Annons

sRGB eller Adobe Rgb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Igel

Aktiv medlem
Hejsan.
Kör med lightroom 3 för det är så smidigt. Men vilket ska man välja när man exporterat ut bilderna?
sRgb eller Adobe Rgb? Samma sak undrar jag för min kamera (Canon 5d2), vilket den ska stå på.
Jag vill ju att mina bilder ska se likadana ut för de som jag skickar till, som för mig. Därav blev jag tipsad om att köra ju Adobe.

Eller?

Motivera gärna varför jag ska köra vad, och vad som egentligen skiljer....

Tack :)
 
Du kommer snart få "en miljon" svar med tillhörande länkar i detta enormt stora ämne, varför jag redan nu ska ge dig ett ruggigt kortfattat svar.....:

För web - sRGB
För print - AdobeRGB

/Oscar
 
Hej!

Jag har inte så bra koll heller på det, men sRGB är väl för digitala bilder och AdobeRGB främst för saker som ska gå i tryck, rätta mig om jag har fel???

Men min huvudpunkt är att det är väldigt osannolikt att andra personer som kollar på bilder på sin skärm kommer se samma sak som du, väldigt få privatpersoner har ju bra och kalibrerade skärmar! Så spelar alltså ingen större roll om det bara är nära och kära som ska kolla på bilderna!
 
Hej!

Jag har inte så bra koll heller på det, men sRGB är väl för digitala bilder och AdobeRGB främst för saker som ska gå i tryck, rätta mig om jag har fel???

Men min huvudpunkt är att det är väldigt osannolikt att andra personer som kollar på bilder på sin skärm kommer se samma sak som du, väldigt få privatpersoner har ju bra och kalibrerade skärmar! Så spelar alltså ingen större roll om det bara är nära och kära som ska kolla på bilderna!
Ja du har lite fel.

sRGB har minsta färgrymden men den räcker alldeles ypperligt för en normal skärm.
O då ökar sannolikheten att vi ser ungefär samma färger.
 
Samma sak undrar jag för min kamera (Canon 5d2), vilket den ska stå på.
Du kan kliva från Adobe RGB till sRGB o få en mindre färgrymd.
Du kan inte kliva från sRGB till Adobe RGB o få en större färgrymd. Rent tekniskt kan du det men eftersom att vissa färger saknas så kommer de inte finnas i bilden.

Sätt kameran på Adobe RGB.
 
Du kan kliva från Adobe RGB till sRGB o få en mindre färgrymd.
Du kan inte kliva från sRGB till Adobe RGB o få en större färgrymd. Rent tekniskt kan du det men eftersom att vissa färger saknas så kommer de inte finnas i bilden.

Sätt kameran på Adobe RGB.

Lite som det svaret jag fått innan mao. Tack. :)
 
Om du fotar RAW spelar det ingen roll vilken färgrymd du väljer. Det är endast om du fotar i jpeg som det påverkar bildfilen.


Eftersom det är en Canon så finns det inga andra alternativ ;)


Passar på att flika in en annan dum fråga gällande Lightroom. Jag upplever ofta det som vitbalansen är lite fel på mina bilder. Kör man auto i LR så kan de bli ännu mer fel. Kör jag in en bild i Photoshop och tar auto vitbalans så blir det perfekt (oftast). Hur kan det skilja på dessa 2, när det är samma utvecklare?!!
Tittar jag längst ner i framkallningsläget så står "Process 2010 (finns 2003 som alt) och "Profil Adobe standard" om det har någon betydelse.
 
Tänker lite....

Eftersom jag plåtar mkt och lägger ut på nätet, så vill man ju att det ska se rätt och bra ut för betraktaren.
Borde jag då inte göra så att jag exporterar ut bilderna med srgb i Lightroom och sen om någon vill ha en enstaka för tryck så kör jag ut den i Adobe Rgb? Eller?!!

99,9% av mina bilder visas ju bara på webben, så det borde egentligen vara minst fel. Sen vad kameran står på spelar ingen roll. Men jag kan ha nytta av det större omfånget rent grafiskt. Man är beredd så att säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.