Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöldsäker rem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cutbill

Medlem
Hejsan!

Ska åka iväg till mexico ett tag och där räknar jag nästan med att dom kommer försöka knycka kameran åtminstone 1 gång. Det vanligaste sättet är att dom skär av remmen och tar kameran så jag funderar på att sy in en stålvajer/seglarvajer som är ganska fin i remmen. Undrar om någon gjort nått liknande eller har några andra bra tips?
Funderar även öm jag ska ta en svart penna och måla över nikonmärket på kameran för att få den att se mindre attraktiv ut...

Alla tips om hur jag minimisera stölrisken är mer än välkomna!

Har själv rest runt en del i trakterna, och hade precis samma tankar som du innan jag drog. Slutade med att jag vart knivrånad på lite smågrejer i Nicaragua och bestulen på kameran i Ecuador. När jag vart bestulen var det pågrund av en sekunds ouppmärksamhet på en buss. Klantigt av mig alltså. Så, skippa stöldsäkra remmen och var bara uppmärksam. Men inte överdrivet, då kommer du inte ha kul. Skaffa en försäkring är väl generaltipset. Och se till att skaffa polisrapport om något händer. Krävs som intyg.

Glöm bara inte att fota! Var inte rädd!

Hade faktiskt en sån där rem på kameran. Men det hjälpte ju föga. Angående att rita över märket så är det onödigt då det finns svart "typ silvertejp" att köpa. Funkar klockrent, och den kan du ta bort när du kommer hem till ofarliga Sverige.

Hejsan!

Ska åka iväg till mexico ett tag och där räknar jag nästan med att dom kommer försöka knycka kameran åtminstone 1 gång. Det vanligaste sättet är att dom skär av remmen och tar kameran så jag funderar på att sy in en stålvajer/seglarvajer som är ganska fin i remmen. Undrar om någon gjort nått liknande eller har några andra bra tips?
Funderar även öm jag ska ta en svart penna och måla över nikonmärket på kameran för att få den att se mindre attraktiv ut...

Alla tips om hur jag minimisera stölrisken är mer än välkomna!

Om dom inte lycka ta kameran kanske dom ger sig på fotografen.
Använd en enklare kamera när du är i riskzoner.

Var inte dum. Om någon rånar dig på kameran, ge dem kameran direkt utan tjafs. Linda inte remmar runt armar och hals. En ryckare släpper inte taget och det är svårt att komma loss om du släpas efter tex en bil. Liv går alltid före värdesaker, OK?

Ha kameran lite smådold för det mesta. Fattiga ser inte skillnad på en gammal analog kamera och en skrytmodell. Det kan vara så att kameran inte är första måltavlan vid stöld utan dina nike-skor och levisjeans kan vara attraktivare stöldgods. Du kommer se utlänning ut hur du än gör.

Lita inte på personer med uniform eller personal någonstans, inte ens polis eller militär. Jag fick min videokamera stulen på flyget, i incheckad bagage. Kameran fanns när jag checkade in. Var borta när jag tog väskan på bandet. Inget var rörigt i väskan, utan personalen hade ju fin utrustning för att leta värdesaker. Täcks inte av någon försäkring.

Hotellrummet är inte säker förvaring för nånting. Punkt.

Röda trafikljus om natten kan vara populärt rånställe. Låsta dörrar hjälper inte mot slägga. Man måste inte stanna för rött ljus. Däremot kan det vara bra ide att sakta in för grönt ljus av samma skäl om ovan.

Ha pejl på områdena. Somliga är riktigt farliga, andra inte värre än här i sverige.

Det är inte fri fotografering överallt. Banker och ädelstensbutiker bevakas av beväpnade vakter och tycker kameror är förberedelse till brott. Militären i söder följer inte mänskliga rättigheter.

Mexico är korrumperat. Lagom stora sedlar löser många problem.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar