Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Har en bild som i Photoshop mäter ca 90*57.

Vad ska jag göra om jag vill ha den utskriven i de formatet?
Sparar jag bilden i upplösning 300dpi?
Vem skriver ut så stort, inte expert eller? Kostar det mycket?

Hur menar du?

Menar du att bilden är så stor på skärmen, eller? Att interpolera från ca 100 ppi till 300 ppi med bibehållen kvalitet låter sig inte göras så lätt!

AKA skrev:
Har en bild som i Photoshop mäter ca 90*57.

Vad ska jag göra om jag vill ha den utskriven i de formatet?
Sparar jag bilden i upplösning 300dpi?
Vem skriver ut så stort, inte expert eller? Kostar det mycket?

Jag antar att du inte menar 90*57 pixlar :)

Crimson printar (exponering med laser på fotopapper) i den storleken (ända upp till 125cm brett, i princip hur långt som helst). Där kan du välja om du vill ha den printad i 200 eller 400 dpi.

Hur stora är pixeldimensionerna? Det är dom som är det intressanta. Vad photoshop visar för storlek i cm beror dels på pixeldimensionerna, dels på vald upplösning. Om photoshop visar 90*57 med upplösningen 72 dpi så rekomenderar jag inte att interpolera upp den till 400 dpi, det är mer än fem gångers storleksökning. Då blir nog 200 dpi bättre.

blir knivigt

I upplösningen 200 ppi räcker bilden till ca ett A4 (lite drygt 30 cm på långsidan). Du kan ju alltid prova att dra upp den till det angivna måttet och 200 ppi, men förmodligen blir du nog besviken på resultatet. Allt beror ju på vad bilden ska sitta och betraktningsavståndet. Använder du inget speciellt interpoleringsprogram så blir det bäst, enligt många, att göra det stegvist. Sätt då upplösningen på 200 och öka den fysiska storleken med 10% åt gången tills du kommer upp i önskat mått. (använd bikubisk interpolation). Skärp bilden med USM i efterhand.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto