ANNONS
Annons

Stativ för makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Jag har nu i många år fotat makro för fri hand. Alltså inte använt något stativ. Dock ser jag att de flesta som fotar makro något sånär seriöst tycks föredra att ha ett ett litet stativ.

Nu skulle jag vilja ha tips om ett riktigt bra stativ för ändamålet. Jag har funderat på Gorillapod och sen har jag sett ett stativ som cyberphoto rekommenderar Sirui 3T-35 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=3T-35.

Jag skulle dock vilja se fler förslag och även åsikter om fördelar och nackdelar med stativ respektive att fota på frihand.

Jag fotar oftast på frihand, men ibland använder jag en liten kort Benro, tror inte min modell finns längre men den ligger påen höjd på 10cm i spagat (med kapad mittpelare). Jag använder mitt lilla till all naturfotografering. Om man bara vill fota makro så kanske nedan kan vara något..

Ett tips som faktidkt fungerar bra är att använda snabbplatta Arca-Swiss, om man sätter lite löst så kan man skjuta kameran framåt i fästet och kan då göra stackade bilder

http://kaffebrus.com/ministativ-pro-m-5-1658.html

har testat flera alternativ

har försökt "komma undan" enkelt. Förstod till slut att det inte finns genvägar för min typ av utrustning och beslutade att skaffa ett bra och STABILT makrostativ.

Använder ett Sigma 180mm eller ett Nikon 100mm tillsammans med sk twinblixt. När jag kan så experimenterar jag med olika bakgrunder, skuggning och även skydd för vinden. Mellanringar ibland. Använder 2 eller ibland 3 blixtar och behöver då och då hålla en av dem (SB910) snett framförför som konstgjort motljus osv osv.

Kort sagt, det behöver vara stabilt så jag även kan ta kortet med fjärrutlösaren utan att hålla i kameran. Det blev i mitt fall ett Manfrotto 190XPR03. Det kan gå ned i spagat och mittpelaren kan dras upp och vinklas i 90 grader mm.

Använder bara ett ben utfällt när jag jagar fjärilar och andra insekter. Som ett tungt enbens stativ.

Numer använder jag stativet för i stort sett all fotografering. Lite missnöjd med Cullman snabbplattan. Den är lite för sladdrig, speciellt när kameran hänger upp och ned. Det har dock inget att göra med stativet. Det är super

Har bägge dessa stativ som nämts tidigare är super nöjd med dom båda . Pro M5 från kaffe brus är ett lätt men ändå stabilt stativ och framför allt det får plats i en foto ryggsäck utan problem . Men även Manfrottos 190XPR03 är ett bra stativ som är lätt och stabilt och båda stativen går att ställa i spagat och det går även att vända pinnen i mitten på båda stativen så att man kan hänga kameran upp och ner vilket jag personligen märkt att det är bäst när man fotograferar i skogen bland lingon ris å annat

Tackar för tipsen. Stativ är något jag vet väldigt lite om. Kollade på Manfrottoalternativet men det kändes lite stort även om det troligen är ett mycket bra allroundstativ. Pro-m5 verkar dock intressant.

Kom gärna med fler tips.

Jag använder Manfrotto 055CX3 kolfiberstativ med avsågad mittpelare så att jag får ned stativet i spagat.
Kulled Benro G3 Low Ballhead. Stabil kulled som inte ändrar läge när den dras åt. Kan vara ett stort problem med vissa kulleder.
Acra snabbplatta.
Fjärr/trådutlösare ibland kombinerat med spegeluppfällning.

Alternativ till stativ vid marknivå för macro är: en halvfull c:a 3-5 liters plastpåse (som du har i köket för matvaror) med vanligt okokt matris. Funkar kanon när du fotar marknära blommor och långsamma småkryp. Givetvis som stöd för handhållen kamera. Ännu bättre vid långa slutartider och självutlösare. För att komma upp lite högre brukar jag ha med en påsförslutare och trycka ner riset i botten på påsen och klämma åt. Lyxigare är en tygpåse!!
håhå

Man behöver inte alltid gå över ån för att hämta vatten:)
Alldeles nyligen testades makrostativ här på Fotosidan. Testet finns här.
Anders W

Ett ganska mediokert test tycker jag, åtminstone om de som rubriken antyder att det skall handla om makrostativ.

Alla de stativ som är gjorda för makro saknas i testet såsom Stabil Makro, RRS, kanske Benbo m fl. Det enda som fanns med var vanliga stativ som till nöds kan användas för makrofoto.

Hej!
Har själv ett benrostativ med denna lösning som jag är väldigt nöjd med. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A2980T
Skillnaden mot manfrottomodellen är att jag behöver inte begränsa mig till att vinkla mittpelaren 90 gr fr stativet utan kan välja den vinkel som passar bäst för det fototillfället.
Kika gärna på det stativet.
Ett råd som jag fick är att du, om möjligt, går till en fotoaffär och provar de olika stativen innan du bestämmer dig.
Sedan skall du inte välja ett stativ som är för lätt då det tyngre blir stabilare om det blåser. Kanske inte är lika aktuellt för dig som fotar makro men ha det i åtanke. Likaså att stativbenen inte är för smala längst ned då de också kan bli instabila om du vinklar ut benen och samtidigt vill ha lite längd på dem.
Lycka till.
/Patrick

Jag använder Manfrotto 055CX3 kolfiberstativ med avsågad mittpelare så att jag får ned stativet i spagat.
Ett sånt stativ har jag också, men jag vänder mittpelaren upp-och-ner istället för att såga av den. :)

Med en kulled (min är en Manfrotto av halvstor modell) och ett roterbart stativfäste på makroobjektivet så kommer man riktigt nära marken vid behov.

Ett annat alternativ som är möjligt med det stativet är att vinkla mittpelaren 90 grader och lägga ner stativet i spagat. Kulleden hamnar då någon decimeter ovanför marken.

Gitzo

Jag har nu i många år fotat makro för fri hand. Alltså inte använt något stativ. Dock ser jag att de flesta som fotar makro något sånär seriöst tycks föredra att ha ett ett litet stativ.

Nu skulle jag vilja ha tips om ett riktigt bra stativ för ändamålet. Jag har funderat på Gorillapod och sen har jag sett ett stativ som cyberphoto rekommenderar Sirui 3T-35 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=3T-35.

Jag skulle dock vilja se fler förslag och även åsikter om fördelar och nackdelar med stativ respektive att fota på frihand.

Hej!

Jag kan varmt rekommendera Gitzos stativ eftersom de har offcenter och man därför får färre vibrationer än ett Manfrotto. Själv har jag ett Gitzo tillsammans med en Arca-kulled som klarar 50 kilo kamera. Riktigt så mycket klarar inte stativet men det funkar väldigt bra för makrofoto.

Stativ för makrofoto

Använde tidigare ett gammalt Velbon-stativ med benen i spagat men tyckte att det var så tungt och klumpigt att släpa på samt att man inte kom tillräckligt lågt ner. Funderade länge på det svenska Stabil-stativet men fastnade ändå för det betydligt billigare Berlebach Mulda som väger 825 g. Med benen helt utfällda är kameraplattans höjd på 37 cm. I spagat blir plattan på 10 cm. Stativet har en inbyggd kulled som frigörs med en spak. Med den inbyggda kulleden kan man justera kamerans vågräta läge. Lutningen räcker inte till för att ta vertikala bilder. För det har jag kompletterat stativet med en Manfrotto-kulled i mellanstorlek.
JO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar