Annons

sRAW vs JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Kom precis tillbaka efter en vecka i Italien och redan innan jag åkte hade jag bestämt att jag skulle fota i jpg för att få plats med fler bilder på mitt kort. JPG-bilderna blev 3 MB stora på en höft, men nu slog det mig. Skulle jag fotat i sRAW istället för att få bättre kvalitet? Brukar fota i RAW när jag e på hemmaplan, men vad är det för skillnad mellan sRAW och JPG rent kvalitetsmässigt?

Hej!
Vad menar du med sRAW? Är det någon form av komprimerad raw?
Jag tar alla bilder i raw ifall jag ska arbeta med dom på datorn i efterhand. Ska jag inte det duger jpg bra och man får plats med fler bilder på minneskortet.

Christer

Vet inte om sRAW är ett vanligt förekommande filformat, men det finns i alla fall på min Canon 40D. Vad jag förstått så tar sRAW inte upp lika mycket plats som vanliga RAW-bilder, men hur står som sig mot JPG? Det kvarstår att diskutera...

Har jag förstått det rätt så sänker sRaw upplösningen avsevärt för att få ner filstorleken. I så fall tror jag det oftast är att föredra jpg. På Canon 40D sänks upplösningen till 2.5MP med sRAW.

Dock skulle jag nog säga att om bilderna är viktiga så investera några hundralappar på lite mer minne och använd RAW.

Har jag förstått det rätt så sänker sRaw upplösningen avsevärt för att få ner filstorleken. I så fall tror jag det oftast är att föredra jpg. På Canon 40D sänks upplösningen till 2.5MP med sRAW.

Dock skulle jag nog säga att om bilderna är viktiga så investera några hundralappar på lite mer minne och använd RAW.

Där håller jag också med. Minneskorten har blivit så pass billiga nu (jämför med hur det såg ut för några år sedan, liksom), så det kostar inte så mycket att köpa. Du får ju ett 4 gigs kort för några hundringar, utan problem...

Fördelen med JPG är att du får bättre upplösning vilket är bra om du t ex vill beskära någon av bilderna väldigt hårt.

Fördelen med sRAW är att du har lite större frihet och möjligheter i efterbehandlingen. Om du t ex har använt fel vitbalansinställning är det mycket lättare att fixa det i efterhand om du fotar (s)RAW.

Alltså går det inte att säga vilket som ger "bäst kvalité" , det beror på omständigheterna.

Som andra har sagt, köp fler minneskort så slipper du fundera.

Jag skulle aldrig åka på något fotomässigt intressatn utan minst ett extra kort i reserv. Om det blir fel på kortet och man bara har ett så står man ju där utan möjlighet att ta några bilder alls.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar