Annons

Stativ ett måste?

Produkter
(logga in för att koppla)
För landskap är det oftast ett måste. För barnfotografering är det i vägen.

/Stefan

Ett stativ är måste ifall du inte har möjlighet att använda tillräckligt kort slutartid för att undvika oskärpa pga kameraskak (pga mindre ljusrika förhållanden som kräver längre exponeringstid, eller för att en viss effekt önskas uppnås som t ex utsmetning av vatten som är i rörelse).

För naturfotografer som är ute under dygnets gyllene timmar är stativ ett stort plus. Kan även vara så att man har större kontroll över kompositionen då kameran hålls i ett stativ. Detta eftersom handhavandet av själva stativet i sig kräver en viss eftertänksamhet.

Tips..

Jag är själv lätt allergisk mot stativ, fotar mest fåglar i flykten och då är det liksom ingen hjälp. Sen vill jag ju slippa släpa runt det i naturen också...
Några tips för stativ-vägrare:
1. Moderna kameror tillåter att man går upp i ISO utan att bruset blir alltför störande. Det finns bra mjukvaror för brusreducering i efterhand t.ex. DXO optics
2. Stabilisering (VR/IS) gör underverk!! Jag kommer aldrig mer skaffa objektiv som saknar IS
3. Fota med bildsekvens, låt kameran ta 5-10 bilder i rad, sålla sedan bort de som är suddigast så brukar det bli ett hyfsat skarpt kvar :)
4. Använd det som finns till buds som stöd för kameran: möbler, väggar, träd, ryggsäcken..
Men visst, är det natt så är det stativ som gäller

Måste och måste... Personligen ger jag mig inte iväg utan stativet om jag är ute "för att fota". När ljuset är som bäst (från en stund innan solnedgången till någon timme efter) är det ofta man får för långa slutartider för att kunna handhålla,särskilt om det är landskap så att man vill blända ner lite för att få tillräckligt skärpedjup.
Stativ är även användbart för makro och som hjälp vid panoreringar (flygande fåglar, bilar etc).

I en del fall är stativet mer ivägen än till jälp dock. Fota barn, annat än snyggt uppradade för regelrätta porträtt, funkar, som Stefan säger, inte så bra med stativ.

Är ett stativ ett måste? gillar att fota barn,landskap m.m. Hur ofta används ett stativ?

Jag använder i stort sett aldrig stativ. Den dagen jag får tag på Nikons 1200-1700 objektiv som väger 16kg kommer jag omvärdera stativets nödvändighet.
Dom gångerna nu som jag använder stativ är när jag själv både är fotograf och skall vara med på bilden själv samtidigt. För långa slutartider har jag annars använt bönpåse istället, vilket är smidigare att släpa runt på.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar