Aton_
Aktiv medlem
Suck, Cartier-Bresson (mellanöstern mm) och Alfred Stieglitz (New York) hade det betydligt lättare än oss. Som jag ser det har nästan alla bra stadsbilder "förenklade" rena motiv med ett relativt fåtal bildelement. Är det många enheter så samspelar de harmoniskt eller kontraharmoniskt med varandra. Genomtänkt och planerat skall det se ut, hursomhelst.
Såna motiv fanns väl överallt i sekeskiftets New York när hästar och gångtrafikanter var det enda som rörde sig på gatorna eller i diverse små byar/städer (Bresson) utan vare sig elektricitet, asfalt eller neonrör. Men i en modern storstad är det ju ett litet helsicke att förenkla motiven. Reklamskyltar, vägmärken, grälla skyltfönster, luftledningar och en himla massa annat pressar sig in som påtvingade bildmotiv. Enda sättet för mig att hitta enkla stadmiljöer är nästan att uppsöka bakgatorna där det i allmänhet ser lite lugnare ut. Men på dessa gator går ju inga människor :-(
Hur ser ni på det här problemet?
Såna motiv fanns väl överallt i sekeskiftets New York när hästar och gångtrafikanter var det enda som rörde sig på gatorna eller i diverse små byar/städer (Bresson) utan vare sig elektricitet, asfalt eller neonrör. Men i en modern storstad är det ju ett litet helsicke att förenkla motiven. Reklamskyltar, vägmärken, grälla skyltfönster, luftledningar och en himla massa annat pressar sig in som påtvingade bildmotiv. Enda sättet för mig att hitta enkla stadmiljöer är nästan att uppsöka bakgatorna där det i allmänhet ser lite lugnare ut. Men på dessa gator går ju inga människor :-(
Hur ser ni på det här problemet?