Annons

Större o bättre skärm för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Behöver en större och nyare skärm för bildredigering. Jag vill ha en färgkalibrerad fotoredigeringsskärm passande en hobbyfotograf som skriver ut lite men publicerar mycket på nätet.

Idag står det en 22 tums flex scan på datorbordet hemma. Och den har länge känts väldigt liten. Men hur stor är egentligen skillnaden att arbeta vid en 24 eller 22 tums skärm? Någon som bytt och upplevt att det blev en stor förbättring?

Priserna sticker iväg fruktansvärt mycket ju större skärmen blir, så vad är värt mest större skärm eller bättre kvalitet. Och en kalibreringsutrustning måste ju också räknas in i kalkylen. ( Om den nu inte ingår i skärmen. ) Vilket leder till nästa fråga............är det bra med inbyggd kalibrering.

Om någon har erfarenheter och/eller tips att dela med sig så skulle det hjälpa mig i mina funderingar.

Suttit med en 22" FullHD-skärm tidigare men i somras då jag bytte stad och liv för ett vikariat och lämnade allt i gamla lägenheten för uthyrning, passade jag på att investera i en 27" 2560x1440 så kallad WQHD-skärm. Grymt trevligt med den utökade arbetsytan detta gav mig i exempelvis Photoshop eller Lightroom! Inte lika trångt då verktygen etc. smälter in mer på kanterna.

För min del så direktimporterade jag en no-nameskärm från Sydkorea; Qnix QX2710 Evolution II på eBay. Tror jag pröjsade 270$ inklusive frakt. Anlände väl 3-4 dagar senare till dörren. Till det kom naturligtvis tullavgift på några hundralappar. Nöjd som satan med skärmen, dess färger och kontrast etc.

Kalibreringspryl investerade jag i vintras. Blev en Colormunki Smile. Kan ju säga att ag litar mycket mer på mina skärmar idag än tidigare och frågar mig konstant varför jag inte köpt en tidigare.

Slutsumma för min del runt 4000kr.

Sammanfattande tips: det är större arbetsyta du vill åt så köp INTE en 27" skärm som bara är FullHD.

EDIT: Missade att länka till bilden för hur mycket större yta WQHD ger mot FullHD.
http://cdn.overclock.net/f/f3/f37b8937_ETo8owy.png

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto