Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starka färger med Pentax K110D

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Jag köpte mig en K110D i lördags, har laborerat en del men nånting jag upplever är att vissa färger blir väldigt starka...ska man ställa ner färgmättnad, skärpa och kontrast i botten eller???

Jag har inte rört dessa...trodde väl att de skulle vara bra från början.
Bildton har jag ändrat till den "vita" varianten...

Eller om man säger såhär, förrutom tips på att fota RAW, hur har NI ställt in inställningarna på era Pentax K100/110??

Jag vet att DS och DL har ett "bright"-läge som är på per default och ger mer färgmättnad och mer "färdiga" bilder rakt ur kameran men ibland kan färgmättnaden gå i taket. Bättre då att stänga av det och pilla med sånt i efterhand.

K110D kanske har ett också?

Ah, det var det jag menade att jag satt den på vit-läget, jag har tagit bort bright.
Kan ju laborera lite förstås, men störs lite av de "Mustiga" färgerna...nästan lite velvia varning tycker jag...

Kollade på min DS och tydligen står det inte bright nånstans i menyerna utan det står "bildton".
Men blir färgerna för starka även i normalläge?

Jag har alla värden (skärpa, mättnad, kontrast) på 0 och tycker det blir lagom. Även om man ofta ökar kontrasten i datorn så känns det bra att ha lite marginal.

DS är ju iofs inte samma kamera så det kanske är dummt att jämföra, men de ska väl ändå ha samma sensor och liknande (om än mer fintrimmad i K1*0D) bildbehandling).

Jag har nyligen köpt en beg K100D (tack för god affär, Fredrik) och har snokat igenom menyerna ordentligt. K110D är samma kamera minus antiskaken.
Översta funktionen i första menyn du hamnar i när du trycker på menyknappen heter bildton. Börja med att ändra inställningen där till "det färglösa alternativet", som kallas natural och se vad du gillar det. Annars är det färgmättnad/saturation som du kan minska ett eller flera steg.

Det här är en kul kamera att experimentera med, det verkar fungera med vad som helst som går att få fast i bajonetten. Jag provade att sätta på en gammal M42 Pentaxbälg med en K-adapter och i andra ändan ett 75 mm förstoringsobjektiv och passerade skala 2:1 utan vidare. Tidsautomatiken fungerar och det blir skarp även om man håller kombinationen i handen.

Mmm, jag har dragit ner allt till botten nu, dels till neutral, vilket jag redan gjort, men även kontrast, skärpa och färgmättnad har jag dragit ner till "noll" så ska jag se idag om det blir bättre.

Kan ju ha varit det sunkiga vädret igår som förstärkte intrycket av färg oxå...det var ju trots allt grått med dimma...vilken färg som helst hade väl stått ut från mängden då.

tack för alla svar iaf.

/Patrik

Det är skulle jag tro att det blir, bra alltså.

Nedan klipp från färgtest av K100D på Imaging Recorse kan kanske vara intressant.

"The Pentax K-100D showed really excellent hue accuracy (hue is what color the colors are), but oversaturated most colors quite a bit. (Saturation is how intense or "bright" the colors are.) Most cameras designed for consumers produce oversaturated color, simply because that's the kind of color most consumers like. The K-100D shows a very high average saturation of 120% (20% brighter than real life), but what's interesting is that the high average saturation figure is the result of most colors being a little oversaturated, rather than one or two colors being oversaturated a lot. (A lot of cameras really blast reds and blues, but leave other colors more dull looking. The overall effect on the K-100D is that its images look bright and colorful, without any one color being too blown out. - And as mentioned, its color is exceptionally hue-accurate, with an average color error (saturation corrected) of only 4.05 delta-E units. - That's close to if not the most accurate hue rendering we've seen yet in a digital camera."

ja det där klargjorde ju en del för mig iaf...

suveränt med forum här på fotosidan tycker jag, snabb hjälp och diskussion med folk som har relevanta åsikter.

papi skrev:
The K-100D shows a very high average saturation of 120% (20% brighter than real life), but what's interesting is that the high average saturation figure is the result of most colors being a little oversaturated, rather than one or two colors being oversaturated a lot.

Jo, men det där är med kameran i läge "Bright" image tone ("bildton"), vilket är kamerans utgångsläge.

Med "natural" så är färgerna, som jag ser det, väldigt lika superneutrala Agfa RSX100. Långt från Velviavarningen i läget "Bright".

I vissa fall är natural-läget lite väl matt eller tamt, eller grådisigt om man så vill.

Om natural-läget upplevs som övermättat, då är det snarare monitorn som är inställd på en hög färgmättnad.

Om man kör med RAW, så spelar kamerans inställningar av bildton ingen roll, utan då beror det på mjukvaran man använder hur slutresultatet blir. En del mjukvaror är förinställda på att ge extra hög färgmättnad.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar