Annons

Stöld av mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Hallå där kära FS medlemmar.

Upptäckte idag att en musik kanal på youtube använder min bild som bakgrundsbild till en av sina låtar, och dom har aldrig kontaktat mig och frågat om lov.

Började kika runt ytterligare och såg att en annan sida använder ytterligare en av mina bilder till att låta folk ladda ner den som bakgrund till datorn i massa olika format.

Såg sedan att ytterligare en musiker använder bild nr2 till en av sina mixar som bakgrundsbild.

Läskigt när man inser hur lätt det är att stjäla och min fråga är hur sätter man dit dom? Hur får man bilderna borttagna? Jag struntar i kompensation, jag vill bara inte att dessa människor ska få gratis hjälp med deras marknadsföring genom detta fulspel.

Hjälp tack!!!

https://support.google.com/youtube/answer/2807622?hl=sv
eller för alla Google tjänster:
https://support.google.com/legal/troubleshooter/1114905?hl=en

Tack vare DMCA är det ofta enkelt att få bort sina alster på seriösa sidor. Att ej hörsamma en DMCA Takedown Notice kan sluta illa för den som tillhandahåller materialet.

De gånger jag skickat in en DMCA har det gått på ett par dagar, visst formkrav finns men jag har aldrig behövt bevisa att verken är mina. Skall tilläggas att det gällt imgur och liknande tjänster, ej något från Google.

http://www.whoishostingthis.com/resources/dmca/
http://www.dmca.com/FAQ/What-is-a-DMCA-Takedown

Hallå där kära FS medlemmar.

Upptäckte idag att en musik kanal på youtube använder min bild som bakgrundsbild till en av sina låtar, och dom har aldrig kontaktat mig och frågat om lov.

Började kika runt ytterligare och såg att en annan sida använder ytterligare en av mina bilder till att låta folk ladda ner den som bakgrund till datorn i massa olika format.

Såg sedan att ytterligare en musiker använder bild nr2 till en av sina mixar som bakgrundsbild.

Läskigt när man inser hur lätt det är att stjäla och min fråga är hur sätter man dit dom? Hur får man bilderna borttagna? Jag struntar i kompensation, jag vill bara inte att dessa människor ska få gratis hjälp med deras marknadsföring genom detta fulspel.

Hjälp tack!!!

Money talks, de flesta som söker kompensation för bildstölder är egentligen inte efter pengarna utan det är principen att det inte ska få ske ostraffat.

Och om den/det som utför stölden gör det systematiskt och många klagar börjar det kosta tid och pengar.

Var har de fått bilderna från?

Detta har hänt mig många gånger och i början försökte jag förmå de som använder bilderna att ta bort dem. Men de flesta svarar inte och det är alltid en massa meck att kontakta andra instanser.
Så till slut har jag insett att om jag lägger ut bilder som går att sno så händer det och man får leva med det.
Dock om en bild dyker upp i mer komersiellt sammanhang som tidning, reklam etc. då bör man anstränga sig för att få ersättning.

Var har de fått bilderna från?

Detta har hänt mig många gånger och i början försökte jag förmå de som använder bilderna att ta bort dem. Men de flesta svarar inte och det är alltid en massa meck att kontakta andra instanser.
Så till slut har jag insett att om jag lägger ut bilder som går att sno så händer det och man får leva med det.
Dock om en bild dyker upp i mer komersiellt sammanhang som tidning, reklam etc. då bör man anstränga sig för att få ersättning.

Mina bilder har nyligen blivit publicerade i stora facebook och IG grupper med upp till över 700 000 medlemmar, så jag antar att dom fått dom där ifrån, fast man vet ju aldrig :(

Jag kontaktade musik kanalen på youtube och hotade med att använda printscreen över stölden för att få kanelen stängd, och dom erbjöd att dela med sig av min hemsida och sociala medier på videon som kompensation. Så där gick det smidigt till iaf.

Värst är dom ryska sidorna som låter folk ladda ner mina bilder som skrivbordsunderlägg till datorn, eller för personligt bruk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar