Annons

Stabilitet vid panorering

Produkter
(logga in för att koppla)

JKay

Aktiv medlem
Har kört en liten session på Sturup Race Way ikväll och försökt att tänka på lite grundprinciper för att få bra skärpa, stabilitet m.m. men JAG tycker inte att jag lyckas så BRA. Nu vet jag att övning är A & O men jag känner mig hindrad på ngt vänster. Eller det är jag som har för stora krav?

Typexempel: Hittar du här

Har en 350D standard med Sigmas 70-300 APO superdupermega zoom...ja, ni vet vilken det är.

Mina frågor är:

Fråga 1:Kan 350ns lilla grepp orsaka denna instabilitet och minska problemet med ett batterigrepp?

Fråga 2: Hur mycket kan bildstabiliserad glugg göra på skärpan i dagsljus, handhållet med slutartider runt 1/250? Säj, samma glugg som jag har men MED IS.

Fråga 3: Eller det är så stor klasskillnad på Canons egna gluggar kontra Sigmas?

JKay skrev:
Har kört en liten session på Sturup Race Way ikväll och försökt att tänka på lite grundprinciper för att få bra skärpa, stabilitet m.m. men JAG tycker inte att jag lyckas så BRA. Nu vet jag att övning är A & O men jag känner mig hindrad på ngt vänster. Eller det är jag som har för stora krav?

Du kanske har stora krav, jag tycker dina bilder ser bra ut men de kanske saknar den där "knall" skärpan.
Jag är ingen expert i ämnet men eftersom ingen annan svarat kan jag ju skriva vad jag tror.
(OBS, tror)

Fråga 1:Kan 350ns lilla grepp orsaka denna instabilitet och minska problemet med ett batterigrepp?

En större och tyngre kamera ligger klart stadigare och en panorering blir möjligen lite mjukare i rörelsen men vinsten är nog marginell.

Fråga 2: Hur mycket kan bildstabiliserad glugg göra på skärpan i dagsljus, handhållet med slutartider runt 1/250? Säj, samma glugg som jag har men MED IS.

Bildstabilisering funkar inte såvitt jag vet vid panorering.

Fråga 3: Eller det är så stor klasskillnad på Canons egna gluggar kontra Sigmas?

Ska du ha rikigt bra Canonoptik är det väl L-serien som gäller. Det är nog här den största vinsten ligger. Din Sigmazoom är väl inte världens bästa. Jag tror du hade nått dina mål genom att gå upp ett steg optikmässigt, tex den här:
http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200macro.php

/Jörgen

JKay skrev:

Tjenare, nej du har inte för stora krav. Kollade bilderna och det är lättare om man står så man får bågen helt från sidan när man börjar panorera. Stå lite bredbent och panorera med hela överkroppen (brukar jag göra iaf). Följ föraren en stund innan du trycker av och en stund efter. Prova att följa flera förare och sikta på en bestämd plats på bågen. Träna träna träna ;)

Typexempel: Hittar du här

Har en 350D standard med Sigmas 70-300 APO superdupermega zoom...ja, ni vet vilken det är.

Mina frågor är:

Tyngre kamera = lättare att panorera bra men det ska allt gå bra med din också.

Man kan väl (om jag inte missminner mig helt) stänga av så att den bara panoerar i höjdläge och då kan det kanske bli lite enklare att panorera. Men IS är inget krav alls, går utmärkt även utan IS.

Njaee, det kan man väl inte säga. Men byt upp dig till ett Sigma 70-200 f:2,8 eller Canon 70-200 f:4 (eller Canon 70-200 f:2,8 som är GRYMT gött!).

- Johan

Ett tips kan vara att införskaffa enbensstativ. Hjälper till en hel del vid panoreringar tycker jag.

Tycker spontant att 1/250s låter som rätt kort slutartid för panoreringar av bilar? Beror så klart på vart du står (hur fort de kör där) men jag brukar försöka hålla mig under 1/100s när jag fotar motorsport för att få bra fartkänsla i bilderna.

Går inte riktigt lika fort som på en racerbana kanske:
1/40s med enbensstativ

/H

Tack för alla svar! Någon ny glugg lär det inte bli tal om så jag får nöja mig med det jag har och arbeta med det. Men det blir till att öva, öva, och åter öva för att lyckas. Jag SKA klara det. hehehe! men enbent kanske är EN lösning.

Johan, hur menar du med att stänga av panorering i höjdled? I kameran? Ska testa längre slutartider med. Vill vara annorlunda med vinklar och så med. Men det kommer, hoppas jag.

JKay skrev:
Johan, hur menar du med att stänga av panorering i höjdled? I kameran? Ska testa längre slutartider med. Vill vara annorlunda med vinklar och så med. Men det kommer, hoppas jag.

Självklart i gluggen....
Ta ingen notis om mitt ovan lägg gällande panorering....*skratt*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar