ANNONS
Annons

SRT 101 Objektiv till ny digitalkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Anneli_Hv

Medlem
Hej!

Jag är helt ny när det gäller kameror och fotografering. Har dock en Minolta SRT 101 som vi genom åren fotat lite med har även obektiv till denna. På objektiven står det: ERNO, multi-coated, AUTO, TELE, 1:28, f=135mm, 55mm-diameter och på det andra: MINOLTA MD ROKKOR 45mm, 1:2, 49mm-diameter.

Grejen är att jag vill köpa en ny digital systemkamera och funderar då på om jag i så fall har någon nytta av ovanstående objektiv (om det är något att ha). Håller på en del med blommor och det skulle vara kul att kunna ta lite bra bilder.

Som sagt jag fattar ännu inget om dessa grejor men hoppas på att kunna lära mig. Så snälla hjälp mig med råd - har läst i forumet men blir inte klar över om objektiven från äldre kameror passar i nya digitalkameror.

Tackar allra ödmjukast för all hjälp jag kan få!!

Vänliga Hälsningar
Anneli...

Objektiven passar inte rakt av till någon digitalkamera.

Med adapter kan du använda dem till makrofoto med alla digitala systemkameror. I de flesta fall kommer du dock bara att kunna fokusera i närområdet. Fotograferingen blir ganska omständlig eftersom du måste mäta på full bländaröppning och blända ner manuellt vid tagning. I praktiken är det nog inte värt besväret om man inte har väldigt speciella objektiv.

Ok, Tack snälla för så snabbt svar!!

Då behöver jag inte bara fokusera på Minolta när det gäller val av digitalkamera. Får väl se vad det kan bli, har surfat runt lite här på forumet och kan konstatera att alla har sina favoriter :)

Återigen tack för hjälpen..

//anneli...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar