Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stacking - Vad behöver jag för enklast möjliga metod?

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej!
Hoppas detta är rättplacerat i forumet.
Dags för mig att stacka och har studerat denna ett tag:
http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html

Jag ska bara fotografera smådetaljer på insekter, inte hela djur så det behövs inte så många exponeringar.

Så vad behöver jag för enklast möjliga:
Släde - För att ställa in skärpa?
Bälg - För att ställa in förstoringen?
Sätter jag på objektivet längst fram? Ex 60mm Nikkon Macro eller 105mm Nikon Macro?
Skärpan ställer jag in i sökaren?
Fokusera om mellan exponeringarna gör jag på objektivet manuellt?

Tack för hjälp!
 
Finns lite olika lösningar.

Enklast, som jag brukar använda är att använda ett Arca snabbfäste där man lossar något på fixeringen mot stativet så att kameran kan glida 1cm i fästet, på det sättet kan jag då ta en 5-10 bilder. Här sätter jag bara fokus på första bilden och sedan blir det de andra bilderna med flyttad skärpa, manuell fokus.

Ett annat mer materialkrävande sätt är att koppla kameran till PC eller surfplatta och låta ett program skapa bilderna, här sätter man en start och stoppunkt samt hur många bilder man ska ha och så får man dessa, det går ju snabbt när man väl har riggat upp och man kan ta en 100 bilder på en minut

Jag har bara använt makroobjektiv eller makro med mellanringar, det beror ju på vilken avbildningsskala man önskar
 
Olympus har lösningen......

Hej!
Hoppas detta är rättplacerat i forumet.
Dags för mig att stacka och har studerat denna ett tag:
http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html

Jag ska bara fotografera smådetaljer på insekter, inte hela djur så det behövs inte så många exponeringar.

Så vad behöver jag för enklast möjliga:
Släde - För att ställa in skärpa?
Bälg - För att ställa in förstoringen?
Sätter jag på objektivet längst fram? Ex 60mm Nikkon Macro eller 105mm Nikon Macro?
Skärpan ställer jag in i sökaren?
Fokusera om mellan exponeringarna gör jag på objektivet manuellt?

Tack för hjälp!

Hej,
Det här är ju något som många fotografer vill göra. Det har Olympus tagit fasta på och nu finns en speciell "Bracketing"-funktion som standard i flera modeller.
Det här är en mycket smart, enkel och snabb funktion, som ger en färdig jpeg-fil direkt ur kameran. Den här filen kan vara sammansatt av upp till 999 separata bilder, men antalet väljer man själv, liksom hur långt skärpan flyttas mellan varje bild.

Sök på Olympus bracketing så hittar du några Youtube clip, plus annan information.
Hälsningar,
Christer
 
Hej,
Det här är ju något som många fotografer vill göra. Det har Olympus tagit fasta på och nu finns en speciell "Bracketing"-funktion som standard i flera modeller.
Det här är en mycket smart, enkel och snabb funktion, som ger en färdig jpeg-fil direkt ur kameran. Den här filen kan vara sammansatt av upp till 999 separata bilder, men antalet väljer man själv, liksom hur långt skärpan flyttas mellan varje bild.

Sök på Olympus bracketing så hittar du några Youtube clip, plus annan information.
Hälsningar,
Christer

Rätt många märken har kameror med den typen av finesser numera. Välj någon där du får ut de enskilda bilderna så att du kan göra stackningen i datorn istället för i kameran.
 
Att enbart fotografera små detaljer på insekter är mer avancerat än "vanligt" makro där man rör sig kring avbildningsskala 1:1.
Med ett vanligt makroobjektiv och ett set mellanringar ökar förstoringen, då kanske man kan ta helbilder på småkryp.
Vid dessa extrema förstoringar blir skärpedjupet minimalt och många bilder måste stackas.
En extern blixt med olika ljusformare t.ex små softboxar och reflexskivor ingår också i grundutrustningen för extrema makrobilder.

En makrosläde som är ställbar även i sidled är bra för makro:
https://www.photax.se/product/jjc-mrf-3-2-vags-makro-repro-slade

För ännu extremare makrobilder typ detaljer av insekter så behövs en släde med högre precision som är inställbar i 0,1mm eller ännu finare. Och specialoptik t.ex
makroobjektiv som är för enbart makro och kan förstora 5 ggr skala 5:1.
 
Olympus för stacking.....

Rätt många märken har kameror med den typen av finesser numera. Välj någon där du får ut de enskilda bilderna så att du kan göra stackningen i datorn istället för i kameran.

Olympus har möjligheten att plocka ut enskild bild eller alla bilder ur en stackingsektion..
/Christer
 
För ännu extremare makrobilder typ detaljer av insekter så behövs en släde med högre precision som är inställbar i 0,1mm eller ännu finare. Och specialoptik t.ex
makroobjektiv som är för enbart makro och kan förstora 5 ggr skala 5:1.
För stora förstoringsgrader kan det vara bra att vända på objektivet. Det finns speciella omvändningsringar för det ändamålet. Det är nog bättre med ett sådant specialobjektiv som du nämner, men dessa är ofta ganska dyra.
 
Gå med i Facebook-gruppen "MakroFoto -Teknik". De har en klistrad PDF där man kan kontakta admin och köpa smidiga prylar såsom linjärbord med mikrometer-justering för 950 kr. Dyker även upp en del annonser med begagnade prylar som kan vara värda att titta på.

Överlag skulle jag undvika noname Kinaprodukter i plast. Nio av tio gånger är det undermålig kvalité och den tionde måste man ändå köpa nya prylar om man är minsta intresserad. Försök istället hitta något begagnat av kvalité.
 
Man måste inte ha en släde, jag köpte en men har aldrig använt den...
Zerene rekommenderar t.o.m. att man inte ska flytta kameran utan vrida fokusringen i stället (perspektivförändringen blir lite olika vid kameraförflyttning respektive fokusjustering, svårt säga vilket som är bäst)
När jag tar fokus stack i fält numera (på frihand) så låter jag kameran gå i serietagning samtidigt som jag vrider fokusringen sakta, det går snabbt och blir hyfsat bra. Viktigt att låsa exponeringen med '*' innan man börjar bara, annars tenderar bilden att bli fläckig som en leopardpäls efter stackning.. Och man får absolut inte flytta kameran i höjd eller sidled eftersom det ger perspektivförändringar som stackningsprogrammet inte kan kompensera (det justerar x- och y-position, rotation samt storlek för respektive bild automatiskt till bästa korrelation men perspektivförändring går förstås inte att fixa)
Både Zerene och Helicon brukar ha 1-månads gratis utvärderingslicens på stackingmjukvarorna
 
Zerene rekommenderar t.o.m. att man inte ska flytta kameran utan vrida fokusringen i stället (perspektivförändringen blir lite olika vid kameraförflyttning respektive fokusjustering, svårt säga vilket som är bäst)
Vilket som är bäst kan nog variera med objektivet. Objektiv med innerfokusering ändrar brännvidd när man fokuserar vilket kanske kan spela roll.

Å andra sidan borde ihopslagningsprogrammet klara av att justera in bilderna även om det är en aning skillnad på dem.
 
Vilket som är bäst kan nog variera med objektivet. Objektiv med innerfokusering ändrar brännvidd när man fokuserar vilket kanske kan spela roll.

Å andra sidan borde ihopslagningsprogrammet klara av att justera in bilderna även om det är en aning skillnad på dem.

Det beror på vad man fotar för slags motiv, t.ex. insekter med känselspröt riktade mot kameran ställer till trubbel eftersom spröten blir 'utblurrade' och skuggar en större yta (som ibland glider i sidled också) på den bakre bilden där insektens huvud är skarpt. Efter stackning får man då en 'korona' runt känselsprötet där man inte kan få till skarp bakgrund utan man ser i stället suddigt spröt (alternativt suddig bakgrund). Exempel https://flic.kr/p/2aB8vFi
Och den här effekten beror till viss del på hur perspektivet ändras med ändrat fokusavstånd / fokusering.. Säkert olika beroende på typ av objektiv.
Motiv utan spröt / borst / ståndare .. , t.ex. ytan på en sten, är buslätta att stacka :)

Har man dessutom motiv där något i bilden rör sig så blir det svårare, jag gillar att fota isbitar vid vatten och då hinner vågmönstret förändras mellan varje bild i stacken... Ibland går det att fixa med manuell retouch i Zerene men andra gånger så går auto-korrelationsfunktionen helt vilse och pajar alltihop!!
https://flic.kr/p/2cwwrRc
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar. Några fler frågor så kan jag sätta igång och bygga sen!

1. Jag tänkte skaffa en bälg till min Nikon 600d till att börja med.

Dessa har jag hittat:

https://www.photax.se/product/makrobalg-for-nikon-ai, 40-150mm
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Nikon+PB5+Bellows&_sacat=0, 43-185mm

Vilket kan rekommenderas?

2. På bälgen ett bakvänt objektiv med brännvidd 25-32 mm.
Några tips där på vad som kan vara bra för mig?

3. Sedan behöver väl jag en gänga mellan bälg och objektiv.
Tar gärna emot tips där!
 
Du måste kunna styra bländaren på ditt bakvända objektiv, om det inte har manuell inställning på objektivet så finns det kablar och adaptrar att köpa på ebay. "Bakvänt"-monteringsadaptrar har jag för mig att jag har sett hos fotofyndet eller om det var hos kaffebrus. Kablarna kostar dock en slant, har för mig att det närmade sig vad enklare makroobjektiv kostar så jag släppte tanken..
Annars är rättvänt objektiv med mellanringar en variant men det ger inte samma förstoringsfaktor. Mellanringar finns billiga på t.ex. ebay eller amazon, de billigaste saknar dock elektrisk överföring och då står man där utan kontroll över bländaren. Jag har fotat mycket med Canons EF-S 18-55 med mellanringar, det blir förvånansvärt bra till minimal kostnad. Man kommer inte riktigt upp till 1:1 om jag minns rätt, skärpan faller snabbt när man pressar kombinationen för långt :-D.
 
Man kan köra med två set mellanringar om ett set inte är tillräckligt.
Som nämns ovan ska ringarna ha full automatik för AF och bländare.
 
Det är detta jag är ute efter:
http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html/

Går det att få tips vilket "bakvänt objektiv" jag ska köpa?
Och vilken bälg?
Jag ställer väl in fokus manuellt vid stackfoto för att fokusera först längst fram och gå "bakåt" för att sedan kunna stacka bilderna?
Varför inte prova med det objektiv som föreslås på websidan du länkar till? Det går att hitta för ganska överkomliga pengar på t.ex. Tradera. Det ligger två stycken av den typen ute på Tradera just nu. Du behöver en omvändningsring också för att montera objektivet bakvänt på bälgen.

Vad gäller bälg kan du nog använda nästan vilken som helst. Det finns adapters mellan rätt många olika fattningar så det bör inte vara något större problem om du inte kan montera kameran och/eller objektivet direkt på bälgen (men kolla innan du köper en bälg om det finns lämpliga adaptrar!).

Det viktiga när det gäller bälgen är att den har en släde som den på bilden i länken så att du kan justera avståndet till motivet på ett kontrollerat sätt.
 
Varför inte prova med det objektiv som föreslås på websidan du länkar till? Det går att hitta för ganska överkomliga pengar på t.ex. Tradera. Det ligger två stycken av den typen ute på Tradera just nu. Du behöver en omvändningsring också för att montera objektivet bakvänt på bälgen.

Vad gäller bälg kan du nog använda nästan vilken som helst. Det finns adapters mellan rätt många olika fattningar så det bör inte vara något större problem om du inte kan montera kameran och/eller objektivet direkt på bälgen (men kolla innan du köper en bälg om det finns lämpliga adaptrar!).

Det viktiga när det gäller bälgen är att den har en släde som den på bilden i länken så att du kan justera avståndet till motivet på ett kontrollerat sätt.

Kanonfint - såg inte märket på bilden men ska kolla på denna genast - Tack! :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar