Annons

Stadsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bi_

Medlem
Hejsan!

Jag har en Canon PowerShot A80. Jag håller på att lära mig kameran då jag nyligen köpt den. Jag är lite sugen att ta kort på stadstrafik i mörker. Ni vet dessa kort då bilarnas lyktor liksom dras ut till linjer. Skulle vilja ha riktlinjer vilka inställningar man ska ha. Lämplig slutartid och bländartid... tror det heter så?! :) Vilket ISO-tal är lämpligt?!

Tack på förhand!

Mvh Tobias
 
För det första så har du alla möjligheter i din hand men när jag fotograferar med film brukar jag använda lågkänslig film tex 100 asa med det får man långa tider. Bil ljus har lite mer luriga betingelser för det rör sig med 50km/h eller 13,8m/s, 30km/h - 8,3m/s, 70km/h - 19,4m/s, 90km/h - 25m/s, 110km/h - 30,5m/s, detta ger ett litet hum om hur långa tider man får ha för att fylla gatan med billyktor. Nu är det riktigt lyxigt att bestämma tid och bländare för man kan labba med iso inställningen mellan varje bild tills man hittar rätt´. Tider kan variera mellan 15sek-minuter-timmar i extrema fall, jag har inte behövt mer än 9 minuter i slutertid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.