Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ "Dörr A3/kulled HB-36" - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Man kanske inte behöver en manual för ett stativ, men någon slags instruktion/information om de olika reglagen hade varit trevligt. Behöver jag säga att det är mitt första stativ...

Jag har kommit underfund med att ett reglage låser kulan. Sedan finns det ytterligare två reglage som det inte tycks hända något speciellt när jag skruvar på. Enligt Cyberphotos hemsida ska det finnas "separat låsning för [...] panorering och dessutom friktionsreglage för att finjustera motståndet i kulan när den är frigjord". Kan någon förklara vad det innebär?

Sedan har vi ytterligare ett reglage på "snabbfästet av glidtyp". Vad är poängen med glidfunktionen? Det finns även en liten knapp/spärr (är det snabbfästet?), som vad jag förstår tillåter att man lyfter av kameran med platta.

Det var kulleden det. På själva stativet finns det också ett reglage högst upp på sidan (är det "stativskruven"?). Vad har den för funktion? Tycker inte att det händer något där heller när jag skruvar.

Och så har vi mittpelaren. Sitter någon liten spärr där. Ska man kunna dra ut mittpelaren? Enligt Cyberphoto kan man vända mittpelaren. Sedan hittade jag även något i väskans innerficka, enligt Cyberphoto en lågnivåadapter. Hur använder man den.

Kan tillägga att när jag testade det som förefaller enkelt till och med för mig, nämligen att dra ut benen, så lyckades jag skruva isär ett ben och vita små plastbitar föll ut på golvet. Tog mig en timme minst att sätta tillbaka...

Alltså, om någon vänlig själ kan svara på några av mina frågor vore jag mycket tacksam.

"Friktionsskruven" innebär att man justerar det motstånd man vill ha när man öppnat låsvredet helt. Man justerar alltså så att kulan löper lagom trögt för att man ska kunna justera utan att kameran "dippar" på egen hand.
Panoreringslåset frigör huvudets bas (som är fästad i stativet) från resten av huvudet. Man kan drå vrida kameran "längs horisonten" med låst kula.

Lågnivåadaptern är för när man fäller stativet i spagat. Med mittpelaren monterad kommer man ju inte ner i marknivå annars. Vill man ner under marknivå så kan man ju även, som sagt, vända mittpelaren så att kameran hänger understativet (eller mellan benen iaf).

Skruven uppe på stativet borde vara för att låsa mittpelaren?

Att plattan är av "glidtyp" är väl en grej som de marknadsför som en användbar funktion som som eg inte är så himla mycket att orda om. Om man vill kan man ju sätta plattan så att den inte är helt centrerad i fästet på huvudet. På så sätt är det möjligt att justera kameran lite i sidled för att få den helt centrerad över huvudet. Normalt sett är ju stativgängan på kameran placerad i linje med stativet så det är inte något större problem.
Man kan även tänka sig att man skulle kunna justera kameran i längdledd för att man ska vrida kameran runt objektivets optiska centrum vid panoramafoto (för att undevika parallaxfel), men då behöver man normalt sett justera mycket mer än så...

Oj Oj Oj.. Tack för denna tråd!
Jag har en annan modell av Dörr-stativ, men tog mig i alla fall en titt inuti väskan och fann att där fanns en innerficka med ett par små pryttlar... Har nog haft stativet i ett par års tid... ;-)
Men det är ju inget jag saknat ändå. Insexnycklar har man ju i dussintal ändå, och att byta mittpelare för att fota i spagat har jag aldrig behövt.
Men kul ändå! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar