Annons

Stackingprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

* Zerene Stacker:
Är det någon skillnad när det gäller funktioner i mjukvaran beroende på om man köper personal eller professional edition?
Måste man köpa ny mukvara när en uppdatering finns tillgänglig, eller ingår fria uppdateringar i engångsavgiften?

* Helicon stacker:
Detta program verkar va högre i pris än ovanstående och så finns det en möjlighet att köpa livistidsuppdatering av mjukvaran dessutom. Dessutom finns flera olika versioner av programmet, allt från Lite till Premium.

---
Generellt! VIlket stackingprogram tycker ni användare är enklast att hantera och samtidigt ger bäst resultat?

---
Hur blir det med filstorleken på det färdiga resultatet? Om man t.ex. stackar fem bilder med 5 MB/vardera, blir slutfilen runt 5 MB eller 25 MB?

Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Hej Alexander,
du har ställt frågan för länge sedan och ingen svarade. Nu vet jag att du har fått svar i ett annat forum www.makrofokus.se men jag ska svara även här så att andra som är intresserade har möjlighet att läsa det.

Zerene Stacker:
Proffsversion och amatörversion är identiska när det gäller mjukvara för stackning av bilder. Det som skiljer båda versionerna åt är (kortfattat-) att proffsversion kan kommunicera med den automatiska stackningshårdvaran ”Stackshot” (utrustning för automatisk matning av kameraförflyttningar). Vidare kräver leverantören av ZS att man köper proffsversionen om man tänker sälja bilder som är stackade i ZS. Alla uppdateringar av ZS är gratis om man har köpt ZS.

Helicon Stacker:
Är mycket lik ZS både i arbetssätt och resultat men som du skriver mycket dyrare.

Jag tycker båda är mycket bra men jobbar idag bara med ZS (kanske smaksak).

När det gäller storlek på den slutliga stackade bilden så kan det variera mycket, beroende på hur bilden ser ut. Om jag förenklar det så vad större det skarpa området (detaljer och yta) i bilden är dessto större blir de stackade filerna (allt från 5 till 25 MB).

Mer om stackning går att läsa på:
http://makrofokus.se/forum-open/ , sök på Zerene Stacker

Det finns också möjlighet att anmäla sig till stackningskurs:
http://makrofokus.se/blogg/2013/4/1/nya-kurser-morgonmakro.html

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto