Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stänga av den inbyggda blixten vid fotografering med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinL84

Aktiv medlem
Jag har ett problem med bixtar..
Jag har en Canon 60D och en 430 ex II som jag Kan köra trådlöst på stativ från kameran.
För att den externa ska slå ut måste den inbyggda blixten på kameran vara uppfälld..
Jag tycker att den inbyggda ger för mycket ljus. Vill egentligen ha den avstängd så enbart ljus från externa blixten träffar objektet.. hur gör jag?
Blixtstyrning i menyn har jag varit inne i å försökt mig förstå..
Man kan välja inbyggd blixt eller extern blixt. Manuellt eller TTL. Trådlösfunktion möjlig eller ej ( även om jag väljer trådlösfunktion av så slår den externa ut.. märkligt.) Och vilka blixtar som slår ut.. får de ändå inte att fungera. Även om jag bara väljer den externa så Kan jag styra ljuset med den inbyggda.
 
-Gå in i första menyn, längst till vänster, och väljer blixtstyrning.

-Bläddra sedan ner till "Trådlös funk" där väljer du om bara den externa eller om både den externa och den interna ska användas.
OBS: Även om du väljer bara den externa så kommer den interna att blixtra för att trigga den externa och sätta dess inställningar men det sker alldeles innan bilden tas. Den interna kan dock vad jag jag förstått i vissa fall ha en liten inverkan på exponeringen.

-Om du väljer att använda både externa och interna blixten i valet "Trådlös funk" så kan du i menyn på raden under "Exp.komp blixt", där symbolen "ext:int" visas ställa förhållandet mellan blixtarna. Ju högre siffra på vänster sida om ":" desto mer av ljuset kommer från den externa blixten. På detta vis kan du t ex låta den externa vara huvudljus och den interna fyllnadsljus.

[EDIT]
Inställningar för att köra bara med externa blixten finns på sid 140 i denna manual och för att köra med balansering mellan extern och intern se sid 142.
http://files.canon-europe.com/files/soft40148/Manual/EOS60D_HG_SVE.pdf
 
Det finns kanske en billigare lösning också. Om man studsar den inbyggda blixten mot taket, så kanske den räcker för att tända slavarna utan att ge störande ljus. Det kan räcka med att klistra en bit kartong på en klädnypa och klämma fast i skylten med märkesnamnet framtill, så att direktljuset från blixten skyms.
 
Ämnet har behandlats ett antal gånger tidigare, men det tillkommer ju nya användare så det skadar inte att det upprepas. Det är ju så det fungerar: slavblixten/arna styrs av korta snabba ljusblinkar från en masterblixt och utlöses sen av en blixt från mastern, en del kameror har masterfunktion i den inbyggda blixten, bl.a EOS 60D. Mastern måste alltid sända dessa ljusblinkar men kan göra det med reducerad styrka eller med infrarött ljus. Nikons rödfilter ska t.ex. kunna användas även på Canon om man kapar det främre högra hörnet i fästet som passar i blixtskon så att den lilla microbrytaren inte påverkas. Man kan på annat sätt skärma av det ljus, som blixten måste sända, som föreslagits ovan, en liten spegel kan också användas som fästs eller hålls framför den inbyggda blixter och riktar ljuset mot slavblixten, detta om det inte blir tillräckligt med det vita papperet. Det är lätt att tro att det rör sig om en radiosignal, sådana system finns, men inte inbyggt i någon kamera av något märke, vad jag vet.
 
Tack så jätte mycket för svaren!
berijan... En fråga när du menar att jag ska gå ner till trådlöst läge å där välja vilka blixtar som ska slå ut antingen bara extern eller intern och extern.... det är under inbyggdblixt jag kan hitta dessa.
Vad gör jag för mera inställningar där.. vad väljer jag överst, TTL eller Manuell.. har det kanske ingen betydelse då jag bara vill använda den externa?

Det står i handboken att den externa blixten styr över den interna, får det inte alls att fungera.. om båda ex är inställda på blixtkompensation.. men har jag full styrka +3 på den externa och har - 3 på den inbyggda så kompenserar kameran och gör inte alls bilden +3 som externa är inställd på.. hmmm

Är det bättre att alltid ändra inställningarna på externa blixten än att gå in i kameran och greja om man har den på stativ?

om blixten sitter på huset så synkar ju inställningarna helt. (ändrar jag kamerans blixtinställningar hänger blixten med och ändras och tvärt om)

jag fotar i manuellt läge och raw format
 
TTL eller manuellt:
Det beror på om du vill att kameran skall mäta (TTL) hur mycket ljus den behöver för en "korrekt" exponering. Manuell så bestämmer du själv hur mycket totalt ljus du vill ha, sen balanserar du det mellan blixtarna.

Det står i handboken att den externa blixten styr över den interna:
Vet inte var du hittar det.
Däremot används den interna blixten för att göra inställningar på den externa/trådlösa genom att skicka speciella blixtpulser.

Har för mig att om man kör trådlöst och ändrar inställningar på den externa så så styrs den inte längre av inställningarna i kameramenyn.

Har själv bl a en 7D som jag brukar köra med inbyggd + trådlös 580 ex II. Ofta låter jag blixtarna stå i autoläge E-TTL och justera balansen mellan dem från kameramenyn, gör inga justeringar på 580an förutom att sätta den i slavläge. Vill jag dra upp eller ner det totala blixtljuset gör jag det via blixtkompensation i kameramenyn, förhållandet mellan blixtarna är dock fortfarande det samma.

Jag vet att Canons manual är lite (kanske en underdrift) dålig på att förklara hur det funkar. Jag kan varmt rekommendera boken "Speedliter's Handbook: Learning to Craft Light with Canon Speedlites"
http://www.bokus.com/bok/9780321711...earning-to-craft-light-with-canon-speedlites/
Jag har läst ett par gånger och använder den som uppslagsbok när det är något jag behöver kolla.
 
Tack!

Men om du inte gör några justeringar på 580ian står den då på blixtkompensation +-0?
så styr du blixtkompensation från kameran eller? Men då ändras ju bara den inbyggda blixten?
ändrar du då förhållandet mellan ":" för att få olika styrka på blixtarna?

jag vill lixom kunna stänga av inbyggda blixten helt.. så den bara ger en förblixt så den externa slår ut.

sida 133 står det att den externa styr över den interna
 
Om du ändrar blixtkomp i kameran så ändrar den sin mätning och då skickar den info till den trådlösa hur mycket den behöver justera. Om du t ex sätter blixtkomp -1 så kommer kameran att göra en mätning och dra ner ljusstyrkan på blixtarna enligt detta men behåller förhållandet mellan dem.

När du tar en bild med och använder blixtarna i E-TTL läge så skickas flera ljuspulser av blixtarna, de är för inställning av slaven, mätning av ljus och till sist för själva exponeringen.

Mastern, den inbyggda blixten, skickar alltså inställningarna till slaven genom att skicka ett antal ljuspulser enligt ett speciellt kodmönster. Man skulle kunna jämföra det som om någon skickade ett morsemeddelande till någon annan med en ficklampa. Dessa ljuspulser är så snabba så att själv uppfattar man normalt allt som en enda ljuspuls (blixt).
 
okey!
jag är med.. men måste jag köra blixtarna i samma blixtmetod.. ex båda i TTL läge eller kan jag ha olika på den externa med TTL och den interna med manuellt?
Vad jag förstår när jag provat lite är att om jag bara väljer att den externa ska vara trådlös så påverkar ju ej den interna ljuset så då spelar det ingen roll vad den står på.. manuellt eller TTL det är när jag vill jobba med båda blixtarna.. bör de då ha samma metod.. M eller TTL?
 
jag vill lixom kunna stänga av inbyggda blixten helt.. så den bara ger en förblixt så den externa slår ut.

Du kommer alltid att få en blixt från den inbyggda som märks på bilden, eller åtminstone kan synas i bilden som en reflex - lägsta nivå (1/128 eller nåt, var är apersson när man behöver honom?) är förmodligen försumbar jämfört med den fjärrstyrda vad gäller exponeringen.

Enda sättet att inte få någon påverkan alls på bilden från styrblixten är nog att sätta på ett filter för synligt ljus.
 
Här är jag.

Det är lite förvillande det här med olika sorters blixtar.
Först lite definitioner:
Intern blixt är den som sitter inbyggd i kameran och kan fällas upp med en knapp.
Extern blixt är exempelvis en 580 EX II som monterats i kamerans blixtsko.
Slavblixt är exempelvis en 580 EX II som satts i slavläge och placerats på annan plats än i kamerans blixtsko.

Kamerans blixtmeny innehåller en rad för intern blixt. Där styr du allt som har med den inbyggda blixten att göra, inklusive vad som händer med dess slavblixtar, om den är konfigurerad för att fungera som master i ett trådlöst blixtsystem.
Det finns också en rad för extern blixt. Där kan du styra det du vill göra med exempelvis en 580 EX II som du satt i kamerans blixtsko, inklusive manövrera slavblixtar som styrs av blixten som sitter i tillbehörsskon.

Använder du den interna blixten som styrblixt måste du sätta dina övriga blixtar i slavläge. I ditt fall då en 430 EX II, som du skickar över i slavläge genom att hålla ZOOM/fjärrstyrningsknappen intryckt i några sekunder. Sen väljer du att den ska vara slav och ser till att kanalen är samma som kameran använder. Har du bara en blixt behöver du inte välja någon särskild blixtgrupp på slavblixten. A, B eller C kvittar.

Nu går du in på den interna blixtens meny, sätter den på E-TTL, aktiverar trådlöst och väljer sedan att köra med enbart extern blixt. Blixtserie eller vad det nu heter på den kameran sätter du till symbolen för en extern blixt och "Alla" (inte A:B).

Nu är det bara att panga på. Blixtstyrkan sätts automatiskt. Blir den för hög eller låg justerar du exponeringskompensationen för blixt på kameran. Den kommer automatiskt att appliceras på slaven. Den inbyggda blixten måste vara uppe och blixtra, men lyser bara med ungefär 1/512 av full styrka (i alla fall på en 7D), så det vill till att det finns något tydligt den kan spegla sig i för att du ska se den på bilden.

Sätter du den interna blixten i manuellt läge följer slaven med. Normalt sett har de alltid samma driftsätt.

Du kan också välja att köra med både den inbyggda och din slav. Välj inställningen med ett kolon mellan symbolerna. Nu kan du på en annan rad i interna blixtmenyn välja styrkeförhållandet mellan slaven och den inbyggda, från 8:1 till 1:1. På grund av att den inbyggda är så liten kan du inte gå vidare mot 1:8. I detta fallet kommer alltså den inbyggda att blixtra inte bara som styrning, utan även för att belysa motivet.

När bruksanvisningen skriver att exponeringskompensationen på en extern blixt har prioritet över inställningen på kameran gäller detta alltså när blixten används just som en extern blixt, alltså sitter monterad i kamerans blixtsko. För slavblixtar, som inte sitter på kameran, gäller inte det förbehållet.

Slavarna har normalt sett alltid samma driftläge som mastern. Det går dock att tvinga slavar att gå i manuellt läge, trots att mastern och ev. övriga slavar körs med E-TTL. Då får man dock själv traska runt och ställa blixtstyrkan på de slavar som tvingats över i manuellt läge. Så länge man inte har fler slavar än vad det finns blixtgrupper som man kan styra (två i fallet med en 60D som master) finns det sällan någon anledning att tvinga en slav till manuellt läge, eftersom man lika gärna kan ställa den från kameran.
 
Senast ändrad:
Om jag har extern blixt på ex TTL bör jag ha TTL på inbyggd blixt oxå?? eller om jag har manuell blixtstyrning på extern även ha M på inbyggd? Bör dom vara inställda på samma?
Tackar för alla tips och professionell kunskap!
 
Nu tänker jag inte kalla det för extern blixt, för enligt bruksanvisningen är det alltså en separat blixt som sitter monterad i kamerans blixtsko. Det du vill använda är en slav enligt samma bruksanvisning, så jag kallar den också för slav.

När du skickar över din slavblixt till just slavläge, då kommer den att ärva den blixtmetod, alltså E-TTL II eller manuell, som kamerans inbyggda blixt har. Detta gäller även om du ställt in att du bara vill använda slaven som belysning. Blixtmetoden ärvs från kamerans masterblixt ändå.

Du ska alltså inte ställa in någon blixtmetod (manuell eller E-TTL II) på slaven. Det fixar sig självt när du tar bilden. Bry dig inte om ifall slaven visar en annan metod än den du ställt in på kameran. Så snart du tar en bild kommer mastern att ställa om slaven automatiskt.

Om du nu ställer kameran till att använda både den inbyggda och slavblixten, då kommer de båda att få samma blixtmetod. Ställer du manuellt blir det manuellt på båda. Ställer du E-TTL II blir det det på båda.
Vill du av någon anledning ha olika, kan du ställa E-TTL II på kameran och sedan tvinga över slaven i manuellt läge. Det gör du genom att först sätta den som slav, sen hålla MODE intryckt tills den byter till läge M. M kommer att blinka, för att visa att den här slaven har sin egen inställning. Trycker du sedan kort på MODE kommer du till läge MULTI (om din blixt har den möjligheten). Ytterligare ett kort tryck och du är tillbaks där du startade.
I regel är det gott nog (och mer lätthanterligt) att ställa kameran i manuellt läge samt till att använda både den inbyggda och slavblixten. Då kan du ställa styrkan på båda, utan att behöva gå till slavblixten. Även den manuella inställningen överförs då från kameran till blixten.

För att blixtautomatiken E-TTL II ska fungera med en slav måste kameran köra med E-TTL II. Det är kameran som styr automatiken. Därför finns det ingen möjlighet att köra slaven med E-TTL II och kamerans blixt i manuellt läge.

Ser att du bor en bit härifrån... Annars är det här mycket enklare att förklara genom att visa än genom att beskriva.
 
Wow .. va bra! precis det här jag undrade!

Jag kan inte få slavblixten att inte stå i något läge alls.. utan bara antingen TTL eller blinkande M.

men gjorde ett litet test igår här hemma och när jag har inbyggda blixten på TTL då gör slavblixten som jag säger i kameran.. ändrar jag blixtkompensationen i kameran ändras den även på slavblixten. både vid enbart slavblixten som ljus eller både inbyggd och slavblixt,, båda som ljus..
men har jag däremot satt slavblixten på -3 blixtkompensation alltså ändrat inställning på själva blixten och inbyggdblixt på +3 vem styr vad då? hur påverkar blixtkompensationen på slavblixten ljuset?

ändrar jag däremot till M i inbyggdblixt så kan jag inte ändra slavblixten.. eller? även om jag ändrar 1/64 till 1/1 vilket ska bli en markant förändring.. händer inget.. med slavblixten.. samma om jag har valt både inbyggd blixt och slavblixten kan jag bara styra den inbyggda blixens blixtenergi.. alltså 1/64 till ex 1/1 då ser jag att det ändrar sig på kortet.. men slavblixten ändrar sig ej.. kan det vara för att jag satt slavblixten i M läge och det blinkar.. ?
nu provade jag däremot att slavblixten stod på TTL och ändrade i inbyggd blixt till M och tog ett kort.. då står det inget på Slavblixten. Varken TTL eller Blinkande M men blixtenergin ändrar sig.

Har jag fattat rätt.. genom att hålla nere zoom på den trådlös blixten så sätter jag den i slavläge eller?
och då jag går in i menyn inbyggdblixt så väljer jag trådlösfunktion så hamnar den i slavläge?

Du skriver
I regel är det gott nog (och mer lätthanterligt) att ställa kameran i manuellt läge samt till att använda både den inbyggda och slavblixten. Då kan du ställa styrkan på båda, utan att behöva gå till slavblixten. Även den manuella inställningen överförs då från kameran till blixten.
om jag bara vill använda slavblixten.. är det smartast att göra såhär då me? då kan jag väl me styra styrkan i kameran utan att behöva gå fram till slavenheten?

mycket frågor nu!
 
Senast ändrad:
När du skickar över slavblixten till att bli slav så ställer den sig i E-TTL. Men det spelar ingen roll, den ändrar sig efter vad mastern säger. Därför behöver du inte ställa den i något speciellt läge alls.

Framförallt ska du i normalfallet inte sätta slavblixten i tvingat M-läge, alltså så att bokstaven M blinkar i blixtens display. Strunta i den funktionen.

Det finns heller ingen anledning att sätta slavblixtens exponeringskompensation på något annat än noll. Om du i kameran väljer att använda både den interna och slavblixten, då får du möjlighet att kompensera dem båda från kamerans meny. Använder du bara slaven är det dess kompensation du ställer i kameran. Hela tanken med Canons slavblixtsystem är att du i normala fall aldrig går till slavarna för att ändra inställningen på dem. Du gör allt från mastern.

Om du i E-TTL läget ställer blixtkompensation både på slavblixten och på kameran läggs de ihop, men det är som sagt sällan vettigt att göra så. Om du har flera olika slavar i samma slavgrupp så möjligen. Men i ditt fall, med en slav finns det ingen anledning alls.

Som du själv kommit på ska du inte tvinga över slavblixten i M-läge (blinkande M) när du kör manuellt. Det ställer du bara på masterblixten. Då ska den visa M istället för E-TTL, så snart du har tagit en bild med manuell inställning.

För att sätta en blixt i slavläge håller man ZOOM intryckt (där finns en symbol för kommunikation vid den knappen också) och sen gör man nog någon manöver för att få den att bli en slav. Åtminstone på en 580 EX II, eftersom man där kan välja att sätta den i normal-, master- eller slavläge.
På kameran sätter du att trådlöst ska vara aktivt, och då blir den inbyggda master (inte slav).

Ja, även om du bara vill belysa med slaven, och ställa den i manuellt läge, så anger du på kameran att du bara vill använda slaven. Den inbyggda kommer då bara att ge en svag synkblixt när bilden tas, men du kan fortfarande ställa slaven helt från kameran.
 
Okey!
Svar på alla mina frågor.:) tusen tack! Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att hjälpa mig. Det betyder så mycket.

jag prövade nu å när jag kör både slav + inbyggd på TTL så är det bara en blixtkompensation att ställa in i kameran.. är de samma till båda? å den under med ex 8:1 som styr hur mycket av ljuset som kommer från vilken blixt. Jag skulle ju vilja ha 2 blixtkompensationer en till inbyggd å en till slav..
precis som om jag kör på M då finns det ju en inställning för blixt energin för varje blixt.

En sak till jag ser.. du säger att M ska visa sig på slavblixten om jag ställt in inbyggda masterblixten på Manuell.. så fort jag tagit ett kort.. de gör inte de.
om De står TTL på slavblixten.. när jag slår på den.. å så fort jag slått om inbyggda till manuell å tagit ett kort med M så står de inget på slavblixten.. inget M visar sig? Är slavblixten ändå i M läge?

Jag Kan inte välja något mera än att hålla in.zoom för att få den till slav.. då står de under..
CH. 1 slave A.
trycker jag fler gånger på zoom så Kan jag andra CH TILL 2,3.. eller slave till B,C,,, ELLER zoom 24mm den står nu på "M zoom 24 mm". vad är bäst att köra på där? Går från 24mm till 105mm. så fort jag ändrar mm står det ett M framför.
 
Kör du master (inbyggd):slav så har du ett förhållande du ställer mellan de två, från 1:1 till 8:1. Där har du inställningen för hur stor del av hela belysningen som varje blixt ska stå för.
Sen reglerar blixtexponeringskompensationen hur kraftigt det sammanlagda ljuset ska vara. Den påverkar alltså båda två, liksom förhållandet gör. Alltså justerar du båda blixtarna med båda inställningarna, bara på olika sätt. Ytterligare en kompensation finns det alltså ingen anledning att ha.

Du har ju inte samma sorts blixt som jag har. På mina dyker det upp ett M på slavarna när man tagit en bild med mastern ställd på M. Det gör det kanske inte på din.

Ja, jag såg ju nu i manualen som någon länkade till att för din blixt så finns det bara en inställning man kan göra, alltså gå från normal till slav eller tillbaks igen. Enklare än vad det blir på en 580 EX II, som har tre möjliga inställningar.

Zoominställningen på din blixt väljer hur brett den ska lysa. Det får du anpassa efter var du ställer den i förhållande till motivet och reflektorn.

Kanalinställningen (CH) måste du ställa samma som på kameran. Vilken grupp du låter blixten tillhöra, A, B eller C, spelar ingen roll när du bara har en och kör mastern i kameran till att använda alla slavar samtidigt. Grupperna har bara betydelse när man har flera olika slavar, som man vill kunna skicka ut olika inställningar till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.