Annons

Stänga av extern blixt till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Gävlefoto

Medlem
Kanske en dum fråga men hur stänger man av blixten om man har en
extern SB-600 monterad på kameran. (Nikon D80)

Att stänga av den interna är ju inga problem men det alternativet försvinner
ju när man sätter på en extern blixt.

Stänga av externa blixten på powerknappen går ju men det borde
väl direkt i "mjukvaran" gå att stänga av så man snabbt kan skifta mellan av och på.

Nyligen inköpt utrustning =)
 
Gör du inte det på samma sätt som med den interna.

Alltså blixt knappen på vänstersida skall reglera detta.
Kamerans blixt stänger väl av sig per automatik då 600 monteras i blixtskon.
 
partajare skrev:
Gör du inte det på samma sätt som med den interna.

Alltså blixt knappen på vänstersida skall reglera detta.
Kamerans blixt stänger väl av sig per automatik då 600 monteras i blixtskon.

Nej. Det alternativet försvinner när man har den externa blixten monterad.
Den interna stänger av men jag vill ju snabbt även kunna stänga av den externa om man snabbt skiftar miljö utan att behöva montera av den eller stänga av den med powerknappen.

Hade alternativet varit kvar för "blixt-off" på samma sätt som den interna så hade allt varit frid och fröjd. =)
 
Senast ändrad:
Men det kan väl omöjligen finnas ett snabbare och enklare sätt att stänga av eller sätta på blixten än att använda blixtens powerknapp?

M
 
Melker Humala skrev:
Men det kan väl omöjligen finnas ett snabbare och enklare sätt att stänga av eller sätta på blixten än att använda blixtens powerknapp?

M

Det skulle inte jag vilja påstå.

För att stänga av med powerknappen så måste man ju trycka på knappen två gånger och hålla in den samt att då den interna blixten ploppar upp om den där inte är avstängd.
Jag tycker åtminstone det hade varit betydligt smidigare att använda samma funktion som den interna blixten. Då slipper man även flytta greppet.
 
är inne på samma tankar som Ola...

Hade ju varit hur smidigt som helst om blixten stängdes av då kameran stängdes av. Kan inte finna en enda anledning till att den skulle vara på då med. Detta givetvis när blixten är monterad.
 
Gävlefoto skrev:
Det skulle inte jag vilja påstå.

För att stänga av med powerknappen så måste man ju trycka på knappen två gånger och hålla in den samt att då den interna blixten ploppar upp om den där inte är avstängd.
Jag tycker åtminstone det hade varit betydligt smidigare att använda samma funktion som den interna blixten. Då slipper man även flytta greppet.

Aha, jag trodde att det var en switch/mekanisk brytare.

M
 
Gävlefoto skrev:
För att stänga av med powerknappen så måste man ju trycka på knappen två gånger och hålla in den samt att då den interna blixten ploppar upp om den där inte är avstängd.

Vad säger du? Åker den interna blixten upp även om du har en avstängd blixt monterad i blixtskon?
 
cakon skrev:
Vad säger du? Åker den interna blixten upp även om du har en avstängd blixt monterad i blixtskon?

Japp.. Fast den tar i den externa blixten, så den fälls inte upp helt och hållet och den interna blixten kan inte lösas ut.
Så jag förstår inte varför valet "blixt-off"
inte går att välja när man har en extern monterad. Röda ögon finns däremot med i valet
när man klickar på blixtknappen + "snurr på ratten" =)
 
Men om man som jag mest kör i läge A på kameran, då bör väl inte blixten åka upp? Det gör den liksom aldrig annars förrän jag själv trycker på blixtknappen? Det är väl ingen skillnad därvidlag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.