Annons

största bländare på zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
efter att ha gjort efterforskningar på diverse olika normalzoomar så slår det mig att jag inte har sett ett enda zoomobjektiv med bländare under 2,8. jag antar att de thar med tillverkningsprocesser och rörliga linser att göra. men har det någonsin funnits ett zoomobjektiv med större bländare än 2,8?

Visst finns det. Olympus har både en 14-35 och en 35-100 med f/2.0.

Dessutom finns det på en del kameror med fasta objektiv. T ex har den nya Panasonic LX3 en zoom på 5,1-12,8 mm med bländare 2.0-2.8.

Det är ju helt enkelt så att det är lättare att göra ljusstark zoomoptik med mindre bildsensor/filmruta. Därför finns det f/2-zoomar till Olympus men inte t ex Canon.

Zoomar med ännu bättre ljusstyrka kan man kanske hitta om man letar bland kompaktkameror. Eller film/videokameror.

Nu ska du nog vara lite försiktig med nostalgin och "bättre förr"-resonemangen. ;-)

Att man kan ha en 3x-zoom med f/1.0 på en Super8-kamera beror ju både på att filmrutan är liten och att kraven på upplösning är väldigt låga. Sätt gluggen på en modern kompaktkamera (som ju har ungefär lika stor bildyta) så kommer det att se rejält oskarpt ut.

Jag hade ju en digital kompakt från Olympus c-5050 som ju har/hade F1,8 genom sin 3 ggr:s zoomoptik. Och visst är det lättare att göra ljusstark optik till mindre sensorer, men är det ändå inte lite märkligt att man gjort någon ljusstarkare till fullformatare. Borde alltid finnas folk med pengar som var villiga att betala det.
Frågan är ju om någon faktiskt har lyckats alls, eller tror sig kunna lyckas med det.

Nu ska du nog vara lite försiktig med nostalgin och "bättre förr"-resonemangen. ;-)

Att man kan ha en 3x-zoom med f/1.0 på en Super8-kamera beror ju både på att filmrutan är liten och att kraven på upplösning är väldigt låga. Sätt gluggen på en modern kompaktkamera (som ju har ungefär lika stor bildyta) så kommer det att se rejält oskarpt ut.
Kanske är det så. Men å andra sidan så "skärper" kompaktkameran bilden i efterhand. Och om man fotar i Raw så görs det väl i datorn.

Det finns ytterligare ett par skäl till att såna här objektiv inte finns i dagens kompaktkameror. Objektiven skulle bli alldeles för stora och behovet för en sån här hög ljusstyrka är mycket mindre med digitalkamerornas mycket högre ISO och ibland bildstabilisering.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar