ANNONS
Annons

SpyderSTUDIO vs ColorMunki Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

drzeto

Medlem
Hej, jag får inte till WYSIWYG, det vill säga det som jag ser på skärmen är inte det som kommer ut i skrivare. Får ofta rödstick i bilden, samt svärtan och ljuset i bilden blir fel. Så nu har jag kollat på två kalibreringsverktyg.

1. SpyderSTUDIO
2. ColorMunki Photo

Är det någon som testat/har dessa? Är de bra? Vilken är bäst? Läser man nedanstående dokument verkar ju SpyderStudio strået vassare måste jag säga. Har försökt läsa på olika forum om dessa två, men har inte hittat så mycket info om SpyderSTUDIO. Däremot ColorMunki Photo verkar folk generellt väldigt nöjda med, enda negativa är att det verkar vara problem med programmet/drivrutinen i Win7 (64-bit) samt Win8.

SpyderSTUDIO vs ColorMunki Photo

Vilken skulle ni rekommendera?

Tack på förhand :)

Jag kör Colormunki Photo på mina Macar och det fungerar bra. Är nöjd med hur det ser ut på skärmen och hur det ser ut på det som kommer ut på skrivare och annat.

Jag har för mig att Spydern inte är en riktig photpmeter. Jag kan tycka ColorMunkis skärmkalibreringsprogram är lite primitivt men jag använder det ändå eftersom jag har det och resultatet blir bra.
Några problem med drivrutiner i windows7 har jag inte märkt och profilerna blir bra. Helt neutral gråskala. Kan vara bra när man gör s/v utskrifter. Hur dom står sig jämfört med dyrare grejor vet jag inte men tvivlar på att Spyder skulle vara bättre. Fast det vet jag ju inte.

Jan

Tack för alla bra svar, det lutar helt klart åt en ColorMunki Photo då. Återkommer med resultat när jag köpt och testat den :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar