Annons

Stänga av blixt eos 1300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Cormac

Ny medlem
Hej!

Jag är nybörjare på att fotografera, och även ny här på fotosidan.

Jag har en Canon EOS 1300d och vill stänga av blixten när jag använder funktionsvalen, eller vad de kallas, på ratten. Man kan ju till exempel vrida ratten till en funktion som heter porträtt, en annan som heter landskap osv. Men hittills har jag inte lyckats använda någon av dessa funktioner, och samtidigt stänga av blixten. Är det någon här som vet om det ens är möjligt?

Tacksam för alla råd och tips ni kan tänkas ge.
 
När man använder automatlägen så känner kameran av om blixten behövs och skjuter upp den efter behov.

Använd ett icke automatläge.

Typ som ovan nämnt P.
Eller kanske AV som ger dig bländarkontroll vilket jag kan tro är ganska bra i det läget du är i då (lite mörkt antagligen).
Med bländarkontroll skruvar du på ratten till så lågt tal som möjligt för att ge kameran så mycket ljus som möjligt.


Edit kom på nu att med "skruva på ratten" menar jag då inte funktionsratten som du nämnt utan den som sitter vid höger pekfinger (om jag får gissa).
Antar att alla Canon är ganska lika i layout på de här sakerna.
 
Tack för svaren! Det känns lite tråkigt att det inte går att stänga av blixten i de där lägena (porträtt, landskap osv), eftersom de känns trygga för mig som nybörjare. Men jag får helt enkelt våga mig på P-läget istället!
 
Tack för svaren! Det känns lite tråkigt att det inte går att stänga av blixten i de där lägena (porträtt, landskap osv), eftersom de känns trygga för mig som nybörjare. Men jag får helt enkelt våga mig på P-läget istället!


Jag förstår din oro, men P läget är så nära automat som det går.
Jag tror faktiskt att det bara är blixten som skiljer.

De andra lägena vet jag helt ärligt inte vad de gör.
Jag tror de ställer bländartalet olika beroende på läge.
Typ att porträtt ska ha lågt bländartal och landskap högt.
Men jag har aldrig använt de lägena.