 80:- och uppåt. Har själv en till ljussättning, men jag är oftast längst marken så jag använder istället en pinne (typ blomsterpinne i metall) som i toppen har en gänga för fästet till ljuset
 
Manfrotto superclamp samt ett stativhuvud klarar en hel del. Något begränsat i var du kan fästa den, men stolpe, gren, bordsskiva mm är inget problem.
Ok ja dom har jag ju sett men aldrig använt faktiskt. Dock verkar dom inte vara så praktiska att ställa upp lite snabbt på golvet antar jag utan er för att fästa i något snabbt?
 
En gorilla kan troligen fungera fint. Du kan ju se om du kan få tag i en med lite tunnare kulben, då den med större kulor fyller en hel del. Det finns ju denna typ från 80:- och uppåt. Har själv en till ljussättning, men jag är oftast längst marken så jag använder istället en pinne (typ blomsterpinne i metall) som i toppen har en gänga för fästet till ljuset
ok ja jag tittade på någon sådan Gorillapod 500 typ, verkar ju praktiska så. Tänker som typ att man är ute på location och behöver slänga upp sitt led light snabbt i ögonhöjd för någon modell, så kanske kunna fästa den i någon stolpe eller dylik i rätt höjd och inte att så mycket tid. Eller som här om dagen då jag fotade sonen och det fanns för lite ljus fick jag lägga den på ett bord i närheten och rikta den mot honom när han kom springande. Där hade det varit smidigt tror jag med ett sådant .
 
I princip såhär
 

Bilagor

  • D03AA047-A18D-4DAB-B49A-22304D7F0806.jpeg
    D03AA047-A18D-4DAB-B49A-22304D7F0806.jpeg
    1,016.6 KB · Visningar: 26
  • 839A7951-449D-4FB9-BC82-E16352FDEC7C.jpeg
    839A7951-449D-4FB9-BC82-E16352FDEC7C.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 24
Ok ja dom har jag ju sett men aldrig använt faktiskt. Dock verkar dom inte vara så praktiska att ställa upp lite snabbt på golvet antar jag utan er för att fästa i något snabbt?
Nej, det är nog snarare en lösning för tyngre saker. För lättare saker bör gorilla-alternativet vara en smidigare lösning. Superclamp kan man få att sitta som berget. Hade den lösningen istället för vanligt trebenstativ, så att man alltid kan ha den i väskan.
 
Nej, det är nog snarare en lösning för tyngre saker. För lättare saker bör gorilla-alternativet vara en smidigare lösning. Superclamp kan man få att sitta som berget. Hade den lösningen istället för vanligt trebenstativ, så att man alltid kan ha den i väskan.
Ah ok, skulle iof vilja ha en sådan hemma ändå, alltid bra att ha för en kamera etc också som är lite tyngre. I just det här fallet kanske det inte är bästa lösningen dock för lilla ledljuset.
 
Ah men exakt :) det där verkar ju smidigt ändå, finns det även en med kulled eller det kan man ju iof köpa till. Tror till och med att jag har en liggande hema som jag kan fästa på stativ så den borde ju funka på gorillapoden också.
Jo tror mig sett dem med en liten kulled också eller som sagt att man skruvar dit en sådan själv. Den håller ganska mycket, inte omöjligt att man kunnat hängt på en 5kg utan problem den låser ju sig själv när den sitter på detta sättet. Om man sätter den på en horisontell stång så är risken större att den vrider sig
 
Jo tror mig sett dem med en liten kulled också eller som sagt att man skruvar dit en sådan själv. Den håller ganska mycket, inte omöjligt att man kunnat hängt på en 5kg utan problem den låser ju sig själv när den sitter på detta sättet. Om man sätter den på en horisontell stång så är risken större att den vrider sig
Var det dér Gorillapod 500? Eller vilken modell var det? kollade lite på en sådan 1k eller 3 k också där det ingår en kulled, det kanske kan vara något:)
 
För att återkoppla blev det ett sådant här som jag kollade på förut men inte hittade här i sverige.

Verkar riktigt bra tycker jag :)

 
Jag har en mindre Aputure MW led light som jag vill kunna slänga upp lite här och där utan att behöva ta fram ett beslysningsstativ. Tänker mig något likande en Gorillapod man kan vrida och sätta lite varsom?
Har dock aldrig använt ett sådant och har ingen aning om vad som rekomenderas. men vill ha något så mångsidigt som det bara går utan att det tar mycket plats och det ska vara enkelt att slänga upp och plocka fram. Fattningen på min MW ledlight är ett sådant universalt stativ skruvhål i botten, så behöver passa där också.
Alla förslag är välkomna!
Jag har kört Joby Gorillapod Focus (motsvarar kanske 5K) som enda resestativ för mina systemkameror och så har jag Joby Gorillapod 325 för ljussättning, det fungerar dock inte till Aputure MW som är lite tyngre, då behöver du snarare en 1K.
Stefan
 
Sådana här leder finns i olika storlekar. Går att klämma fast lite överallt, stolar, bildörrar, skidstavar, trädgrenar, vägskyltar osv.

Fotoriket20210112-6197.jpgFotoriket20210112-6196.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.