Annons

starta eget mentor!

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
Sitter i startgroparna för att starta eget som bla fotograf.

Finns mängder av sidor att lusläsa och massor med material att beställa hem men undrar om det kanske kan vara så att någon här nyligen varit i samma situation? Även Ni som har en massa lång erfarenhet är ju självklart lika bra att lyssna på!!

Någon som över en långfika har lust att dela med sig av sina erfarenheter och ge lite tips på vägen?

Vore kanon att bolla idéer och funderingar med någon som är som en själv hellre än tanten på Lernia eller stofilen på Arbetsförmedligen.
SFF säger att de inte kan hjälpa till mycket alls innan man blivit medlem vilket kostar 2500:- om året.

Om någon e sugen... hör av er! :)

/Sara

Senast ändrad:
....

Hallå!

ingen? verkligen?

verkar konstigt om ingen varit i samma sits efter att så många läst inlägget tycker jag..

Vore extra kul om nån tjej va sugen på att dela med sig av lite erfarenheter tycker jag.
Vi är två tjejer som skall starta liknande verksamhet och arbeta mestadels tillsammans.

Vem vet detta kunde kanske vara början på ett litet nätverk? Om inte kanske nån som läser känner till nåt nätverk i Göteborg där man kan ventilera lite idéer och så?

/Sara

ZZZzzz...

Inga bra tips? verkligen? Nähä då får vi anta att alla är lika clueless som en själv då eller?

:)

Märkligt! Tycker din tanke är helt rätt. Tyvärr har jag inget att bidra med, men när jag såg ditt första inlägg tänkte jag: -Ja, så ska man ju göra...

Hoppas du hittar nån!
//Anders

Jag har inga tips direkt, men dom erfarenheter jag har av mentorer är att det kan vara bra att ta direkt personlig kontakt med någon man tror passar, som man "beundrar" eller ser upp till, och sälja in sig själv. O sen kanske "tjata" lite tills hon/han ger med sig ;)
Tror det kan vara svårt att få napp med en öppen ansökan.

/André

Kan du konkretisera dig lite.
Tanker du på alla teknikaliteter kring eget företàgande? Fotografyrket som sådant och tips samt råd?

Gäller det själva uppstarten så borde det finnas många här som kan bidraga. Kom igen nu!!!

Jag skulle vilja bolla idéer angående potentiella inköp för det första... vad som skulle passa att skaffa för det ändamål det skall användas till. Är väl iof rätt klar med vad jag ska skaffa i nuläget men kan ju ändå vara bra att få erfarenheter från nån som testat...
Sen är det ju klart att man även skulle vilja bara prata med någon i branchen om allt som rör det praktiska med att dra igång en egen verksamhet. Hur saker o ting egentligen funkar och vad man kan förvänta sig...
Ganska svårt att konkretisera eftersom alla saker man undrar över "pluppar upp i skallen" när man väl börjar prata om det.
Hade en låååång och givande diskussion med buktikschefen på Scandinavian Photo idag i samband med intervju... Är mycket man kan tänka på och saker man funderat på att skaffa som man kanske inte behöver eller kanske till och med ska satsa mer på än vad man först tänkt...

oj oj oj huvet bara spinner. Bäst jag tar mig en kopp te till och funderar ännu mera. PUST! :)

Tur det är så roliga saker att tänka på!

Det kan nog vara svårt att få någon att ställa upp med tid, engagemang och det ansvar det innebär att vara mentor bara på en fråga här i forumet. Om det bara är en kompis i ungefär samma situation du är ute efter så är det nog betydligt lättare än att hitta en mentor.

Men varför inte istället använda den kunskap som finns här så länge? Om du ställer konkreta frågor så får du säkert massor med svar. Just de frågeställningar du verkar ha nu (utrustning, starta eget, osv) är sådant som ofta debatteras i forumet.

Efter hand hittar du kanske någon här som verkar ge vettiga svar och du kan då fråga den personen om ni kan träffas istället för att annonsera blint efter någon. Lycka till!

Jag tar en kopp te te ja me' ;)

Jo visst är det säkert så men det var lite det jag menade. Menade väl kanske inte mentor i så seriös utsträckning som man kanske tror då då... sorry...:)

Vet ni vad som hade varit kanon? Om man fick igång en form av närverk där man kunde ses kanske en eller två ggr i månaden och bara prata foto (utan att det för den sakens skull blir fotoutflykter eller fotoklubbar o intresseföreningar osv). Visst kan man skriva en drös inlägg här med men är det ändå inte trevligare att träffas och prata "in person"? Jag kanske är översocial eller är det fler som tycker om att träffa folk? :)

Läser en väldig massa inlägg i alla möjliga forum men man ska gärna skriva otroligt sakligt för att folk som inte känner en, eller kan känna av hur man menar, ska missupfatta det som skrivs...

Kompisar kan oxå ha en tendens att hålla med bara för att de tror man har rätt (för att de inte riktigt vet vad man pratar om) eller rent av bara för att vara sjyssta. Riktigt konstruktiv kritik till idéer vore ju superbra.
Jag har oturen att mina fotovänner så gott som alla bor kvar i USA eller andra delar av världen och jag tycker väl helt enkelt det vore kul att träffa nya. :)
Kanske ska satsa på en ren kontaktannons! HAHA! fast då misstolksas väl det med för singel e jag ju inte! :)

Senast ändrad:
Nätverk i alla dess former är nästan det viktigaste som också tar väldigt lång tid att bygga upp.

Idag hade jag t.ex ett givande möte med en näringslivschef på ett kommunkontor som var mycket givande, Kommer troligen att generera jobb och ännu fler kontakter,
Gå på mingelträffar är också en bra grej.
Förra månaden lyckades jag få reporten på lokaltidningen att göra ett reportage hemma hos mig (iofsig i ett annat avseende men mitt namn kom ut ordentligt)

Kontakta skattemyndigheten som ofta kör info gratis för de som skall starta eget eller precis har gjort det.

Fundera oerhört noga vad du skall skriva för verksamhetsområde när du startar upp firman.
Ligger sen till grund för alla avdrag du får göra.

När det gäller utrustning så är det inte helt enkelt. Men det finns säkert många här som kan ge tips utifrån vilket typ av bildjobb du i första hand tänkt dig.

Se till att hålla nere alla kostnader initialt även om det är lockande att skaffa både det ena och andra )skall jag säga :).

Gör en realistisk kalkyl på vad du vill ha i lön och vad du kan tänkas få in.
Lägg ned tid och kraft på försäkringsbiten så du är skyddad.

Hmm...Te...det får bli en kaffe nu...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar