Annons

Stativ för studioblixt att fästas i taket

Produkter
(logga in för att koppla)

lumor_

Aktiv medlem
Jag bygger just nu min studio och funderar på att ha en lösning där blixtarna sitter i hängande stativ från taket. Jag har installerat eluttag högt upp för att kunna slippa även sladdar på golvet.

Fungerar denna bra tro?
http://www.kaffebrus.com/vaggarm-kraftig-215cm-1024.html

Har även kollat in detta system:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=373155fyrpac
Det ser bra ut men verkar kräva rejäl takhöjd. Någon som sett någon uppgift om hur långa de där nedhängande sakerna är när de är som kortast/längst?
Jag har 2,7m i större delen av rummet men i sista 80cm av rummets bredd sluttar taket lite nedåt tills det är 2,40m.

Finns det någon annan bra variant?

Behåll blixtarna på golvet tills du hittar ett område där dom alltid står. Sätt sedan hellre upp ett väggfäste och lägg pengarna på optik istället.
Jag använder det i min studio och har tre på varje vägg för att få maximal flexibilitet till lägsta möjliga kostnad. Jag köpte ett och tillverkade själv de andra fem.

Jag har tillverkat "klätterfästen" till en kompis för väggfästen liknande de från kaffebrus som Max tipsade om - en hakbalk med jämt stegning och två bultar genom en dubbelvikt ( ett U ) plåtbit som fästes på vägfästet. Flexibiliteten ökade avsevärt, men till en rimligt kostnas.

Otacksamma kompisen rev ner det för något år sedan och satte upp ett pensionerat taksystem från ett röntgenrum med en massa rälsgående vagnar. Jag vet inte om han/det blev flexiblare av det, men det är ur vägen.

Bra tips!
Jag ska klura lite på olika lösningar med väggfästen och även kolla upp närmare hur systemet med skenor skulle passa med tanke på mått.
Viktigt att kunna komma ner ganska lågt också eftersom barnfoto kommer att bli det vanligaste.

Har precis lagt färdigt golvet i studion idag :)
Ska bli riktigt härligt när allt är färdigt!

Om Du vill satsa på ett taksystem, så finns balkar och löpare i metervara på alla byggvaruhus - avsedda för skjutdörrar/-portar. Det borde gå att bygga riktigt kompakt och skräddarsytt. Två längsgående skenor som bär tre tvärgånde skenor som åker på dubbla löpare i de två första. På varje tvärskena sätts sedan vagnar som bara består av löpare och en montageplåt.

Det finns ett nytt kemankarsystem som heter X-calibur ResiLoc•E SMR och som bär fantastiska laster om de sätts i betong. Ingen sprickbildning som vid expanderbult, eller stora plastpluggar. Finns i många Bolist-butiker ( www.bolist.se ).

Pantografer är smidiga, och kostar inte skjortan hos kaffebrus. Hur de är kvalitetsmässigt vågar jag inte ha någon uppfattning om. De jag har sett i drift är "av ett välkänt märke" och de kostade därefter. De flesta kommer bara ner två meter och har man högt i tak och vill sätta blixten lågt, behövs golvstativ att komplettera med. En svaghet jag sett är att pantograferna ar flexibla i en ledd, men kan knäckas i vinkelrät ledd om man hänger på en blixt med en stor octabox på. Ett balanssystem vore på sin plats, men då ökar totalvikten och det kanske inte kaffekrus pantografer klarar.

Smart idé med att bygga skräddarsytt med skenor från byggvaruhus, det ska jag kolla upp. Pantografer verkar vara det jag vill ha, de ser ju ut att vara både smidiga och stabila. Min takhöjd är 2,7m så deras längd är nog perfekt.

Taket är byggt av spånplatta med gipsplatta utanpå. Enbart gipsplatta är väl det vanliga men jag satte spåplatta innanför eftersom jag visste att jag skulle hänga en del saker i taket. Jag är ingen hejare på hållfasthet men blir lite nervös när du börjar snacka betong, kanske är mitt tak ändå för vekt för att hänga upp fyra blixtar i skenor med pantografer och tillbehör?

Betong är enkelt, trä något svårare och gips bara tokfel om Du ska ha upp laster i taket.

Spånplattorna måste ju sitta i/på "något"- de kan ju bara inte sväva i tomma intet - alltså finns det reglar i taket, eller i väggen. Du vet ju hur Du konstruerat taket - på nåt sätt borde Du kunna hitta en struktur som kan bära vikten av taksystemet.

Skenor - xx kg/lm = ??
Vagnar - xx kg/st = ??
Pantografer - xx kg/st*6st? = ??
Instllationsmtr = 10 kg
Blixtar xx kg/st*6st? = ??
Den tyngsta octan x 6 st = ?? kg
SUMMA xxx kg - fyrdubbla ( säk.faktor = 2ggr + hela vikten flyttad till halva ytan ) den vikten och du får konstruktionsvikten ( KV )

Sitter spånplattorna på reglar med rimligt avstånd ( c/c 600 ), kan Du nog skruva direkt i plattorna ( annars måste Du hitta bäriga strukturer ). Dela KV med den last som varje skruv kan bära och Du får antalet fästpunkter. Tycker Du att det blir för glest ( det får bara inte ramla ner på tredje man ), sätt dit så många som "behövs" för att Du ska känna Dig lugn.

Pntograferna vekhet i en ledd kan kompenseras med en motvikt, men då ökar den totala lasten och den börjar sticka ut saker åt alla dj-vl- håll. Jag snackade med min kompis och en av anledningarna till han han rev ner väggbalkarna, var att väggfästena "satt i vägen" när han använde dem.

Nu har jag haft studion igång en tid. Glömde följa upp här i tråden med hur det blev. Rälsen med nedhängande blixtar funkar mycket bra.

De nedhängande saxfästena är tyvärr aningen långa vilket gör att de även i sitt mest ihopfällda läge kan göra att blixten inte riktigt kommer så högt som man vill i vissa lägen (ovanligt) men man kan ju alltid plocka fram ett stativ ifall det av någon anledning är viktigt med de sista decimetrarna. De når i alla fall ner ordentligt till golvet och det är bra för barnfoto som jag ju gör en del.

Oerhört skönt att slippa stativen och sladdar på golvet och det är smidigt att bara putta på blixtarna för att flytta dem.

Bilagor

• Studion_090913_1647.jpg
    Studion_090913_1647.jpg
    60.5 KB · Visningar: 943
Det ser onekligen bra ut det där! Jag har tyvärr inte den höjden som du har. Jag får väl skicka in en ansökan om att få gräva en halvmeter...

Jag var tvungen att höja innertaket en bit för att få det bra. Hade 2,2m tidigare (det var ett garage). Nu är det 2,7m i större delen av rummet.

Sätt igång och gräv. Höjd får man inte för mycket av.

Nåja, jag har 2,60 i takhöjd men skenor och pantografer bygger en hel del. Gjutna valv är jobbiga att bila upp så jag letar en ny lokal i stället, när jag inte kan hålla mig längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar