Annons

Stadsfotografering, förenkling.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Suck, Cartier-Bresson (mellanöstern mm) och Alfred Stieglitz (New York) hade det betydligt lättare än oss. Som jag ser det har nästan alla bra stadsbilder "förenklade" rena motiv med ett relativt fåtal bildelement. Är det många enheter så samspelar de harmoniskt eller kontraharmoniskt med varandra. Genomtänkt och planerat skall det se ut, hursomhelst.

Såna motiv fanns väl överallt i sekeskiftets New York när hästar och gångtrafikanter var det enda som rörde sig på gatorna eller i diverse små byar/städer (Bresson) utan vare sig elektricitet, asfalt eller neonrör. Men i en modern storstad är det ju ett litet helsicke att förenkla motiven. Reklamskyltar, vägmärken, grälla skyltfönster, luftledningar och en himla massa annat pressar sig in som påtvingade bildmotiv. Enda sättet för mig att hitta enkla stadmiljöer är nästan att uppsöka bakgatorna där det i allmänhet ser lite lugnare ut. Men på dessa gator går ju inga människor :-(

Hur ser ni på det här problemet?

Hästdroskor och karlar i plommonstop var den tidens stadsbild. Vill du fotografera den är det för sent.
Du är tvungen att fotografera din tids stad.
Fortare än du kan ana är nutidens stadsbild borta och nästa generation unga fotografer sitter där och suckar avundsjukt.
När jag fotograferade i Göteborgs gamla arbetarekvarter ´försökte jag undvika att få med bilar (Volvo Amazoner, VW-bubblor SAAB 2-taktare var de vanligaste). Det gick givetvis inte alltid. Idag är inte bilarna på bilderna på långa vägar så störande som jag uppfattade dem då. De har blivit en del av en tidsdokumentation.
Du kan inte plåta 1920 -1960. Du får gräva där du står.
Lycka till!
Us

Tackar. Bilarna går väl an men allt det "skräpiga" är svårt att stå ut med. Reklamskyltar, trafikmärken och massor av luftledningar t ex. Det blir vääldigt svårt att skapa välkomponerade bilder. Så mycket stör i bilden, att pussla ihop alla småsaker som kommer med så att bilden blir riktigt väl balanserad skulle kräva en dators beräkningskraft.

Bara ut och fotografera allt som rör sig (folk, bilar m.m. och förstås gator och torg). Om ett par tre decennier kommer du att betrakta bilderna och tänka "fantastiskt, kolla vilka bilar och miljöer!"

Man ska inte förringa till synes värdelösa motiv, av ovan nämnda skäl. Även skyltar och reklamplanscher har ett värde i framtiden.

Det är märkligt men jag tror att vi är blinda för många motiv runt omkring oss och då speciellt stadsmotiv. En naturbild från 20-talet eller från i går skiljer sig inte så mycket åt (förutom det tekniska kanske) men en stadsbild från 60-talet skiljer sig från en stadsbild på 80-talet. Frisyrer, kläder, bilar mm ändras långsamt. Så långsamt så att vi inte märker skillnaderna.
Det är därför bra att plåta vardagliga motiv för om några år blir de kanske mer värdefulla och intressanta.

Jag håller helt med om att det är viktigt att dokumentera sin samtid, så som den faktiskt ser ut. Särskilt kläder och bilar tror jag kommer bli väldigt kul att titta tillbaka på i en avlägsen framtid.
Men problemet uppstår när man inte är ute för att ta "reportagebilder" utan vill ta en bild med högre konstnärliga ambitioner. Hur uppnår man en "perfekt" komposition med 30 olikfärgade bildelement i motivet???

Fota tidigt på morgonen, då har du chans till lugnare miljöer (framför allt på söndagar).

Sedan är ju svartvit film ett synnerligen effektivt sätt att harmonisera färgerna ;-)

Aton_ skrev:
........................Hur uppnår man en "perfekt" komposition med 30 olikfärgade bildelement i motivet???
Essensen av en stadsdel, en gata, ett hus finns alltid någonstans i din närhet. Men den är inte lätt att hitta och är man obekant med staden stadsdelen etc. är det nog lönlöst att försöka hitta den.
Men kan man sitt område går det att hitta denna "de vises sten" komprimerat i ett snävt motivutsnitt.
I all blygsamhet tycker jag själv att jag gjort det här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=35008 (Olivedal i Göteborg, min text säger inget om detta, påståendet att det är koncentrationen av stadsdelen är meningslös om man inte känner till Olivedal - och merparten av fotosidans användare gör det inte....;-) )
Detta: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=26307 är på sitt sätt 60-talets Haga i sammandrag.
Det går med små utsnitt också, allt behöver inte vara med.
Fast det är inte alltid lätt, långtifrån.
Us

Aton_ skrev:
Hur uppnår man en "perfekt" komposition med 30 olikfärgade bildelement i motivet???

Kan inte en perfekt komposition ha 30 olikfärgade bildelement i motivet, då?

Fast jag håller med om att stadsmiljöerna i många fall ser för bedrövliga ut. En för övrigt trevlig miljö dödas ju effektivt av ljuslådor, sneda och grälla reklamskyltar, vanskötta hus och inte minst: idiotiskt placerade trafikskyltar. Jag tycker kommunerna borde ställa högre krav på de som vill utnyttja vårt gaturum. Askersund tycker jag är ett bra exempel på att man kan lyckas och min nuvarande hemstad Lysekil ett mycket dåligt sådant. I Lysekil verkar nästan ingen bry sig om miljö och arkitektur och stans generellt sett omdömeslösa affärsidkare har fritt spelrum.

"Detta: http://www.fotosidan.se/gallery/vie...lp&ID=26307 är på sitt sätt 60-talets Haga i sammandrag."
Fina Hagabilder. Nattbilden är min favorit! Härligt svartvit, mycket stämningsfull och full med fina bildelement som de tre ljuscirklarna och den motljusbelysta gatstenen.

"Kan inte en perfekt komposition ha 30 olikfärgade bildelement i motivet, då?"
Jovisst, men den blir mycket svår att ta.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto