Tomasz
Aktiv medlem
Jag har börjat bli noga med att märka mina bilder. Efter alla trådar om stulna bilder blir man lite syrak, även om jag klarat mig hittills.
När jag någonstans läste ett uttalande från en välbetald representant för en av världen stora bildhanterare började jag forska lite. Personen i fråga uttalade sig ungefär såhär om en av deras "bildstölder":
-Många av dagens digitalfotografer måste lära sig att använda IPTC-koder för att märka sina bilder, i det tempo vi arbetar i kan det mycket väl hända att det slinker med en olovlig bild om den inte är taggad ordentligt. När en bild är accepterad av köparen blir det ett tidsödande steg tillbaka om man måste kolla upphovsmannen. För säljaren är det då mycket frestande att chansa för att kunna gå vidare till nästa kund.
Det där tycker jag är helt förståeligt, om än inte förlåtligt. För mig är det också ett bra tips när jag lägger ut mina bilder på nätet.
Redan här finns kanske ett diskussionsunderlag, men jag startade tråden i något sorts idealistiskt rus när jag tittade på en av de viktiga IPTC-taggarna, SubjectCode. Man hittar en lång lista på http://www.iptc.org/NewsCodes/nc_ts-table01.php och där hittar man väldigt mycket under kolumnen "name" som enbart har kommersiellt intresse bakom sig, suck.
Nåväl, den här taggen behövs säkert inte för att de ska hitta upphovsmannen. Men man kan hitta roliga saker också, någon som vet hur ofta man behöver tagga sina sportbilder med 15032011 "pasaka"?
Människans önskan att kategorisera världen är fåfäng tycker jag...
När jag någonstans läste ett uttalande från en välbetald representant för en av världen stora bildhanterare började jag forska lite. Personen i fråga uttalade sig ungefär såhär om en av deras "bildstölder":
-Många av dagens digitalfotografer måste lära sig att använda IPTC-koder för att märka sina bilder, i det tempo vi arbetar i kan det mycket väl hända att det slinker med en olovlig bild om den inte är taggad ordentligt. När en bild är accepterad av köparen blir det ett tidsödande steg tillbaka om man måste kolla upphovsmannen. För säljaren är det då mycket frestande att chansa för att kunna gå vidare till nästa kund.
Det där tycker jag är helt förståeligt, om än inte förlåtligt. För mig är det också ett bra tips när jag lägger ut mina bilder på nätet.
Redan här finns kanske ett diskussionsunderlag, men jag startade tråden i något sorts idealistiskt rus när jag tittade på en av de viktiga IPTC-taggarna, SubjectCode. Man hittar en lång lista på http://www.iptc.org/NewsCodes/nc_ts-table01.php och där hittar man väldigt mycket under kolumnen "name" som enbart har kommersiellt intresse bakom sig, suck.
Nåväl, den här taggen behövs säkert inte för att de ska hitta upphovsmannen. Men man kan hitta roliga saker också, någon som vet hur ofta man behöver tagga sina sportbilder med 15032011 "pasaka"?
Människans önskan att kategorisera världen är fåfäng tycker jag...