Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för landskapsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
Jag är i färd med att köpa ett nytt stativ. Jag äger för närvarande ett Manfrotto 724B. Det är förhållandevis lätt (1,5 kg) men kulleden håller inte kameran helt fast alla gånger. Dessutom glappar mittpelaren och hålls inte helt fast i sitt läge då man låser den.

Jag har surfat runt en del (även här på Fs), men blir inte riktigt klok på vad som är lämpligt att köpa. Ofta är diskussionerna daterade och det refereras till utgångna modeller.

Här är några specifikationer:
- Vikt helst mindre än 2,5 kilogram
- Gärna utan mittpelare eller med en pålitlig sådan
- Kolfiber eller trä
- Pris under 5000 kronor
- Kamera + objektiv väger som mest 2,5 kg.
Vad tror ni? Har ni något tips på lämpliga modeller?

Jag har fått rekommenderat bland annat:
- Gitzo GT3530LSV samt
- Velbon Sherpa Pro CF-635
men de säljs inte längre.
Har dessa modeller ersatts med något som finns att få tag på i butik idag?

En sista fråga:
Hur ska man tänka kring kulleder?
Jag vill ha något som är lätt att hantera, men som inte väger alltför mycket...

Är inte så hemma på detta område, men jag tycker kulleder med pistolgrepp är riktigt smidiga att använda, man slipper skruva o ha sig utan trycker in ett handtag bara.. kostar en del dock om det ska vara bra grejor..

Men se om du inte kan hitta video-recensioner av olika stativ och se vad som verkar vara bra nog för dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar