Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Större utskrifter
- Trådstartare AKA
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
AKA skrev:
Har en bild som i Photoshop mäter ca 90*57.
Vad ska jag göra om jag vill ha den utskriven i de formatet?
Sparar jag bilden i upplösning 300dpi?
Vem skriver ut så stort, inte expert eller? Kostar det mycket?
Jag antar att du inte menar 90*57 pixlar
Crimson printar (exponering med laser på fotopapper) i den storleken (ända upp till 125cm brett, i princip hur långt som helst). Där kan du välja om du vill ha den printad i 200 eller 400 dpi.
Hur stora är pixeldimensionerna? Det är dom som är det intressanta. Vad photoshop visar för storlek i cm beror dels på pixeldimensionerna, dels på vald upplösning. Om photoshop visar 90*57 med upplösningen 72 dpi så rekomenderar jag inte att interpolera upp den till 400 dpi, det är mer än fem gångers storleksökning. Då blir nog 200 dpi bättre.
Tonyeagle
Aktiv medlem
blir knivigt
I upplösningen 200 ppi räcker bilden till ca ett A4 (lite drygt 30 cm på långsidan). Du kan ju alltid prova att dra upp den till det angivna måttet och 200 ppi, men förmodligen blir du nog besviken på resultatet. Allt beror ju på vad bilden ska sitta och betraktningsavståndet. Använder du inget speciellt interpoleringsprogram så blir det bäst, enligt många, att göra det stegvist. Sätt då upplösningen på 200 och öka den fysiska storleken med 10% åt gången tills du kommer upp i önskat mått. (använd bikubisk interpolation). Skärp bilden med USM i efterhand.
I upplösningen 200 ppi räcker bilden till ca ett A4 (lite drygt 30 cm på långsidan). Du kan ju alltid prova att dra upp den till det angivna måttet och 200 ppi, men förmodligen blir du nog besviken på resultatet. Allt beror ju på vad bilden ska sitta och betraktningsavståndet. Använder du inget speciellt interpoleringsprogram så blir det bäst, enligt många, att göra det stegvist. Sätt då upplösningen på 200 och öka den fysiska storleken med 10% åt gången tills du kommer upp i önskat mått. (använd bikubisk interpolation). Skärp bilden med USM i efterhand.