Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SSD nästan full.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Min SSD disk på 120 Gb är rödmarkerad i Datorn. Den är nästan full. Har försökt att städa och det hjälper lite.
Jag använder idag PS CS6, prenumeration och har avinstallerat CS5.

Men under följande flik C:\Users\LGH\AppData\Roaming\Adobe finns en mapp som heter Bridge CS5 och som innehåller c:a 8 Gb data. Skulle gärna vilja komma åt dessa Gb.
Har också en mapp som heter Bridge CS6 som innehåller c:a 24 Gb.

Varför har inte min mapp Bridge CS5 försvunnit när jag avinstallerade programmet?
 
Dålig på Bridge men kan det vara som med LR att det spara back up filer.
Åtminstone i LR tar dessa en massa plats. Det är tumbnails och framkallningsinställningar.
Man bör åtminstone varje kvartal gå in och rensa. Annars växer det över huvudet på en.
Eftersom jag inte använder Bridge kan jag inte svara på om det är samma sak men misstänker det-
 
Du har inte fler diskar så du kan rensa lite mer? I princip räcker det ju med att ha operativsystemet och bildprogrammen på den disken. Allt annat kan du ju ha på en mekanisk större disk. Själv klarar jag mig med en 40GB SSD (med nöd och näppe ska väl tilläggas ;))
 
Uppgradera

Köp en 230 GB Intel SSD dom är hyfsat billiga nu. Hade samma problem lika bra och göra det nu.
1390 hos Dustin kampanjpris fnv...
 
Du har inte fler diskar så du kan rensa lite mer? I princip räcker det ju med att ha operativsystemet och bildprogrammen på den disken. Allt annat kan du ju ha på en mekanisk större disk. Själv klarar jag mig med en 40GB SSD (med nöd och näppe ska väl tilläggas ;))

Jodå, jag har gott om diskar i datorn, men vill ha alla program på C:/.
Alla mina dokument finns på D:/ (2 Tb).

Det har tyvärr blivit en del program med tiden. Vill inte gärna ta bort fler, då jag anser att jag behöver dom.

Är "på väg" till INET för att köpa en 256 Gb SSD. Men är lite orolig över hur överflyttningen skall ske enklast.
Men t v så vill jag städa nuvarande SSD på 120Gb.
 
Problemet löst.
Jag hade 2 gamla CS5 filer kvar på datorn. En innehöll 8 Gb (cache minne).
Enl Adobe så kunde jag ta bort den. Dessutom så rensade jag cache minnet på CS6.

Nu har jag 40 Gb ledigt på min SSD-disk. Skall se om jag inte kan flytta cache minnet till D-disken för att undvika med problem.
 
Kolla upp en sak till, för säkerhets skull.

Om du har Windows 7 så klickar du på Start och på fältet skriver du %temp% och trycker på Enter. Du kommer till ditt kontos egna temporära filmapp där du kan markera alla filer och radera dem.

Windows 8 borde väl ha samma funktion nånstans (har ej använt detta så mycket så jag vet inte exakt), men det ska finnas en Sök där du skriver samma sak och gör samma uppgift.

Denna temp mapp kan ibland bli rätt stor och tar mycket plats i onödan. Det är bara för att program osv ska starta snabbare.
 
Kolla upp en sak till, för säkerhets skull.

Om du har Windows 7 så klickar du på Start och på fältet skriver du %temp% och trycker på Enter. Du kommer till ditt kontos egna temporära filmapp där du kan markera alla filer och radera dem.

Windows 8 borde väl ha samma funktion nånstans (har ej använt detta så mycket så jag vet inte exakt), men det ska finnas en Sök där du skriver samma sak och gör samma uppgift.

Denna temp mapp kan ibland bli rätt stor och tar mycket plats i onödan. Det är bara för att program osv ska starta snabbare.

Jag provade och där fanns 350 filer, men dom var bara på c:a 80 Mb. Knappast något problem.
 
Går det inte i bridge att ställa in var man vill att det ska lägga cachefiler, backup mm och i så fall ändra dem till annan disk än C:.
 
Om du har möjligheten, ta en gammal sunkig mekanisk hårddisk och använd den som cache-disk. Annars behövs det ingen cache då RAM fungerar som cache också.

Som du själv ondgjorde dig över i bloggen kan det vara bra att ta reda på fakta ;)

Cachen i den här typen av program har ingen likhet med det virtuella minnet - där sparas tumnaglar, 1:1-renderingar och dylikt, och det ligger kvar när man stängt av datorn - det går inte att ersätta med RAM.
 
indexering

Glöm inte att ta bort indexeringstjänstten i c:\ nu när du kör ssd och ta bort pagefile.sys . och aktivera
c:\hiberfil.sys
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.