Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimfear

Aktiv medlem
Hej!

Det finns säkert folk som här som har bra koll på blixtar och har synpunkter eller tips på vad som är smartast för mig att göra.

Jag har inte tidigare använt blixt i någon högre utsträckning men har nu börjat ta porträtt och märkte då ganska snabbt att den blixt jag har, en Nissin 3200GT, inte är tillräckligt.

Det optimala vore att skaffa en eller två studioblixtar, men jag vill bibehålla någon form av mobilitet och gärna ha några kr kvar i plånboken, så det får begränsas till vanliga blixtar.

Jag letar alltså efter en stark blixt som kan användas som huvudljus, med paraply eller softbox för att sprida ljuset. Det var då jag satte en softbox på min nuvarande blixt som den inte längre klarade att leverera tillräckligt med ljus, och blev begränsande.

Jag tänkte köpa begagnat. Budget gärna under 1000kr, men det är flexibelt.

De blixtar jag har tittat på är Metz 45 CL/CT, Nissin Di866, Sigma EF-610, eller något liknande till dessa.

Har ni andra tips på starka blixtar, får gärna styras via PC-sync och ha möjlighet att fungera som slav. Åldern har ingen större skillnad, blixtarna kommer att användas i manuellt läge. Sladdar är heller inget problem, snarare en fördel då jag inte gillar att ha en massa olika batteridrivna saker som får slut på ström mer eller mindre olägligt.

Förresten, vilka metoder finns det för att köra flera blixtar med sladd, om det är så att jag skaffar en blixt som inte kan slava och vill koppla in den nya blixten tillsammans med den jag redan har (den styrs via PC-sync)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.