Annons

Startobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Addeanton

Ny medlem
Hejsan, har precis lagt order på min första digitala systemkamera och köpte Canon EOS 40D (vilket gick att få till ett bra pris vid köp från utlandet samt cashback).

Jag har dock bara köpt kamerahuset och tittar därför på lämpliga objektiv att inhandla till den nya kameran.

Vad jag först och främst har hittat på är
* Canon 18-55 IS
* Canon 18-55 II
* Tamron 17-50/2,8
* Canon 50mm/1.8

Då jag kände att jag till en början hellre lade en bra slant på kameran för att ha en bra plattform att stå på har jag därför avsitken att lägga pengar på prisvärda objektiv med god skärpa! (kikar även på beg-marknaden)

Valet står väl först och främst mellan de 3 förstnämnda men Tamron-objektivet kostar ju dubbelt upp (går även att få IS-objektivet för lite över 1000-lappen begagnad).

Är det värt att lägga de extrapengarna på Tamron för i så fall senarelägga ett köp av teleobjektiv eller är 18-55 IS/II-objektiven relativt likvärdiga?

mvh Andreas

Jämförelse:

18-55 IS:
Billigare
Tystare (tamronet låter sisådär förjävligt när den fokuserar)
IS
5mm längre brännvidd
Sämre byggkvalitét
Lättare (200g vs 430g)
Ej fast bländare (3,5-5.6)

Tamron 17-50:
Dyrare
Ljusstark, fast bländare på 2.8
Skarpare och bättre färgåtergivning,kontrast
1mm vidare
Bättre motljusegenskaper (inte helt säker på denna)
Zoomning åt "fel" håll

Den äldre 18-55 versionen utan IS tycker jag du ska utesluta, den verkar vara urusel på alla punkter.

Jag tror att 18-55an (IS) är vettigare att välja i det här läget och kanske kombinera det med ett 50/1.8 (för ljusstyrkan). Tillsammans blir dom ändå billigare tamronet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto