Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in skärpedjup manuellt på D50

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120624

Avslutat medlemskap
Hej där,

Köpte nyss ett Nikkor AF 50mm f/1.8 och tänkte leka lite med skärpedjupet. Objektivet har en "ring" där man kan vrida för att ändra, men när jag ska ta en bild så blinkar bara fEE på displayen.

Ställer man in det på nått annat ställe? Jag tar för givet att det går, men jag har letat igenom menyerna utan framsteg.

Tack på förhand

Jag antar att du menar att ställa in bländaren? Ställ kameran i läge M, och där kan du då på elektronisk väg (men manuellt) ställa både bländare och tid precis som du vill. Bländaren ställer du genom att trycka på knappen bredvid avtryckaren samtidigt som du vrider på hjulet vid tummen.
Objektivets bländarring måste stå i auto-läge, det vill säga läget med den röda plutten.

Edit: Om du inte vill fippla med att kompensera med tiden så använder du läge A istället. Då ställer kameran in lämpligt tid till den bländare du valt. I läge S är det tvärt om. Latja lite så förstår du snart. I sökaren och på den övre displayen ser du de valda värdena.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto