Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för m4/3.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
Jag har gjort slag i saken och köpt mig en lumix G5 (m4/3). Nu kommer frågan vad jag skall köpa för stativ. Jag har varit och tittat på Gunnar Olssons ("www.gophoto.se"). Jag fick förslag på ett velbon ultra UT-43Q men är lite osäker om det är rätt för mig.

Mitt obedelbara behov är att ta långa exponeringar (sekund - minut) med motsv. 100-250 mm brännvidd (gamla minoltaobjektiv med adapter). Jag kommer även förmodligen att använda det till lite filmning och vill gärna att det skall hålla om jag skulle vilja köpa en något tyngre kamera i framtiden. Samtidigt är det ju ett plus om det är lätt och kompakt i ihopfällt läge så att jag inte drar mig för att ta med mig det ut (att jag köpte m4/3 var mycket på grund av storleken). Jag är medveten om att det är en något motsägelsefull kravspecifikation och att jag nog måste kompromissa. Frågan är bara i vilken ände. Tips?
 
Nejdå inte behöver du kompromissa, ett 4-delat kolfiberstativ verkar vara det du vill ha om det ska vara stabilt, lätt och kompakt. Jag själv har ett Triopo 3230 som jag fick på köpet när jag köpte ett dyrt objektiv, riktigt nöjd med det faktiskt. Lite skeptisk till 4-delat dock men fördelen är ju att det är kompakt hopfällt så om man söker det så är det ju ändå ett sådant man ska ha. Men annars bättre med 3-delat, stadigare och bara något längre. Men iaf, kolla här:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2

/edit: kanske skulle skriva att jag kör också m4/3 med t ex ett 1,1 kg tungt 400/5.6 och det är inga problem, klarar en rejäl DSLR också utan att för den skull vara för tungt som t ex Manfrotto 055.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.