Annons

Startracker för kompensation av jordrotationen

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Stegmotorn ska ju peka mot polaris och stegar i motsatt riktning jämfört med jordrotationen. Man kan säga att motorn roterar moturs. Om man tittar västerut och ser hur stjärnorna rör sig utan stegmotorn så går de åt höger o nedåt sett från horisonten.

Nu tänkte jag fotografera från balkongen, som pekar västerut och kan inte därifrån se polaris. Jag har justerat in så att stativet står i våg, jag kan ställa in vinkeln ”uppåt” till 56 grader, vilket ska vara rätt latitud för Helsingborg. Huset är vridet någon grad därför att har jag kompenserat för detta genom att peka motorn någon grad utåt från balkongen.

I de bilder jag tog för några dagar sedan så gör motorn stor nytta men är inte perfekt. Så nu till min fråga :), kan man avgöra från bilderna hur man ska justera motorn? Tex om rörelsen mellan bilderna är nedåt och lite åt vänster kan man då säga om man ska vrida motorn horisontellt eller vertikalt?

Jag kan ju såklart ta en serie bilder, justera motorn och se hur det blir tills det blir bra, men kunde man förutse vad som kommer att hända så är ju det positivt
 
Sök på "drift alignment" så kan du nog få lite tips. Används av många som inte kan se polstjärnan samt för att finslipa polinställningen.
 
Ja det kan man, kallas polinställning medelst driftmetoden. Beroende på mot vilket väderstreck kameran pekar, kan man från stjärnornas avdrift i höjdled avgöra hur polaxeln skall justeras. Googla driftmetoden, drift alignment eller polar alignment without polaris. Om du inte är bekant med astronomiska teleskop kommer du hitta en massa krånglig terminologi och teknik som har med polinställning av teleskop att göra.

Men jag bifogar en liten lathund jag gjort mig i form av en uppsättning symboler, kanske kan den hjälpa:

Symbolerna läses radvis från vänster till höger.

Översta raden: Stjärnsymbolen - stjärna fotas i Syd. Pilen upp betyder stjärnan driftar uppåt i bild. Lösningen är att rotera startrackern (det du kallar stegmotorn) runt sin vertikala axel medurs. Pilen ner betyder att stjärnan driftar neråt i bild. Lösningen är att rotera moturs runt den vertikala axeln.

Mellersta raden: stjärna fotas i öster. Pil upp - stjärnan driftar uppåt i bild. Lösningen är att sänka polaxelns lutning (i ditt fall minska något från 56 grader). Pil ner - stjärnan driftar neråt i bild. Lösning är att öka polaxelns lutning (till strax över 56 grader i ditt fall).

Nedersta raden: Stjärna fotas i väster: Samma som för stjärna fotad i öster (mellersta raden), men observera pilarnas och justeringarnas riktningar.

Den inramade bilden till höger behöver du inte bry dig om. Den illustrerar annars polaris förskjutning i förhållande till NCP (north celestial pole) och stjärnbilden Cassiopeija.

Lycka till!
 
Ja det kan man, kallas polinställning medelst driftmetoden. Beroende på mot vilket väderstreck kameran pekar, kan man från stjärnornas avdrift i höjdled avgöra hur polaxeln skall justeras. Googla driftmetoden, drift alignment eller polar alignment without polaris. Om du inte är bekant med astronomiska teleskop kommer du hitta en massa krånglig terminologi och teknik som har med polinställning av teleskop att göra.

Men jag bifogar en liten lathund jag gjort mig i form av en uppsättning symboler, kanske kan den hjälpa:

Symbolerna läses radvis från vänster till höger.

Översta raden: Stjärnsymbolen - stjärna fotas i Syd. Pilen upp betyder stjärnan driftar uppåt i bild. Lösningen är att rotera startrackern (det du kallar stegmotorn) runt sin vertikala axel medurs. Pilen ner betyder att stjärnan driftar neråt i bild. Lösningen är att rotera moturs runt den vertikala axeln.

Mellersta raden: stjärna fotas i öster. Pil upp - stjärnan driftar uppåt i bild. Lösningen är att sänka polaxelns lutning (i ditt fall minska något från 56 grader). Pil ner - stjärnan driftar neråt i bild. Lösning är att öka polaxelns lutning (till strax över 56 grader i ditt fall).

Nedersta raden: Stjärna fotas i väster: Samma som för stjärna fotad i öster (mellersta raden), men observera pilarnas och justeringarnas riktningar.

Den inramade bilden till höger behöver du inte bry dig om. Den illustrerar annars polaris förskjutning i förhållande till NCP (north celestial pole) och stjärnbilden Cassiopeija.

Lycka till!
Tackar, för några bra tips. Jag googlade lite idag och hittade några länkar där man använt en mobiltelefon med appen Polar score align, har bara läst det snabbt men jag fattar att man sätter mobilen på motorn och kör positioneringen efter hjälp av appen. Har dock inte begripet appen än :). Men jag vet ju var norr ligger och appen konfirmerar min latitude till 55˚58´, så jag kan inte vara helt fel ute
 
Här kommer bilden som hörde till. Till sanningen hör att jag bara fått det att funka i riktning söderut. Provat en enda gång österut, men fick inte till det. Kanske har jag förväxlat någon riktning i uppställningen, eller hittat felaktig information när jag försökt googla och bena ut hur detta egentligen går till och sammanställt lathunden. Västerut har jag inte haft anledning att prova än. Men Söderut går klockrent :)

Nej, tyvärr, av någon anledning går det inte bifoga bilder för mig här.

Men, västerut:
Stjärnan driftar uppåt - sänk polaxelns lutning
Stjärnan driftar nedåt - höj polaxelns lutning

Det slog mig just att spegelteleskop vänder bilden upp och ner. Verkar detta inte funka, prova därför att kasta om riktningarna upp/ner för justeringen.
 
Det vet du nog redan, men du kör startrackern, slår på live view på kameran med högsta förstoring riktad mot ditt fotoobjekt och förhoppningsvis finns en stark stjärna i närheten som du lätt ser och kan följa över skärmen. Orientera/vrid kameran så att följningsriktningen går horisontellt över bilden så att upp blir upp och ner blir ner. Noterar om stjärnan stiger eller sjunker i bild över tid. Justera polaxelns lutning, testa igen. Hur noggrann du behöver vara beror på vilken brännvidd och exponeringstid du tänker fota med. Driftmetoden rätt använd är ett mycket effektivt sätt att polinställa, dock pyssligt och tidskrävande tills man lärt sig ordentligt.

Appen du hittat är säkert bra :)
 
Det vet du nog redan, men du kör startrackern, slår på live view på kameran med högsta förstoring riktad mot ditt fotoobjekt och förhoppningsvis finns en stark stjärna i närheten som du lätt ser och kan följa över skärmen. Orientera/vrid kameran så att följningsriktningen går horisontellt över bilden så att upp blir upp och ner blir ner. Noterar om stjärnan stiger eller sjunker i bild över tid. Justera polaxelns lutning, testa igen. Hur noggrann du behöver vara beror på vilken brännvidd och exponeringstid du tänker fota med. Driftmetoden rätt använd är ett mycket effektivt sätt att polinställa, dock pyssligt och tidskrävande tills man lärt sig ordentligt.

Appen du hittat är säkert bra :)
Tack igen, det kommer troligen att vara en brännvidd på 420-630mm så därför är inställningen ganska viktig. De bilder jag tog i början på veckan (den kväll med klart väder) så hade jag 420mm, 30sekunder samt 10 bilder och det blev godkänt, men 40 sekunder blev inte så bra. Men jag ska prova igen med finkalibrering när det blir klart igen
 
Jag är inte så inne i detta nu för tillfället, men kommer jag ihåg rätt så för att få riktigt noggrant behöver avdriften kollas mot två olika väderstreck, ett mot där man justerar upp/ner, och ett där man justerar vertikalaxelns rotation. I ditt fall väster och söder (norr funkar antagligen på liknande vis som söder, men har inte koll på den riktningen och bäst resultat får man ner mot himmelsekvatorn, så norr är inte lika aktuellt ). Jag har söderläge på min balkong. Varit plättlätt i den riktningen, alltid räckt att endast vrida vertikalaxeln med 60 sekundersubbar och ekvivalent brännvidd 1100 mm med 6" reflektor som löser upp rätt bra. Kanske har jag haft tur, är väl inte mer än 4-5 ggr jag fotat seriöst med teleskopet från balkongen.
 
Tack igen, det kommer troligen att vara en brännvidd på 420-630mm så därför är inställningen ganska viktig. De bilder jag tog i början på veckan (den kväll med klart väder) så hade jag 420mm, 30sekunder samt 10 bilder och det blev godkänt, men 40 sekunder blev inte så bra. Men jag ska prova igen med finkalibrering när det blir klart igen

Vad har du för startracker? Du är inne i det område och nosar där guidning av trackern börjar bli nödvändig med högupplösande optik.

Har inte följt teknikutvecklingen på området de senaste åren, men teleskopmonteringar och startrackers dras vanligen med periodiska fel. Alltså mer eller mindre regelbundna avvikelser i följningshastigheten beroende på mekaniska oregelbundenheter i kugghjul och transmission.

En extern guidekamera med interface till styrning av trackerns motorhastighet kompenserar då för dessa avvikelser.

De periodiska felen uppträder vanligen med viss regelbundenhet och att du får problem efter 30 sekunder kunde vara resultat av detta.
 
Jag är inte så inne i detta nu för tillfället, men kommer jag ihåg rätt så för att få riktigt noggrant behöver avdriften kollas mot två olika väderstreck, ett mot där man justerar upp/ner, och ett där man justerar vertikalaxelns rotation. I ditt fall väster och söder (norr funkar antagligen på liknande vis som söder, men har inte koll på den riktningen och bäst resultat får man ner mot himmelsekvatorn, så norr är inte lika aktuellt ). Jag har söderläge på min balkong. Varit plättlätt i den riktningen, alltid räckt att endast vrida vertikalaxeln med 60 sekundersubbar och ekvivalent brännvidd 1100 mm med 6" reflektor som löser upp rätt bra. Kanske har jag haft tur, är väl inte mer än 4-5 ggr jag fotat seriöst med teleskopet från balkongen.
Jag täcker bara in SW - W -NW från balkongen, mina objekt typ Orion, Andromedagalaxen, mm ligger i SW och W, så kan jag kalibrera mig mot något objekt i väst, kan tex vara Mars just nu och få den bra så borde det räcka hela min målgrupp
 
Vad har du för startracker? Du är inne i det område och nosar där guidning av trackern börjar bli nödvändig med högupplösande optik.

Har inte följt teknikutvecklingen på området de senaste åren, men teleskopmonteringar och startrackers dras vanligen med periodiska fel. Alltså mer eller mindre regelbundna avvikelser i följningshastigheten beroende på mekaniska oregelbundenheter i kugghjul och transmission.

En extern guidekamera med interface till styrning av trackerns motorhastighet kompenserar då för dessa avvikelser.

De periodiska felen uppträder vanligen med viss regelbundenhet och att du får problem efter 30 sekunder kunde vara resultat av detta.
Har en sky watcher SAM, det är ju en smidig sak som är enkel att ta med sig. Har aldrig varit uppe i dessa brännvidder tidigare utan har tidigare legat på 135-300mm, men tänkte nu ta mig lite ”närmare”. Mina första bilder med 420mm blev ändå förvånansvärt bra, men allt går ju att förbättra. Det är smidigt att göra detta från balkongen för det tar ju lite tid att testa sig fram.
 
Ok! Googlade SW SAM. Ser ut som du tänjer och testar dess gränser :)
Kan gå bra med kameraoptik, det funkade ju tydligen vid 30 sekunder!
Tveksamt om det skulle funka oguidat med högupplösande optik (läs teleskop).

Min SW Star-Adventurer (klassiska varianten), funkade då jag testade gränserna utmärkt oguidad med någorlunda skarp kameraoptik vid 900 mm ekvivalent brännvidd. Men oguidat med 1125 mm ekvivalent brännvidd med en högupplösande 6" reflektor visade rena katastrofen på bilderna. Guidning helt nödvändig med den och då funkar det.

Du har en balkong! Det perfekta stället att testa från :)
 
Ok! Googlade SW SAM. Ser ut som du tänjer och testar dess gränser :)
Kan gå bra med kameraoptik, det funkade ju tydligen vid 30 sekunder!
Tveksamt om det skulle funka oguidat med högupplösande optik (läs teleskop).

Min SW Star-Adventurer (klassiska varianten), funkade då jag testade gränserna utmärkt oguidad med någorlunda skarp kameraoptik vid 900 mm ekvivalent brännvidd. Men oguidat med 1125 mm ekvivalent brännvidd med en högupplösande 6" reflektor visade rena katastrofen på bilderna. Guidning helt nödvändig med den och då funkar det.

Du har en balkong! Det perfekta stället att testa från :)
Jo ska se hur långt jag kan komma med denna lilla SAM, den har ju sina fördelar att det är något man kan ha i kameraväskan. Som alternativ så finns S W EQM-35 eller EQ-5 med go to funktion och där man också kan använda autoguidning. Den har ju såklart sina fördelar, men med en sådan så blir man mer stationär och att man riggar upp den på balkongen och på tomten och att man gärna då styr den inifrån i värmen
 
Lite uppföljning. De två bilderna nedan visar med ekvivalent brännvidd 630mm (420mm med APS-C), det är max jag kommer att använda med motorn. Exponeringstid30 sekunder. De två bilderna nedan visar utan och med motor i mitt utgångsläge.

Så har jag testat att röra motorn några grader mot väst/öst/uppåt/nedåt.

mot öst, bilderna OK, men bilderna stegar något snett nedåt/bakåt
mot väst, bilderna är något sämre och nu rör sig bilderna bakåt
uppåt, bilderna OK, bilderna stegar nedåt/bakåt
nedåt, bilderna är något sämre stegar nu uppåt/framåt

Om man försöker se någon logik i detta så blir det detta om man rör motorn uppåt eller nedåt, då skiftar riktningen. Rör jag motorn i sidled (öst/väst) så är det inte så logiskt då går båda lite bakåt.

Om man bara ser till bilderna, så är de OK i mitt utgångsläge, samt att bilderna ser ok ut om jag justerar något mot öst eller uppåt om jag vill justera åt något håll
 

Bilagor

  • utan motor_210305_DS3_6524_NIKON D500_30,0 sek. vid f - 5,6_ISO 800_420 mm.jpg
    utan motor_210305_DS3_6524_NIKON D500_30,0 sek. vid f - 5,6_ISO 800_420 mm.jpg
    1.4 MB · Visningar: 89
  • utgångsläge mot norr_210305_DS3_6525_NIKON D500_30,0 sek. vid f - 5,6_ISO 800_420 mm.jpg
    utgångsläge mot norr_210305_DS3_6525_NIKON D500_30,0 sek. vid f - 5,6_ISO 800_420 mm.jpg
    1.4 MB · Visningar: 91
Vad är det för luftvärnsrobot som seglat förbi i den högra bilden?
Skulle tro att det är Briz M tank, det stämmer med klockslag och plats

This 'satellite' is in fact the doughnut-shaped fuel tank jettisoned from a Russian Briz-M rocket upper stage. Many such fuel tanks remain in orbit around the Earth. They are in elliptical orbits, spending much of their time too far from the Earth's surface to be spotted with the naked eye.
This particular tank fuelled an upper stage that placed a 4900 kilogram European communications satellite called Hot Bird 8 into geosynchronous orbit.
 
Ok! Roligt! Det där tycker jag ser helt toppen ut :) Lägg gärna upp en färdig bild sedan du fotat ett lämpligt objekt :)
 
Ok! Roligt! Det där tycker jag ser helt toppen ut :) Lägg gärna upp en färdig bild sedan du fotat ett lämpligt objekt :)
Här är mina senaste bilder, tagna under tre olika kvällar. Det går ju att fotografera från balkongen trots att level 9 i ljusföroreningar gör sitt för att förstöra

 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar