Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ A3+HB-36

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett stativ A3+kulled HB-36,Jag har en fråga ,en dum sådan kanske!
Det är två skruvar till kulan ,en för friktionen eller trögheten och en för att låsa kulan
Men frågan är vilken som är vilken av dom,en av skruvarna har en större diameter ,så den borde ju ge en större anläggningsyta mot kulan, eller! Så tydligen har dom haft en tanke med funktionen av skruvarna vid tillverkningen

Tack på förhand

Tobbe

Nu har jag inte koll på just det huvudet, men generellt sett ställer man in friktionen med det lilla vredet och låser kulan med det stora. dock har garanterat ingen av skruvarna anläggningsyta direkt mot kulan utan båda påverkar en stor platta under kulan.

Ett tips för att ställa friktionen Är att ställa frikyionen som du vill ha den med den stora ratten och sedan skruva in den lilla skruven tills den tar stopp.

Köpte nyligen ett stativ A3+kulled HB-36,Jag har en fråga ,en dum sådan kanske!
Det är två skruvar till kulan ,en för friktionen eller trögheten och en för att låsa kulan
Men frågan är vilken som är vilken av dom,en av skruvarna har en större diameter ,så den borde ju ge en större anläggningsyta mot kulan, eller! Så tydligen har dom haft en tanke med funktionen av skruvarna vid tillverkningen

Tack på förhand

Tobbe

Nyfiken fråga. Känns stativet rejält och gediget? :) Är själv sugen på samma kombination..

A3

Fick hem det idag ,så jag har bara testat med mitt Nikon 16-85 och med det verkar det funka kanon
Så hur det beter sig med tyngre grejor återstår att se,har inte fått hem mitt Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD än,så jag har kunnat testa
Men överlag verkar det vara ett gediget stativ med en bra kuled ,så för det priset ,har jag inget att klaga på
Såg förövrigt att dom sålde ut den här kombinationen på Cyberphoto för 990 kr

Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar