Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöld av bild - Tips sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Rober-d

Medlem
Hej,
Jag söker lite tips på hur/vad jag går till väga med följande:

Jag hade en photoshoot med ett band jag känner i våras där jag gav dem ca 20 högupplösta bilder som kunde användas fritt till PR mm. Resten av bilderna behöll jag själv och la ut på min foto hemsida i 800px storlek samt med tydlig watermark.
Nu hittade jag att http://www.rocknytt.se/ har använt en av bilderna som ligger på min hemsida till en av deras artiklar från förra månaden, klippt av halva bilden där watermarket var och använt den utan någon linkback eller namn på fotograf.
Detta är alltså ingen bild som jag gett till bandet för PR eller liknande utan den kommer rakt från min hemsida, samt att artikeln handlar inte om ens bandet i sig utan att en av medlemmarna har börjat spela med ett nytt band.

Känner mig lite förbannad om jag ska vara helt ärlig, men jag kanske låter för grinig. Tips?
 
Känner mig lite förbannad om jag ska vara helt ärlig, men jag kanske låter för grinig. Tips?
Tycker att du har all rätt att vara förbannad. Ta kontakt med dem, tala om att det de gjort är olagligt, berätta att de måste omedelbart ta bort bilden och kräv samtidigt ersättning, typ ett par tusen kronor.
 
FAKTURERA! Hur svårt kan det vara? Eller så kontaktar du Bildombudsmannen, och låter honom fakturera åt dig.

Ovanstående gäller om du vill ha pengar. Vill du ha något annat får du hitta på själv.
 
Tackar för svaren. Faktura? Svårt och svårt, jag har alldrig gjort det så jag vet inte hur det funkar men ska läsa runt lite. Funderar bara på priset samt hur det funkar med det som privatperson.
Fast om jag nu kontaktar rocknytt och sen vad om dom tar bort bilden och vägrar betala och säger att dom alldrig haft bilden på sidan? har alltid så jäkla dålig tur med allt. Vet inte helt enkelt hur jag ska börja
 
Tackar för svaren. Faktura? Svårt och svårt, jag har alldrig gjort det så jag vet inte hur det funkar men ska läsa runt lite. Funderar bara på priset samt hur det funkar med det som privatperson.
Fast om jag nu kontaktar rocknytt och sen vad om dom tar bort bilden och vägrar betala och säger att dom alldrig haft bilden på sidan? har alltid så jäkla dålig tur med allt. Vet inte helt enkelt hur jag ska börja

SFF har en prisguide som kanske kan vara till hjälp http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild

Du kan väl ta en skärmdump på deras sida och spara, för att visa att bilden varit där?
 
SFF har en prisguide som kanske kan vara till hjälp http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild

Du kan väl ta en skärmdump på deras sida och spara, för att visa att bilden varit där?
Hej,tack för länken. Är dock lite osäker på vad jag ska kolla efter där eftersom detta inte är ett "uppdrag". Hittade iallafall att det är 100% påslag vid otillåten användning, men till 3dje part som i det här fallet?

Ska man gå efter arkivbild?
Källkod:
WEBBPLATSER
             1 mån 6 mån  1 år
redaktionellt  975 1 200 1 500
kommersiellt 2 000 2 500 3 500
webbannonser 3 000 4 000 6 000
Och isåfall vilken kategori faller detta in där då det är använt i en artikkel, redaktionellt? Fast där är ju det ju betalt per månad...
 
Och isåfall vilken kategori faller detta in där då det är använt i en artikkel, redaktionellt? Fast där är ju det ju betalt per månad...
Man ska inte ta den där prisguiden alltför exakt, det är trots allt en prisguide, dvs "ungefär så här mycket brukar våra medlemmar ta betalt, i genomsnitt, såvitt vi vet". Men om man tittar på den och på t ex TU-SJF-avtalet så ligger arvode för en arkivbild som används redaktionellt på en tusenlapp eller lite mindre. Dubbla det, så har du en rimlig summa. Och kanske ska du ta lite prutmån också.

Siffrorna gäller förstås F-skatt. Om du A-skattar motsvarar det ungefär 75 procent av de angivna summorna.
 
Hur funkar det om man inte har F-skattesedel? Är helt grön i ämnet så ursäkta att jag verkar trög. Är det bara skicka en faktura eller måste man skaffa skattesedel först? Vad mer ska jag inte missa innan jag skickar iväg fakturan? Tack för alla svar.
 
Hur funkar det om man inte har F-skattesedel? Är helt grön i ämnet så ursäkta att jag verkar trög. Är det bara skicka en faktura eller måste man skaffa skattesedel först?
Nej, du behöver inte F-skattsedel för att kräva dem på pengar. Att motparten måste betala arbetsgivaravgifter är deras problem.
 
Hej,tack för länken. Är dock lite osäker på vad jag ska kolla efter där eftersom detta inte är ett "uppdrag". Hittade iallafall att det är 100% påslag vid otillåten användning, men till 3dje part som i det här fallet?

Ska man gå efter arkivbild?
Källkod:
WEBBPLATSER
             1 mån 6 mån  1 år
redaktionellt  975 1 200 1 500
kommersiellt 2 000 2 500 3 500
webbannonser 3 000 4 000 6 000
Och isåfall vilken kategori faller detta in där då det är använt i en artikkel, redaktionellt? Fast där är ju det ju betalt per månad...

Precis som Erland skrev så är det här bara en "guide". Jag tänkte att den kanske kan hjälpa dig att åtminstone få ett hum om vad du kan kräva.
 
Liknande läge...

Jag är precis inne i en liknande situation:

Jag fotograferar handbollslaget som min son spelar i, dels för att jag tycker att det är kul och som en insats för klubben och spelarna. De får använda bilderna på klubbens hemsida och för privat bruk på egna hemsidor.

Nu dyker två av mina handbollsbilder upp i en kommersiell lokaltidning, både i den tryckta upplagan om 30 000 exemplar och på tidningens hemsida. Bekvämt för dem, de behövde ju inte skicka ut en fotograf, bara hämta hem och klistra in.

Jag mailar, påpekar vänligt att bilderna är mina och undrar om de har missat något i sin hantering. Inget svar. Då får det bli en faktura tycker jag.

Jag hittade riktpriset 1300,- per bild (redaktionellt bruk max 50 000 upplaga), påslag 100% för otillåten publicering och 10% av basbeloppet för utebliven uppgift om fotografens namn och upphovsrätt. Räknade med samma pris för websidan som har samma text. Det blev då 13 760,- totalt. Det skall bli intressant att se hur de bemöter den.
 
Det blir oftast förlikning med överenskommelse om att man inte berättar hur det gick i såna här fall ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.