Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Startkit för 15 000 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Toobster

Medlem
Hello!

Kommer ev. få 15000 till utrustning och tänkte skaffa på mig ett bra kit för familjefotografering. I stort sett varken ligga på knä och plåta myror eller fota älgar i norrland. Däremot så har jag ju en i mina behov mätt rejäl budget.

Kraven jag har är att närbilder inomhus ska kunna bli riktigt bra och ska kunna tas snabbt. Har en Ixus nu och jag blir helt skogtokig för min lilla dotter hinner ju vända sig om och hitta på något helt annat än det man vill fota. Utomhusbilder bör ju så klart också bli bra och visst vill man säkert zooma in lite på semestern.

Har fått lite assistans av polare som knåpat ihop detta:

-----
Canon EOS 450D hus
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Canon AF
Sigma EF-530 DG Super (Canon)
Omnibounce =C= För Nikon SB24, 25, 26, Sigma EF-500, EF-530, Metz 54 MZ-3, 58 AF-1 m fl
Digi-Cover Plus LCD-skydd till Canon EOS 450D
Dörr UV 67mm Digital high grade
-----

Kommer Tamron objektivet ge bra närbilder (kalas/semester etc) i dåligt ljus eller skulle man ha ett objektiv mer åt vidvinkelhållet?

Generell feedback på ovstanstående vore great! Grejerna måste vara nya och finnas i svensk butik.

Tack på förhand!
 
Ska du bara ha ett optik till ditt hus? Visst Tamron är nog bra men ev borde du komplettera med ett fast vid ev porträtt 50mm eller nåt samt ev ett tele t,ex canon 55-250 att ta på avstånd när din dotter leker.
 
Det ser bra ut. Man kan välja en begagnad 30D om man vill ha en lite greppvänligare kamera eller än begagnad 40D om man hittar en för 5k. Men kamerorna skiljer sig inte så mkt i bildkvalité.

Objektivet är bra, ett väldigt likartat är Sigma 18-50 2.8 macro.

Det ända som är rekomenderat är väl att köpa en Canon blixt, vet inte hur omgående du ska handla men japanphoto tar 1500 för en 430EX, vilket är schysst.
 
Brorsan har tamron objektivet och det är kalasbra för pengarna. Kommer att räcka långt i dom flesta situationer. Om du ramlar över en 40D vore det kanske inte helt fel, och så skulle jag nog också välja en Canon EX 430 blixt för en säkerhets skull. Jag anser dock att omnibounce och lcd-skydd är onödigt. Om du absolut vill ha UV filter så köp ett bättre än det du nämnar (typ B+W eller Hoya med reflex behandling). Det är slöseri att köpa ett fint objektiv och sedan sätta en taskig glasbit framför. Själv kör jag utan för det mesta. Möjligen kan det vara bra med barn som fingrar på linsen... En liten väska kan vara bra?

T
 
Tack för infon folk. Jag suger åt mig. Ett enda objektiv är egentligen inte nödvändigt men budgeten kvarstår.

4 gigs kort + väska lär väl också tillkomma men det ryms nog också.

Kommer objektivet vara tillräckligt vidt(hmm stavas det så?) eller ska man satsa på kitobjektivet + ett fast vidvinkel? Objektivet har väl inte heller IS och jag är rätt skakig på handen.
 
Varför inte en Nikon...:)

Kanske detta kunde vara något.
Om jag förstår rätt så kommer du att använda blixt en hel del och då är nog dom flesta överens om att Nikons blixt system är det bästa på marknaden bland systemkamera fabrikaten.
Omnibounce kan du strunta i eller köpa till senare, om den inte ingår (osäker på detta) kostar 263 kr på cyberphoto.

D90 är en nyare kamera med bättre brusprestanda, nåt som också kan vara bra då du kan höja iso med mindre risk för brus.

Bara ett förslag, men kläm och känn på kamerorna, det är nog det viktigaste.





En bonus med Nikon kameran är ju att du hjälpligt kan filma med den också, om man tycker det är kul...
  • Nikon D90 hus 8.990 kr
  • Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II med inbyggd motor inkl UV- filter och puts duk 4.220 kr
  • Nikon Speedlight SB-600 2.345 kr
Summa 15.555 kr

Sedan kompletterar du med någon zoom typ 70-200/2.8 och kanske en fast 50/1.4 vid senare tillfälle


Lycka till
 
Senast ändrad:
Jag har absolut inget emot Nikon. Snarare agg mot Canon för att Ixusen är så j-vla dålig! :)

Jag behöver täcka in rätt mycket med detta köp då jag nog inte lär lägga ut 3-5 k senare för ännu ett objektiv.

/Tobias
 
Eftersom du vill semesterzooma oxå kanske du skulle titta på en kombination med en superzoom. Lägg sedan till en ljusstark normal för porträtt etc.


PENTAX K200D 5000
PENTAX 18-250 4590
PENTAX 50/1.4 2765
PENTAX AF 360FGZ 2265

TOTALT 14620


NIKON D60 4590
NIKON 18-200 6490
NIKON 50/1.4 1295
NIKON SB 600 2345

TOTALT 14720

Bildkvalitetsmässigt lär väl ingen kunna skilja de här paketen åt. Med pentax får man lite högre byggkvalitet. Med nikon har man tillgång till ett mycket större system.
 
...
D90 är en nyare kamera med bättre brusprestanda, nåt som också kan vara bra då du kan höja iso med mindre risk för brus.

...

Nyare kamera ja, bättre brusrestanda nej... inte enl tex Kamera & Bild eller dpreview. Men för praktiska sammanhang är dom bildkvalitetsmässigt (inkl brus) väldigt lika så det borde inte fälla avgörandet för dig tycker jag.

Fast skulle jag köpa kamera idag och ha din budget skulle det bli en D90 med tex 16-85 VR, då har du råd med en blixt också. Betydligt dyrare än 450D, men du får filmning och en mycket bättre display. Fast inte bättre bilder ;-)

Väljer du 450D så uteslut inte kitobjektivet 18-55 som har IS, det är riktigt bra (väger man in priset på det så är det ohyggligt bra:). Med din budget får du det, en 430EX blixt och dessutom ryms t.ex. ett vidvinkelzoom. Ett bra sånt är tex Sigma 10-20 som nytt går på kanske 4200:- och är riktigt användbar inte minst för barnbilder. Omnibouncer och enklare tillbehör köper du bäst för några dollar på ebay.

Som sagt, lycka till :)
 
Varför inte skaffa ett semi proffshus för samma pengar?

Canon 40d
Sigma 18-50 2.8 (bättre än tamrons 17-50 enligt FOTO)
Canon EF-S 55-250 4,0-5,6 IS
Canon SpeedLite 430EX II

runt 15 000 med uv filter. Bättre än det första kitet + att du får ett bra nybörjar tele

:)
 
Härligt med mer feedback.

För mig är enkelhet (auto-läge anyone?:D ) rätt viktig. Bra bilder utan massa rattande och sen väldigt bra med rattande. (talangen finns nog inte där men det betyder ju inte att behöver ha kassa prylar!)

Nikon D90 + 16-85/3,5-5,6 VR finns för 12500 och då räcker det ju till en blixt också.
Objektivet borde väl ge bra bilder både inne vid dåligt ljus och vid semesterzoomning?
 
Hej

Pentax har ju en del bra grejor och så får du bildstabilisering och vädertätning i huset på köpet. Alla populärmodellerna ligger ju ganska nära i pris så du bör nog titta på de praktiska detaljerna om de passar dig.

Du lär nog får bra bilder med vilket förslag som tror jag, Pentax har ju alltid ansetts vara prisvärda, sen har du Olympus, Panasonic, och Sony som också har bildstabilisering.
Är man skakig så tycker jag bildstabilisering i huset väger tungt, sedan kan du välja vilken optik som helst.
 
Fruktansvärt bra objektiv (är det bland de bästa dx objektiven från nikon just nu) men 3,5 är inte så värst ljusstarkt så du kan få lite problem vid dåligt ljus men då är det bara att använda blixten om du inte är rädd för det :)
 
Jag knallade precis ner till Expert och klämde lite. Mina primära kandidater trodde jag var 450D och D90 men känslan mellan dessa var enorm. Jag klämde först på D90 och när jag tog 450D så trodde jag det var en attrapp. Liten, lätt och väldigt plastig?!?

Fototjejen där tyckte D80 var ett alternativ om man inte behövde live-view. Den är lite billigare men kanske väldigt prisvärd.
 
D80 är nog ett bra alternativ för dig! Var väldigt nära att köpa den själv, men valde till sist Canon 40D. Håller med om känslan i Canon 450D.

Vad blev/blir det?
 
D80 är nog ett bra alternativ för dig! Var väldigt nära att köpa den själv, men valde till sist Canon 40D. Håller med om känslan i Canon 450D.

Vad blev/blir det?


Hallå!

Det blev en Nikon D90 med 16-85 objektivet. Galet nöjd än så länge och då har jag ändå rätt usel koll på hur den funkar. Har precis lekt lite med läge S och lyckats få lite stämmningsbilder utan blixt. ballt!
 
Bra val. Många brukar uppleva samma sak när dom börjar pilla lite på grejerna. Nikon är rätt överlägsna i instegssegmentet när det gäller ergonomi och kvalitetskänsla, även om det är ganska subjektivt.
 
Det bästa skulle vara att köra på detta :

Nikon 90D inkl 18-105mm VR - 10 000 kr
Nikon 50mm 1.8 - 1 000 kr
Nikon SB - 600 - 1600 - 2000 kr ( tror jag )
 
Bra val. Jag själv hittar en Nikon D90 + 16-85mm VR + batterigrepp under granen i år. Ska bli riktigt intressant, även om jag redan har en hel del prylar.

Och angående objektivet så har du VR (bildstabilistator) vilket gör att det är MINST lika bra, eller till och med bättre, än exempelvis Tamron 17-50 f2.8 i dåligt ljus..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.