ANNONS
Annons

Stänga av den interna blixten!

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå.
Jag försöker köra remote läge på blixten SB910 och Nikon D7000.
Det jag gjort är att följa dessa videoguider.

http://youtu.be/leLbeyp3hpY

http://youtu.be/6s6z1Mb7Bq8

Man skall alltså ha den interna blixten uppe och den externa blixten skall enbart skjuta.
Men för mig så skjuter båda blixtarna.
Jag har alltså gjort precis som i videon och stängt av den interna blixten men det funkar inte! vad är det för fel? När jag tittar noga på cyberfotos video så verkar även deras interna blixt skjuta samtidigt som den externa, trots att de påstår att de stänger av den. Ska det vara så himla svårt att få tekniken att fungera rätt! >.<

Har ni några tankar? Finns det någon annan meny man kan gå in i eller?

Den inbyggda blixten styr den externa blixten med en svag blixt. Det är den svaga blixten som du ser. Om du vill slippa se den så finns det ju radiobaserade lösningar.

Den inbyggda blixten styr den externa blixten med en svag blixt. Det är den svaga blixten som du ser. Om du vill slippa se den så finns det ju radiobaserade lösningar.

Okej. Gör den interna blixten någon påverkan i bilden om man alltså mest vill använda den externa för att skapa ett speciellt ljus, skjuta från sidan på en person? Eller måste jag helt enkelt skaffa en sändare till blixten i så fall.

På min förvisso D300 går det nog inte strypa bort blixtljuset helt, dock kan man ta ner den 3 steg om jag inte minns fel. Du kan skaffa den fiffiga SG-3IR som skymmer resterande ljus. ///

SG-3IR ! Vilken liten rackare! :) Precis vad som behövs. Jag använde handen tidigare, men drygt att hålla på så. Det blir ett köp på momangen. Tack för hjälp!

Okej. Gör den interna blixten någon påverkan i bilden om man alltså mest vill använda den externa för att skapa ett speciellt ljus, skjuta från sidan på en person? Eller måste jag helt enkelt skaffa en sändare till blixten i så fall.

Det beror på vad du fotograferar. För det mesta märks det ytterst marginellt eller inte alls, men den går att se. Under vissa förhållanden kan det dock bli störande.

Här är en bild med en SB-800 fjärrstyrd av D700. Tänk på att det är en spegel som reflekterar nästan allt ljus och att bilden är tagen på rätt kort håll. Speglarna är insidan av dörrarna på ett 60 cm bredd badrumsskåp... Här använde jag ju dock det hela avsiktligt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2293763.htm?set=mp

Som Daniel nämner finns det en liten grej man kan sätta framför för att skymma det synliga ljuset.

Jag gjorde en sökning på mina egna inlägg eftersom ämnet kändes bekant... Då påträffades detta där jag gjorden en illustration med min tidigare D80 av saken. Badrumsskåpet som syns bakom är för övrigt det som användes för bilden som är länkad ovan.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1298577&postcount=19

Om du inte vill tillföra ljus med den inbyggda blixten skall du ställa in den
på "--" i meny e3.

Du ser fortfarande att den blixtrar men det är för att styra din externa. När bilden tas har den blixtrat klart.

Det går så fort så ögat kan inte skilja på blixtarna. Det ser ut som de blixtrar samtidigt.

Har du provat att ta ett kort där du ser storskillnad på blixtljuset. Typ slå av den externa o ta ett kort. Då ser du om bilden blir mörk då tillför inte den inbyggda något ljus.

på "--" i meny e3.

Du ser fortfarande att den blixtrar men det är för att styra din externa. När bilden tas har den blixtrat klart.

Det går så fort så ögat kan inte skilja på blixtarna. Det ser ut som de blixtrar samtidigt.

Det du skriver stämmer inte. Se mitt länkade inlägg. Det finns en anledning till att Nikon har tillbehöret SG-3IR.

Däremot bidrar den inbyggda blixten så lite den kan till exponeringen när man "stänger av" den.

Ja väldigt lite ljus ger den. Rummet är ju nästan becksvart. Du ser att blixten ger ljus eftersom du fottar in i en spegel. För att bevisa din teori.

Men ljuset går ju knappast att använda till någon ljusättning. Så den påverkar ju bilden väldigt lite.

Ja IR panelen är bra. Har en själv.

Ja väldigt lite ljus ger den. Rummet är ju nästan becksvart. Du ser att blixten ger ljus eftersom du fottar in i en spegel. För att bevisa din teori.

Men ljuset går ju knappast att använda till någon ljusättning. Så den påverkar ju bilden väldigt lite.

Ja IR panelen är bra. Har en själv.

Det är inte någon teori som jag särskilt vill bevisa. Jag tog de där bilderna för snart två år sedan för att visa hur det faktiskt ligger till. Någon teori som jag vill "bevisa" finns inte.

Nu handlar det inte heller om att den skulle gå "att använda till någon ljussättning". Det handlar om att det faktiskt kan bli problem då blixten de facto slår samtidigt som slutaren är öppen. Du påstod att så inte är fallet - något som är helt fel. Saker som blänker och som inte är speglar finns det gott om.

För övrigt är den andra bilden också tagen med bara den inbyggda blixten (enbart commander, precis som den första), men på ISO 1600. Särskilt svart är det inte där om det nu enbart är det som är kriteriet. Då räckte den snarast till att exponera bilden någorlunda vettigt.

Det går absolut att se ljuset från styrblixten även om man satt den interna blixten på - -.

Som sagt, är motivet långt borta och inte så blankt vill det mycket till för att det ska synas, men i vissa situationer syns det ändå.

Nu har jag ju Canon, men principen är densamma. Fotograferar man på ISO 1600 och f/1,4 räcker en "avstängd" styrblixt till för att belysa både det ena och det andra, så länge man är inomhus.

Även i mer normala sammanhang syns den som en tydlig reflektion i exempelvis ett öga.

Om man inte använder kamerans inbyggda blixt, utan en separat blixt som master på kameran (i mitt fall då en Canon 580 EX II) kan man inte bara ange att den ska vara enbart styrblixt (alltså svag), utan ibland också vinkla den åt något ofarligt håll. Där slavarna ser den ändå, alltså.

på "--" i meny e3.

Har du provat att ta ett kort där du ser storskillnad på blixtljuset. Typ slå av den externa o ta ett kort. Då ser du om bilden blir mörk då tillför inte den inbyggda något ljus.

Ja, det är precis så jag gjort i menyn.. Här är före bilden oc hen efterbild när jag håller för blixten med min hand.

http://dayviews.com/lonian/501303578/ jag har mörkat ner bilden lite i raw för jag tyckte det såg lite för ljust ut. Men man kan ju se väggen i bakgrunden rätt klart, och den interna blixten bildar en liten skugga på henne också.

Och här är en bild när den interna blixten är handen för
http://dayviews.com/lonian/501303829/

Då upplever jag att den interna blixten lyser mycket starkare än på denna persons bild

Men jag ska testa lite mer.

Senast ändrad:
Då upplever jag att den interna blixten lyser mycket starkare än på denna persons bild

Men jag ska testa lite mer.

Jämför exponeringsvärdena så kanske det klarnar lite.
Jag använde ISO 200 och f/5,6 (tiden kan vi lämna därhän eftersom blixten lyser kort tid).

Du hade ISO 800 och f/4, vilket gör att du har tre stegs "högre möjlighet" till exponering från styrningsblixten.

Tänk också på att i mitt fall kommer den fjärrstyrda blixten att slå hårdare för att nå rätt exponering jämfört med i ditt fall. Att du uppplever din inbyggda blixt som starkare i fjärrstyrningsläge är alltså inte så konstigt.

Jag misstänkte att det var något sådant, alla dessa inställningar :) Tack så mycket för förklaringarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar