Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för fotoentusiast

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Efter att ha gått från glad amatör anser jag mig nu vara entusiast som verkligen vill utveckla mitt fotande. Jag har graderat upp mig till D200 och deras 17-55/2.8. bara så att du förstår min ungefärliga nivå.

Jag fotar rätt mycket och oftast blir det oplanerade spontana bilder. Men ibland vill man ha ett stativ tillgängligt. Hitills mest använt för att ta bilder där jag själv kan vara med i bild men jag hoppas också att jag framöver skall få nytta av det vid naturfotografi som är okänd mark än så länge. Jag har ett ruttet gammalt stativ i aluminium som är riktigt dåligt. Och jag känner att jag nu vill uppgradera mig till något som passar mina behov.

Nu finns flera frågor att besvara.

Skall jag satsa på ett monopod eller tripod? Båda är bra att ha. Nackdelen med monopod som jag ser det är att det inte gör att jag kan släppa kameran såklart och ta bilder med spegeluppfällning t ex.

Det vimlar av märken. Manfrotto verkar vara extremt populärt men anses vara skräp av min kompis som är yrkesfotograf. Han rekommenderar istället Benro. Vad har ni för erfarenheter av dess eller andra. Samma sak gäller kulleder. Tips? Jag är mest intresserad av att höra om det som är riktigt bra och som ni är nöjda med. Klagomål undanbedes.

Jag har letat runt i forumen här, men ofta är inläggen så gamla så det är nästan inte lönt att läsa dem.

Mycket tacksam för hjälp och synpunkter.

Jag har kört en hel del med Manfrotto och det är definitivt inte skräp. Snarare ett prisvärt alternativ tycker jag. Sedan skulle jag rekommendera ett trebensstativ, monopoderna har ju egentligen ett annat användningsområde. När det gäller stativ så är nog den viktigaste frågan hur tunga grejor man orkar bära med sig. För den enkla sanningen är att vikt ger stabilitet, men å andra sidan har man ingen nytta av ett stabilt stativ som man inte orkar ta med sig ;).

Själv har jag ett Stabil Snabb, ett superbra stativ som dessutom är förhållandevis billigt, dessutom tillverkat i Sverige med fin service direkt av tillverkaren. På detta har jag en ganska tung Manfrotto kula, så denna kombination är både relativt tung och otymplig. Men som sagt stadig och skön att jobba med.

Jag har även ett Velbon Sherpa Pro CF-635 med en Cullman Magnesit kula, denna kombination känns förtroendeingivande trots en mycket lägre vikt. Den blir med andra ord lättare att ta med sig.

Men mycket handlar dels om vilka prylar man skall sätta på stativet och dels vilka bilder man vill ägna sig åt.

Men för att ge ett konkret tips om stativ till dina prylar som inte kostar så fasligt mycket: Jag tycker du skall kolla på Manfrottos 190 serie och en Manfrotto eller Cullman kula. Ett sådant paket ligger på strax under 2000, och då får du prylar som funkar.

Foto branschen är som alla andra - du får den kvalitet du betalar för...
bortsett från Benro, här får man mycket för pengarna.

Sen Manfrotto, inge större fel där heller, tror din polare her lite fel där "mina" två är riktigt bra, en för lätt utrustning och macro och en för tunga de objektiven.

det lätta är Manfrotto 055MF4 Magfiber lätt och max bel, 7 kg, Sen har jag ett Benro vette tusan vad det heter tror det är A-458.
Riktigt bra pris var det, runt 1500 kr ex. huvud, och kan verkligen rekommenderas
Det köptes för mitt Sigma 300-800 som är en tung pjäs och fixade det rätt stiligt trots allt. Men ändå, ville hä riktigt stadigt/stabilt och har därför beställt ett Manfrotto MPRO carbon 536.

Sen finns dett en uppsjö med stativ, men det är definitivt inge fel på dessa två märken.

Benro hemsida
http://www.benrosverige.se/

Tack för bra synpunkter.

Det ante mig att Manfrotto inte alls var skräp, däremot ett försäljningsargument...:)

Min kompis rekommenderade benros kolfiberstativ och ett av deras huvuden. Stativet skulle kosta 3200 kr och kulleden skulle kosta 1700 kr.Alltså summa summarum 4900 kr.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=356410
Maxbelastning: 8 kg Vikt: 1.88 kg

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=1308591
Maxbelastning: 12 kg Vikt: 160 gr

Jag skulle få ett bra pris. Nytt alltså.Det känns som ett rätt bra deal eftersom det är kolfiber och det tål en del belastning, betydligt mer än det jag har idag. 8 kg är väl ändå rätt mycket objektiv... :)

Vad säger ni? Skall man slå till?

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar