ANNONS
Annons

Stöld

Produkter
(logga in för att koppla)

slideshowbob

Aktiv medlem
Hej, jag tror mitt problem tagits upp förut,
men jag hittar inte det just nu.

En tidning ville se lite av mina orginal bilder,
sen dess har jag inte hört av dem.
Nu ringer en kompis och säger att en av mina
bilder är med i den tidningen.
Jag är ganska säker på att de bara har blivit en
miss, eftersom det är en seriös tidning.
Är det här ett bra tillfälle att mjölka ut mer
pengar än vad det annars hade blivit?

Mattias

Om det är en seriös tidning och du misstänker att du kan få sälja fler bilder till dom i framtiden kan du ju vara diplomatisj och bara skicka en faktura enligt prislista.. annars är det läge att ta i rejält :)

Ställ dig själv följande fråga: Varför skall du ta smällen för deras misstag?
Genom deras MISSTAG (läs: Ironi) har tidningen sparat pengar och du blir blåst.
Vem säger att de anlitar dig igen?

Ta så mycket du kan.

Själv blev jag blåst av Tidningen Slitz på 6 000 papp och jag lärde mig av det misstaget.

Niklas, som tar vad han kan

Du har redan fått råd om två vägar: den diplomatiska och den hårda. Jag skulle vilja föreslå en medelväg.

Det handlar ju inte om några större summor när det gäller redaktionell användning av enstaka bild. Prissättningen bör du försöka basera på bildens storlek, upplaga och allt det där. Gå efter BLF:s eller SFF:s prislista.

Jag har för mig att BLF tillämpar 100% påslag för otillåten bildanvändning.
Du bör också kontrollera om ditt namn har framgått i anslutning till bilden, annars är detta skäl för ytterligare ersättning.

Mitt förslag, slutligen, är att du räknar ut vad du yrkar i ersättning. Skriver ut fakturan, ringer upp tidningens bildredaktör och förklarar hur du ser på saken och att du kommer att skicka en faktura på sagda belopp.

Ge dem 30 dagar att betala samt åtta dagar att anmärka på fakturan. Se till att det framgår att du tar ut påminnelseavgift på lämpligt belopp och att du anger dröjsmålsräntan. Ange också att det bara blir en påminnelse innan ärendet lämnas vidare för indrivning.

En annan väg att går för framtiden, så att det inte upprepas - eller rättare sagt, för att du aldrig ska ha problem emd fakturering: Gå till ett finansbolag som köper fakturor och sälj den till dem - sedan sköter de om om indrivningen och då brukar de flesta företag betala - just därför att finansbolagen HAR advokater till skillnad från en vanlig människa.. och de tvekar inte heller att använda dem.

JUst i detta fall skulle jag helt enkelt ringa till till chefred och fråga hur det kommer sig att de använder din bild?
sedna lyssna på vad han säger och absolut inte tvingas ta emot mindre än normal ersättning - inga undanflykter,
Har dom publicerat utan ditt tillstånd så är det bara tt pröjsa... Du har väl negativ eller backup-CD kvar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar