Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Störande korn vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Avslutat medlemskap
Använder min analoga kamera för att foto med.
De svart-vita negativen scannas för vidare behandling i PS elements.
När jag ökar storleken på bilden vid scanningen framträder kornet för tydlig.
Hur kan jag reducera kornet i PS?

Jag kan ifs försöka med en annan film men jag tror inte det hjälper.
Det finns också vissa funktioner i scannerprogrammet men dessa fungerar enbart med färgfilm.
Har provat med Gaussisk oskärpa men då tycker jag att jag förlorar i skärpa.

Det viktigaste att reda ut först är om det är riktigt korn i negget du vill bli av med, eller om det är fel vid skanningen som gör att kornintrycket förstärks. De flesta skannermjukvaror har nämligen problem med kontrasten i tradiditionell svartvit film, vilket faktiskt yttrar sig i förstärkt korn. Ofta kallas det på Internet för grain aliasing och beskrivs som något halvt magiskt som man inte kan bli av med, men min erfarenhet är att det inte är så.

Vad använder du för skanner? Har du möjlighet att ladda upp dels en nedskalad variant av hela bildytan som den ser ut direkt från skannern och dels ett 100%-utsnitt av kornet?

Scanna som dia och invertera bilden i PS. Då får du mindre förstärkningar av kornet och mycket finare tonkurvor i bilden. Sen kan man lura sig av att man sitter och granskar bilden i 100% också, vilket inte blir helt rätt. Titta på den i 50% så motsvarar det på ett ungefär hur det kommer att se ut vid utskrift.

Mvh Magnus

En ned skalad fullstor bild från scannern,
Dimage Scan Elite 5400. Ni får bortse från fingeravtrycket.

Bilagor

• prov01.jpg
    prov01.jpg
    53.5 KB · Visningar: 414
Ett utsnitt från punkten där jag lade skärpan vid fototillfället.
Hoppas detta kan bidra.

Bilagor

• kornprov02.jpg
    kornprov02.jpg
    55.1 KB · Visningar: 416
Behöver mer info:

- Vad är det för film?
- Hur har du scannat den?
- Vad får du för upplösning på bilden med den scannern?

Jag hade samma problem med min Minolta Scan Dual III. Jag brukade scanna som sv/v negativ i 8-bitars läge och spara som .bmp. Kornet var väldigt tydligt då. Efter ett tag upptäckte jag att bilden inte var sparad som en gråskalebild utan att det var i nåt annat läge ("indexed color" kanske?) och när jag bytte till gråskalor försvann problemet av någon anledning. Jag bytte alltså i princip färgrymd, om man kan tala om det i sv/v.

Nu scannar jag i sv/v-positiv läge istället, sparar direkt till 16-bitars tiff som jag inverterar manuellt. Då separeras både hög- och lågdagrar betydligt bättre. Får kompensera exponeringen en hel del dock, men 16 bitar lämnar lite utrymme att fixa det i efterhand. I .tiff-formatet blir det också automatisk rätt sorts gråskala så korn-problemet försvinner.

Två ex:
http://www.trekearth.com/gallery/Europe/Sweden/photo377986.htm

http://www.trekearth.com/gallery/Europe/Sweden/photo213209.htm

Scannar som negativ sv-vit, 8-bitar, tiff.
(PS Elements kan inte läsa 16)
Upplösningen inställd på
Input 2700 dpi
Output 350 dpi

Eftersom frågan gällde hur jag justerar kornet
i PS är väl filmvalet oväsentligt?

Mitt förslag är att testa att scanna inverterat och se om det hjälper. Det borde inte göra någon skillnad men scanners verkar i allmänhet vara konstigt konfigurerade i sv/v-negativ-läge.

Lars Broman skrev:
Fimvalet spelar roll för bedömningen av din testbild. Är det t ex TMY så tycker jag det ser bra ut.

Men testa rådet att skanna som positiv. Alla Minoltdrivrutiner jag har testat har i neggläget varit kalibrerade efter betydligt lägre densitetsomfång än vanlig svartvit film. Skannar du som dia får du en mer linjär återgivning av hela det omfång sensorn kan fånga.

Lars Broman skrev:
Scannar som negativ sv-vit, 8-bitar, tiff.
(PS Elements kan inte läsa 16)
Upplösningen inställd på
Input 2700 dpi
Output 350 dpi

Filmvalet spelar stor roll för att bedöma om din testbild har ovanligt stort korn. Sådär brukar mina pressade tri-x se ut.

Se exemplet nedan. Tri-x pressad till 1600, direkt från scannern, bara svart och vitpunkt som är justerad. scannad som positiv:

Bilagor

• utsnitt-1600.jpg
    utsnitt-1600.jpg
    48.2 KB · Visningar: 266
Ska försöka mig på att summera lite.

- Scanna som positivt sv-v.
- Scannerns dpi-inställning ok.
- Kornet är inte onormalt med den filmen. (Det är TMY)
- Justera så lite som möjligt i scannern, utan behandla bilden i PS Elements.

Återkommer när jag provat.

Lars Broman skrev:
- Justera så lite som möjligt i scannern, utan behandla bilden i PS Elements.
I och med att du bara har 8 bitar i Elements bör du åtminstone se till att justera så du fyller ut histogrammet redan vid skanningen.

Sen gäller det att vara uppmärksam så du inte klipper vare sig tunna eller täta partier vid skanningen. För det mesta löser det sig per automagi när du skannar som dia, men vissa negg kan vara svåra att få rätt exponering på så inte de tunna partierna blir kolsvarta. Då riskerar man förstärkt korn. Knepet jag brukar använda då är att förskjuta filmen i hållaren så att en bit av det klara mellanrummet mellan rutorna blir synligt. En förskanning av ett sånt mellanrum, följt av en exponeringslåsning ger sedan korrekt exponering för hela rullen.

Ok, men för att då vara en finkornig 400 film tycker då jag att den ser onormalt kornigt ut. Sådär kornig blir absolut inte mina Tri-x 400 när jag scannar dem. Jag soppar dom i d-76 enligt förpackningens anvisningar.

Så här ser tonkurvan ut i scannern.
Själv tycker jag at verkar lite "smal"

Bilagor

• tonkurva2.gif
    tonkurva2.gif
    3.5 KB · Visningar: 74
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar