Annons

Standardinställningar för Unsharp mask ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Sitter med en hel drös bilder som jag behöver skärpa upp lite grann.
Har någon nåt tips på gångbar "standardinställning" vad beträffar parametrarna i Photoshop Elements ?
Tycker det är lite svårt att "meka" med alternativen, det är ju först vid ganska stora skillnader som man ser någon egentlig effekt på bildskärmen.
Jag vill ha en måttlig uppskärpning utan att tillföra brus.
Jag är väl medveten om att varje bild såklart bör behandlas individuellt, men nog borde det finnas en användbar standardkonfiguration ?

Hur stora är bilderna?

För bildskärm: Radie 0,4, tröskelvärde 0 (kan höjas om du inte vill skärpa korn/brus men det vill jag ;) ) och radie efter visuell inspektion.

För utskrift kan en radie på 1-1,5 vara en utgångspunkt, resten samma utgångspunkt. Ofta rekommenderas en högre radie, kring 2, för utskrifter kring 300 ppi men jag tycker att det lätt blir för tydliga skärpningshalosar då.

Astacus skrev:

Jag vill ha en måttlig uppskärpning utan att tillföra brus.

Riktvärdet jag brukara använda för tröskelvärdet är 10. Värdet är valt av särskild hänsyn till hudtoner, men passar för det mesta. Det brukar förhindra att brus uppstår, som annars får normala hudtoner att verka "nariga" och "fnasiga".

De andra parametrarna är knepiga att ställa eftersom de beror mycket på motiv och i synnerhet upplösning. Man hittar lättast rätt värden om man förstår precis vad de uträttar.
Jag skrev ned det i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8726

jimh skrev:
Hur stora är bilderna?

Bilderna är från en EOS 10D på högsta upplösning (c:a 3000x2000) lagrade i bästa JPEG-läget. Därefter NeatImage och då sparade som TIFF:ar (c:a 18Mb per bild). Det är alltså TIFF:arna jag skall skärpa för att slutligen lagra som JPEG igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar