ANNONS
Annons

Stadig kulled som ska hålla 5 kg utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Undrar över erfarenheter kring lämplig kulled för en utrustning på 5kg som max, den får absolut inte börja glida under låt säga 5 minuters exponeringar.
Finns gott om leder att välja på och ännu fler tester, och i alla prisklasser så jag tänkte det är bäst att höra efter om någon har tips att komma med. Har den "dubbellås" för panorering vore det ett plus. Jag tänker mig i prisklassen runt 2000 kr (även internationellt sett, reser en del).

Så har ni erfarenhet av något så tipsa gärna, bra som dåliga!

I din prisklass finns det två märken som jag kan rekommendera:

Benro har några intressanta, jag har klämt på modell B3 och den var mycket trevlig (stabil), kanske lite overkill för dig, men det finns mindre versioner.

Har även testat FLM, och då version CB24. även är mycket bra, dock skulle jag välja storleken större (CB32 eller CB38) då kullan på CB24 är i minsta laget (fungerar bra med kompaktkameror).

Även om en liten kulled klarar vikten underlättar den stora kulan finjusteringar, det är därför jag rekommenderar dig att välja en kulled med stor kula och inte bara titta på vilken last dom kan hantera.

Har testat en bunt med Manfrotto, 168, 268 samt 496, ingen av dessa har övertygat mig och jag skulle avråda dig med kulleder från Manfrotto. Det är bland annat den mekaniska kvalitén samt problemet med att kameran/objektivitet förflyttas när man låser kulleden.

Manfrotto 468MG tycker jag biter riktigt bra. Klarar 16 kg enl spec. Har kört D700+MB-D10 samt 500/4VR på denna utan problem.

Även landskapsfoto funkar bra med denna kombo.

Annars är ju RRS BH-55 bäst om budgeten är lite större...

Tack för tipsen! 468MG verkar faktiskt intressant, har lite svårt att tyda om det är någon snabbplatta på den eller inte. Känns som jag kommer bli ganska låst (ha-ha) utan en sådan om man tar ut den för en se-vad-som-kommer promenad i skogen

Ett test som jämför ett flertal huvuden, inklusive Benro och RSS som nämnts ovan: http://www.ronmartblog.com/2011/08/tripod-ball-headsalternatives-to-rrs-bh.html

Detta test var en bidragande orsak till att jag själv valde Arca Swiss Z1 (som jag dock fortfarande väntar på att få hem) - vilket går att få för strax över 3000 kr. Det är visserligen över budgeten, men samtidigt så kommer den sannolikt inte behöva ersättas inom överskådlig framtid, och då kan det ändå bli billigare än att köpa ett nytt huvud för att det gamla inte höll måttet. Det var i alla fall så jag resonerade när jag valde.

Tack för tipsen! 468MG verkar faktiskt intressant, har lite svårt att tyda om det är någon snabbplatta på den eller inte. Känns som jag kommer bli ganska låst (ha-ha) utan en sådan om man tar ut den för en se-vad-som-kommer promenad i skogen

Nej, det är ingen snabbplatta på den. De Manfrotto-kulor som är förberedda för snabbfäste heter något med RC i namnet, den vanligaste är RC2. Tyvärr sitter de sällan speciellt bra, varken mot kameran eller i fästet på kulleden utan det blir lätt glapp någonstans. Skall det sitta blickstilla är det starkare grejer som gäller, t.ex. Arca (som även används av RRS, Kirk, Benro mfl).

För optimal stabilitet är det produktanpassade snabbfästen som gäller, typ RRS och Optipod. Tror Arca också har det systemet. Själv kommer jag inom viss framtid satsa på RRS och Optipod-systemet.

Manfrotto 498RC2

Har en å stortrivs med den. Har gått ner rätt bra i pris sen jag köpte den också.

Optipod och RRS är inte kompatibla med varandra...
Visst är de det. Hans Olsson säljer RRS med sin egen modifierade platta. Finns även med en något upphöjd variant med enligt honom bibehållen stabilitet. Sen är det bara att gå lös på Optipods snabbfästen.

Kolla in Optipods hemsida. Där kan man se bilder på en del av hans olika lösningar.

Visst är de det. Hans Olsson säljer RRS med sin egen modifierade platta. Finns även med en något upphöjd variant med enligt honom bibehållen stabilitet. Sen är det bara att gå lös på Optipods snabbfästen.

Kolla in Optipods hemsida. Där kan man se bilder på en del av hans olika lösningar.

Nej, Optipod använder en egen design med djupare klackar så en Arca-kompatibel snabbplatta (typ RRS) sitter inte alls bra. Däremot köper Hans RRS-kulleder och säljer vidare efter att ha monterat sitt eget fäste på dem.

Såväl RRS som Optipod är dock långt utanför trådskaparens budget.

Nej, Optipod använder en egen design med djupare klackar så en Arca-kompatibel snabbplatta (typ RRS) sitter inte alls bra. Däremot köper Hans RRS-kulleder och säljer vidare efter att ha monterat sitt eget fäste på dem.

Såväl RRS som Optipod är dock långt utanför trådskaparens budget.
Tyckte precis jag förklarade att Optipod säljer RRS med sina egna plattor och fäste. Att hävda att Optipod inte är kompatibelt med det ena eller andra är väl lite dumt. Optipod gör inga egna kulor elker stativ och då skulle det ju inte gå att använd de produkterna ifall de inte var kompatibla med andra tillverkares produkter. Sanningen är snarare att Optipod är kompatibelt med i stort sett allt inom stativvärlden. Fast de har i första hand inriktat sig på Gitzo stativ och RRS kulleder. Men man kan skicka Arca eller Manfrotto till honom för modufiering.

Det är ju knappast förvånande att RRS och Gitzo är kompatibla, de använder ju bägge 3/8"-gänga, som är det närmaste standard man kan komma i fotovärlden. Att sedan Optipods fästen går att montera på en RRS-kulled är ju inte heller speciellt förvånande, de säljer ju kulorna utan hållare till vem som helst, och det är en vanlig M6 eller 1/4"-skruv för att fästa hållaren på kulan.

Vad både jag och Niklas försökte poängtera är att RRS plattor inte passar i en Optipod-hållare eller tvärtom eftersom Optipod använder en djupare fasning. Det är absolut inget fel på Hans grejer, de sitter som berget, MEN det gör Arca/RRS/Kirk/Markins/mfl också och då har man mycket större valfrihet.

Den så kallade "upphöjda varianten" är helt enkelt ett stycke aluminium som lyfter kulleden ca 50mm från stativet för att man skall kunna fälla ner kameran på sidan av kulan utan att slå i stativet. RRS och de andra förordar L-skenor istället.

Har äldre modellen av denna tror jag:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40241

Billig men det gör den inte sämre, funkar bra tycker jag som dock inte testat de dyrare utom ett manfrotto i samma dimension. Men killarna på CP verkar gilla den oxå och jag kan inte säga emot alla fall.

Ser nu att det är svårt att se ifall de har en separat panoreringsknapp, det har min. Alltså efter lite begrundan måste den lilla separat va just den, den stora innehåller en mindre ratt ser det ut som, ny design mot min som har tre rattar.

Senast ändrad:
Tack för inläggen! Efter en djupare fundering lutar jag åt en modell med snabbplatta just för att slippa en dubbel uppsättning där det är ett huvud som gäller väl framme på plats där det planerade fotograferandet ska äga rum, och en på vägen dit för att vara redo på överraskningar som kommer på vägen. Cullmann mfl. såg riktigt intressanta ut, och helt inom budget, ska läsa på lite mer så får vi se vad det blir i slutändan!
En liten följdfråga bara, har ni någon som ni absolut vill avråda ifrån när det gäller kulleder upp till 2000kr med snabbplatta?

Jag har manfrottos snabbplattefäste på min. Allt går väl som har rätt skruvfattning. Snabbplatta is the shit.

Tack för inläggen! Efter en djupare fundering lutar jag åt en modell med snabbplatta just för att slippa en dubbel uppsättning där det är ett huvud som gäller väl framme på plats där det planerade fotograferandet ska äga rum, och en på vägen dit för att vara redo på överraskningar som kommer på vägen. Cullmann mfl. såg riktigt intressanta ut, och helt inom budget, ska läsa på lite mer så får vi se vad det blir i slutändan!
En liten följdfråga bara, har ni någon som ni absolut vill avråda ifrån när det gäller kulleder upp till 2000kr med snabbplatta?

Jag tycker Arca Swiss systemet (som bland annat RRS, Kirk och Benro stödjer) är överlägset andra snabbplattesystem med undantag av Optipods (som är liknande men inte kompatibelt). Dock finns det mer tillbehör till Arca Swiss systemet och RRS L-plattor är i mitt tycke bättre än Optipods. Dock kostar snabbplattor från RRS och Kirk en slant, men dom är värda detta!

Fördelen med Arca-Swiss- och Optipod-systemet är att snabbplattorna är anpassade till respektive kamera och objektiv för att passa optimalt. Ingen risk att snabbplattan vrider sig eller är onödigt stor och klumpig. OBS, köp inte Arca Swiss snabbplattor, utan köp dem från RRS, Kirk, Benro eller någon annan tillverkare som tillverkar specialanpassade snabbplattor.

Beroende på kulled, kan du eftermontera en snabbplattesystem från Arca Swiss (dvs, ett snabbplattefäste från RRS, Kirk eller någon annan tillverkare) eller Otipod. Kirk har dessa som du enkelt kan montera dem på en kulled som har ett snabbplatta, dock tycker jag många av dessa verkar mer något av en nödlösning.

Om du inte vill handla i USA så har Augenblicke Eingefangen bland annat RRS och Kirk i sitt sortiment. Jag har handlat av dem några gånger och det har fungerat mycket bra.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar