Annons

Stabilizer DIY

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har en fundering på en gör-det-själv-grej till min kamera. Min kamera har ingen stabilisator. När jag videofilmade upptäckte jag att det fanns gott om kluriga steadycam-prylar att köpa. De gick fint att även bygga själv. Så jag funderar på om det är applicerbart på stillbildskameror?

I princip tänkte jag skruva fast en skiva från en hantel under kameran för att ge kameran lite mer massa så tyngdpunkten hamnar utanför kamerans egen geometri. På det viset hoppas jag få en stabilare handhållen kamera. Vad tror ni om det? Är det redan testat?

Har också sett den lösningen för videokameror. Alltså en stav på ca 25-35cm skruvad i stativfästet under kameran med entyngd längst ner. Alternativet för stillbilder är ett snöre istället för tyngd. Sedan ställer man sig på snöret. Inte lika mobild, men en bra tyngd (din kroppsvikt, + att det inte väger alls lika mycket. Bra för den som är trött på att ständigt bära så mycket i fotoväskan.

bra ide som borde funka bra. Det tricket använde jag också på min videokamera och det är förvånansvärt hur bra det funkar.
Det jag tänkte mig med vikten är att reducera kameraoskärpa, dvs den lilla rörelse som kan förstöra en annars utmärkt bild. Nåja det är bara att prova. Jag har ju kvar hanteln i garaget och en skruv kan inte vara så dyr.

Ett annat litet trick som jag kör ibland när det är skummt ute eller när jag fotar motorsport och vill panorera med lite längre slutartider, är att jag sätter fast ett enbensstativ som jag låter vara relativt kort och ställer det "i bältet". Har även sett lösningar med en liten strut i skinn som hänger i bältet, och som ger bra stöd för stativbenet. Tror en sådan lösning ger ca 3 ggr längre slutartider med samma skärpa som frihand (enl mina subjektiva erfarenheter). Dessutom är det en relativt mobil lösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar