Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Största möjliga depth of field

Produkter
(logga in för att koppla)

Kottich

Avslutat medlemskap
Frågan rör egentligen osäkerheten av att använda sig av DOP. Om oändlighetstecknet är under "16" blir skärpan oändlig? Alltså ska bilderna tagna med de 2 olika inställningarna ovan vara exakt likadana i fokus förutom att den övre inställningen borde ge skärpa från ca 2 meter och den andra ca 5 meter?

Det känns konstigt att "lita" på DOP när motivet inte är fokuserat i sökaren...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    16 KB · Visningar: 326
  • 2.jpg
    2.jpg
    15.4 KB · Visningar: 325
det är ju förutsagt att du använder bländare 16, samt att du har den på en fullformatskamera.. Annars så har du detta skärpedjupet vid 32 ungefär har jag för mig...
Vad är det till för kamera och vad brännvidd på objektivet?

Frågan rör egentligen osäkerheten av att använda sig av DOP. Om oändlighetstecknet är under "16" blir skärpan oändlig? Alltså ska bilderna tagna med de 2 olika inställningarna ovan vara exakt likadana i fokus förutom att den övre inställningen borde ge skärpa från ca 2 meter och den andra ca 5 meter?

Kanske detta kan hjälpa:

http://magnus-karlsson.nu/foto/dof.php

Du har fattat rätt när det gäller användning av kamerans skärpedjupsskala. Sen beror det lite på kameratillverkarens uppfattning om vad som är skarpt.
Om du är osäker kan du avläsa avstånden mot index för bl 11 när du fotar med bl 16. Då får du en extra säkerhetsmarginal.

Inställningen på den övre bilden ger ett skärpedjup från ca två meter till oändligt, medan från ca fem meter till oändligt med inställningarna på den nedre bilden, så det är korrekt med viss modifikation:

Skärpan är dock bara rätt inställd för det avstånd man ställer in. När man bländar ned blir oskärpecirkeln mindre för de avstånd som inte är i fokus, och man uppfattar det som större skärpedjup. Skärpedjupet är ingen exakt vetenskap, och är beroende av vad man ser som godtagbar skärpa samt förstoringsgraden.

Du har fattat rätt när det gäller användning av kamerans skärpedjupsskala. Sen beror det lite på kameratillverkarens uppfattning om vad som är skarpt.
Om du är osäker kan du avläsa avstånden mot index för bl 11 när du fotar med bl 16. Då får du en extra säkerhetsmarginal.
Så brukar jag också göra. :)

Kameran är en underbar Yashica Electro 35 GSN. Det där med att använda en annan skala är ett smart tips. Tanken var nog mest att om jag skulle ta och fota en landskapsbild och ville ha så mycket som möjligt skarpt, men som ni säger så är det som betecknas som skärpa ingen riktig vetenskap. Men nu förstår jag allt lite bättre.
Tack ska ni ha!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar