Annons

Stativ, Dörr PSC-150 i kolfiber, eller Manfrotto 055 PRO B

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att inhandla ett stativ. Det står och väger mellan Dörr PSC-150 i kolfiber eller Manfrotto 055 PRO B, ungefär samma pengar (ca 1500kr). Några synpunkter eller erfarenheter av dessa två. Kolfiber är ju gött, men det känns som ett säkrare köp av ett Manfrotto stativ.
 
Jag är själv på stativjakt...

Manfrotto är väl ett säkert köp, det lär nog gå att få tag på tillbehör och reservdelar om det skulle behövas, även om några år. 055 klarar också att ha mittpelaren horisontellt. Det framgår inte riktigt om höjden på Dörr-stativet är med mittpelaren uppe eller nere.

Det finns en nöjd Dörr-ägare på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13676
Och tyska Foto-magazin tyckte tydligen att det var mycket bra - "sehr gut". Å andra sidan tyckte en annan tysk tidskrift att den var medelmåttig.

Men priset på 1500 är väl utan kulled?
 
Jag är ingen van stativanvändare (än), men några tankar från mig (som nyss köpte Manfrotton)...

Dörr är ju 6 hg lättare än Manfrotton. Blir ju lite lättare att släpa omkring på en hel dag. Men å andra sidan så gör ju extra tyngd att det blir stabilare.

Dörrstativet är "bara" 1380mm i maxhöjd. Då måste mittpelaren hissas mer vilket kan minska stabiliteten. Spelar mindre roll om man är kort visserligen.

Själv så kommer jag att använda stativet en del till macro i naturen och då kommer Manfrottos "spagatfunktion" och att mittpelaren kan monteras horisontellt att vara ovärdelig. Fattade aldrig om Dörr hade den funktionen...

/Fredrik
 
Jag är ingen van stativanvändare heller, men jag köpte ett dörr (eller en dörr heter det väl :)

Efter att ha använt den ett tag så är jag över lag nöjd med den, men ett par saker noterar jag.

Det är rättså svårt att låsa vissa av benen, det är lite olika trökt att vrida på vreden. Vet inte om mitt är ett måndagsex, men man får ta i ordentligt för att låsa ett av benen ordentligt.

Det andra är att benen ockås har olika tröghet i gångjärnen, detta innebär att när man lyfter stativet när det är utvällt så viker ett av benen in sig, det blir en tvåhandsgrej att få stativet utfällt och hålla ute benen, lite meckigt.

Men när det är utfällt och färdigt med benen så känns det stabilt.

Ja som sagt jag har inte testat några andra stativ och jag har en tendens att vara väldigt petig på detaljer. Och har sagt allt detta så gillar jag stativet ändå, det är också så att jag inte använder stativet så mycket så tror jag det var ett bra val.
 
Det blev ett Manfrotto 055 PRO B begagnat. Stabilt och lagom tungt. Bra att man kan få bra arbetshöjd utan att hissa mittpelaren. Mycket nöjd,rekommenderas!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.